eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › O czym marzy specjalista HR?

O czym marzy specjalista HR?

2017-08-08 07:10

O czym marzy specjalista HR?

O czym marzą HR-owcy? © fot. mat. prasowe

Dynamicznie zmieniające się realia rynku pracy sprawiają, że o dziale HR trudno dziś mówić i myśleć w taki sposób, jaki był standardem jeszcze kilka lat temu. Dziś jest on postrzegany przede wszystkim jako strategiczny partner w biznesie. A o czym marzą jego członkowie? Jakie wyzwania rysują się przed współczesnymi HR-owcami? Odpowiedzi na te pytania dostarczył zrealizowany przez firmę GAVDI Polska konkurs „Pokaż Twój HR przyszłości, pokaż HR 10/10!”.

Przeczytaj także: Czego potrzebuje nowoczesny HR? Ludzi i maszyn

Wyzwania na dekadę


Zmiana ekosystemu pracy. Okazuje się, że właśnie na to zagadnienie uczestnicy konkursy wskazywali jako na główne wyzwanie, z którym przyjdzie im się zmagać na przestrzeni nadchodzących 10 lat. Ten czas potrzebny będzie współczesnym działom HR, aby przejść na "cyfrową stronę mocy", a więc na całkowicie cyfrowy poziom funkcjonowania firmy i to zarówno w obszarze budowy relacji wewnątrz organizacji (np. poprzez firmowy portal społecznościowy), jak i monitorowania potrzeb i ścieżek, którymi podążają kariery poszczególnych pracowników, po dostarczania informacji, które mają służyć celom stricte biznesowym.

Ta tendencja znajduje swoje odzwierciedlenie w badaniach prowadzonych także na skalę globalną. Według raportu „Zmiana zasad w erze cyfryzacji”, opracowanego przez firmę Deloitte, aż 88 proc. ankietowanych twierdzi, że wyzwaniem jest stworzenie organizacji przyszłości, którą cechować będzie elastyczność wobec zachodzących przemian rynkowych i wyswobodzenie się ze sztywnych ram, czy hierarchicznych struktur . Wiąże się to także z tworzeniem sieci zespołów i wykorzystywaniem znajomości kompetencji członków do konkretnych zadań. Co więcej ponad połowa, czyli 56 proc. badanych firm, już przekształca swoje programy HR tak, aby umożliwić korzystanie z cyfrowych i mobilnych narzędzi.
- Dwa kolejne wyzwania, na które zwrócili uwagę uczestnicy konkursu „Pokaż Twój HR przyszłości, pokaż HR 10/10!” to: digitalizacja procesów HR oraz walka o talenty. Pierwsze z nich stanowi dopełnienie funkcjonowania w nowym ekosystemie i dotyczy cyfryzacji standardowych procesów HR, tak aby przebiegały one szybciej i sprawniej. Sama walka o talenty, to zjawisko aktualnie występujące i nic nie wskazuje, aby zaszła w tym zakresie jakaś zmiana. W tym obszarze uczestnicy konkursu wskazali potrzebę wykorzystania sieci społecznościowych oraz narzędzi analitycznych i kognitywnych bazujących na poznaniu – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska.

Za wyzwaniami idą kompetencje


Na pytanie: jakie kompetencje będę najbardziej potrzebne w ciągu najbliższych 10 lat? uczestnicy konkursu odpowiadali dość jednoznacznie. Niczym mantra powtarzana jest konieczność posiadania takich kompetencji jak: gotowość do zmian i łatwość adaptacji. Choć obecnie wydaje się to oczywiste, to z czasem zdolności te mogą być cenione jeszcze bardziej. Ciekawym głosem w dyskusji jest także wskazanie na potrzebę wykazywania empatii i rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Podkreślenie tych kompetencji stanowi interesującą przeciwwagę do perspektywy digitalizacji środowiska pracy i potwierdza, że niezależnie od stosowanych narzędzi, bazą do budowania efektywnej współpracy są właściwe relacje międzyludzkie i zaufanie.

O czym marzy dziś pracownik działu HR, a o czym będzie marzył za 10 lat?


Zdaniem uczestników konkursu, na dzień dzisiejszy działy HR marzą o tym, by rekrutować jak najbardziej odpowiedni personel, który zostanie w firmie na długo. Mają też nadzieję, że w ciągu 10 lat się to nie zmieni. Co więcej, pragną także, by ich działania odwoływały się do emocji: wzbudzały radość i refleksję nad tym, dlaczego pracownik tak naprawdę wykonuje swoje zadania. Jako istotna wskazana została także potrzeba upraszczania procesów. Dział personalny chce mniej zajmować się obsługą często nadmiernie sproceduralizowanych działań i mieć więcej czasu na faktyczne wsparcie biznesu. Odpowiedzi sugerują także, że w ciągu dekady marzenia dotyczyć będą bezpośredniej pracy z ludźmi, w trybie face to face.
- Światowe trendy HR sprawiają, że przekształceniom ulega model pracy, jak również wymagania wobec przyszłych pracowników działów HR. Niektóre marzenia specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi już dziś mogą się spełniać, dzięki chociażby nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Jak się jednak okazuje, przyszłość HR to także obawa przed zaniedbaniem ludzkich potrzeb, w imię realizacji celów biznesowych – podsumowuje Teresa Olszewska.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: