eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje w Chorwacji. Jak nas widzą gospodarze?

Wakacje w Chorwacji. Jak nas widzą gospodarze?

2017-08-19 00:25

Wakacje w Chorwacji. Jak nas widzą gospodarze?

Wakacje w Chorwacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Na wakacje w Chorwacji decyduje się coraz większa rzesza polskich turystów. Co o tłumnie odwiedzających ich kraj przybyszach z Polski sądzą sami gospodarze? Okazuje się, że Chorwaci o Polakach wypowiadają się z reguły pozytywnie. Wysoko oceniana jest w szczególności nasza postawa względem personelu. Nieco gorzej jest ze skłonnością do wydawania pieniędzy. To niektóre wnioski ze zrealizowanego przez serwis Noclegowo.pl badania pt. "Polscy turyści w Chorwacji 2017".

Przeczytaj także: Wakacje 2017: Maroko sporo tańsze niż rok temu

Wakacje w Chorwacji to bardzo częsty wybór polskich turystów. Dane publikowane przez GUS pokazują wprawdzie, że w minionym roku najczęściej podróżowaliśmy do Włoch (717 tys.), ale już na drugim miejscu uplasowała się właśnie Chorwacja (643,1 tys.). Trzecie miejsce przypadło w udziale Grecji (583,1 tys.). Z kolei statystyki chorwackiego resortu turystyki dowodzą, że Polacy odwiedzają ten kraj coraz tłumniej. Rokroczne wzrosty sięgają kilku procent, a pod względem turystów wybierających wakacje w Chorwacji Polsce przypada silna, piąta pozycja. Prognozy wskazują, że w tym roku będzie nas jeszcze więcej.
„Turystyka to bardzo istotne źródło przychodów dla chorwackiej gospodarki. Znaczenie tej branży widać już w samym fakcie, że kraj ten zdecydował się na utworzenie odpowiedniego resortu. Chorwacji sprzyja oczywiście sytuacja geopolityczna. Wiele popularnych wcześniej kierunków podróży jest aktualnie uznawanych za mało bezpieczne. Pod tym kątem Chorwacja prezentuje się jako kraj mało problematyczny. Przy tym wszystkim podstawowe znaczenie ma też atrakcyjność turystyczna państwa, które kusi m.in. wybrzeżem Adriatyku. Rosnącą rolę Chorwacji – jako miejsca coraz częściej wybieranego przez polskich turystów – dobrze pokazuje również przeprowadzone przez nas badanie” – mówi ekspert portalu Noclegowo, Mateusz Goliat.

Polacy w Chorwacji


Badanie pn. „Polscy turyści w Chorwacji 2017”, które zostało przeprowadzone w lipcu 2017 r. przez portal Noclegowo, miało na celu zbadanie kwestii dotyczących Polaków decydujących się na wakacje w Chorwacji. W internetowej ankiecie udział wzięło w sumie 2775 właścicieli różnego rodzaju obiektów noclegowych, głównie kwater prywatnych, apartamentów, pensjonatów oraz ośrodków wypoczynkowych. Jak zaznacza Mateusz Goliat, nowe badanie to pierwsza tego typu ankieta przeprowadzona wśród przedstawicieli chorwackiej branży turystycznej.

fot. mat. prasowe

Polscy turyści w Chorwacji

W 53% przypadków Polacy stanowili nie więcej niż 5% przypadków.


Ankietowanych zapytano o to, jak dużą część ich gości stanowią aktualnie Polacy. Okazuje się, że w przypadku ponad połowy obiektów noclegowych (53,3 proc.) odpowiadają oni za mniej niż 5 proc. ogółu gości. W przedziałach 5-20 oraz 21-50 proc. polscy turyści stanowili już jednak odpowiednio 30,4 oraz 11,3 proc. ogółu. Próg 50 proc. gości Polacy przekraczają w odniesieniu do 4,9 proc. obiektów.

Rezerwacje głównie przez internet


Uczestnicy badania odpowiedzieli również na pytanie dotyczące tego, w jaki sposób turyści z Polski mogą znaleźć dany obiekt. Jak się okazuje, chorwacka branża najczęściej decyduje się na współpracę z internetowymi systemami rezerwacji (64,9 proc.). Na kolejnych dwóch miejscach znalazły się własna strona internetowa i/lub profil w mediach społecznościowych (45,5 proc.), a także ogłoszenia na innych stronach internetowych (44,5 proc.) Proporcjonalnie mniejsze znaczenie odgrywa współpraca z organizatorami wycieczek czy biurami turystycznymi – z takich możliwości korzysta tylko 23,5 proc. badanych. Odpowiedź „inne formy” wskazało 18,4 proc. badanych.

fot. mat. prasowe

Polscy turyści w Chorwacji cd.

Większość rezerwacji dokonywana jest online


„Odpowiedzi ankietowanych wyraźnie potwierdzają, w jakim kierunku zmierza cała turystyka. Trend ten nie ma oczywiście charakteru tylko lokalnego, bo jest to zjawisko globalne. Coraz większe znaczenie odgrywają internetowe kanały komunikacji, spychając powoli bardziej tradycyjne formy na drugi plan. Kolejne lata powinny przynieść dalsze pogłębienie tego zjawiska. Znaczenie kanałów online potwierdzają także odpowiedzi na pytanie w sprawie sposobów dokonywania rezerwacji przez polskich turystów” – wskazuje Mateusz Goliat.

Chorwacką branżę turystyczną zapytano o to, jak Polacy rezerwują wakacje w Chorwacji. Zdecydowanie największy odsetek wskazań dotyczył internetowych systemów rezerwacji (65,3 proc.). Często odbywa się to również przez telefon lub pocztę e-mail (52,7 proc.). Wyraźnie rzadziej wskazywano natomiast rezerwacje „na miejscu” (13,5 proc.) oraz inne formy rezerwacji (14,4 proc.).

Goście kulturalni i raczej oszczędni


W badaniu sprawdzono ponadto postrzeganie polskich turystów przez chorwacką branżę turystyczną. Właściciele obiektów noclegowych dokonali oceny kilku różnych kwestii. W ankiecie użyto skali 1-5 pkt, gdzie najwyższa wartość oznacza najbardziej pozytywną ocenę.

Bardzo pozytywnie oceniana jest „postawa względem personelu” – w tym przypadku średnia wyniosła aż 4,41 pkt. Zbliżony, choć nieco mniejszy, wynik dotyczy „zachowania na terenie obiektu” (4,29 pkt). Gorzej odbierana jest natomiast „skłonność do wydawania pieniędzy”. W tym ostatnim przypadku przeciętny wynik wyniósł tylko 3,55 pkt.
„Ankietowani mieli także możliwość tzw. wolnej wypowiedzi, czyli własnego komentarza. Co ważne, zdecydowana większość badanych ma pozytywne wspomnienia dotyczące polskich turystów. Najczęściej wskazywano, że Polacy zachowują się kulturalnie, szanują obiekt i jego personel, są otwarci i łatwo nawiązać z nimi kontakt. Zdecydowana większość opinii jest pozytywna, a tych negatywnych, które odnoszą się głównie do pieniędzy oraz nadużywania alkoholu, jest zdecydowanie mniej” – tłumaczy ekspert portalu Noclegowo.

Jak wskazuje Mateusz Goliat, liczba opinii pozytywnych była wielokrotnie wyższa od tych mających raczej negatywne zabarwienie.

Przykładowe opinie pozytywne: „Bardzo mili goście, kulturalni, skromni, respektujący zasady. Są mile widziani”; „Doskonale się rozumiemy”; „Bardzo otwarci i mili. Jestem zadowolony”; „W zeszłym roku nasz gość obdarował nas lokalnymi specjalnościami kulinarnymi”; „Gość z Polski naprawił klimatyzator, nie miał nam za złe tej usterki i cała sytuacja zakończyła się bardzo pozytywnie”; „Przyjemną niespodzianką był list z podziękowaniami”; „Niezwykle przyjaźni i mili”.

Przykładowe opinie negatywne: „Piją za dużo alkoholu…”; „Uwielbiają się targować i w wielu przypadkach zachowują się arogancko, chcą wiele za niewiele pieniędzy – to mi nie pasuje”; „Lubią pić, podróżują dużymi grupami”.

Ogólne podejście chorwackiej branży turystycznej do gości z Polski dobrze obrazuje i jednocześnie podsumowuje to, że aż 95 proc. badanych zadeklarowało chęć pozyskania większej liczby polskich turystów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: