eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gdzie wiodą nas nowe technologie?

Gdzie wiodą nas nowe technologie?

2017-07-27 10:00

Gdzie wiodą nas nowe technologie?

Sztuczna inteligencja © phonlamaiphoto - Fotolia

Nowe technologie rozwijają się w tak dynamicznym tempie, że bez ciągłej ich obserwacji niezwykle łatwo jest wypaść z obiegu. Tym bardziej, że pociągają one za sobą zakrojone na szeroką skalę zmiany społeczne i gospodarcze. Co zgotują nam w nadchodzących latach? Z najnowszego raportu Dell Technologies wynika, że do 2030 roku relacje na linii maszyna- człowiek staną się nie tylko niezwykle głębokie, ale również wszechobecne. Człowiek stanie się „cyfrowymi dyrygentem”, a praca i edukacja ulegną olbrzymim przeobrażeniom.

Przeczytaj także: 1/3 Polaków doświadczyła redukcji etatów z powodu AI. Czy sztuczna inteligencja już odbiera nam pracę?

Przed nami wyniki najnowszego raportu Dell Technologies pod znamiennym tytułem „The Next Era of Human-Machine Partnerships” (Nowa era współpracy ludzi i maszyn). Jego autorzy przekonują, że do 2030 roku nowe technologie będą podstawą każdej działalności, a to oznacza, że firmy już dziś powinny zacząć przygotowywać pracowników i infrastrukturę

Raport opiera się na badaniach zrealizowanych przez Instytut dla Przyszłości (Institute for the Future, IFTF) we współpracy z 20 ekspertami z całego świata reprezentującymi globalną naukę, technikę oraz świat biznesu. Dowodzi on, jak w ciągu nadchodzącej dekady nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, robotyka, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona oraz chmura, przeobrażą nasze życie i pracę. Kluczowym zamiarem autorów raportu jest podpowiedzieć czytelnikom, w jaki sposób na nadchodzące zmiany się przygotować.

Zdaniem ekspertów współtworzących raport, najnowsze technologie — wraz z olbrzymim rozwojem oprogramowania, big data i mocy obliczeniowej — gruntownie zmienią nasze życie. Rozpocznie się nowa faza relacji między ludźmi a maszynami, a jej główne cechy charakterystyczne to:
  • Większa efektywność i większe możliwości działań, pomagające ludziom pokonywać własne ograniczenia.
  • Ludzie będą „cyfrowymi dyrygentami”, a technologia będzie ich przedłużeniem, pomagającym lepiej kierować i zarządzać codziennymi czynnościami.
  • Praca będzie szukać pracowników — przedsiębiorstwa będą znajdować i zatrudniać utalentowanych pracowników z całego świata, korzystając z zaawansowanych algorytmów wskazujących odpowiednią osobę na podstawie analizy danych.
  • Nieustanne i szybkie uczenie się — ze względu na tempo zmian i ciągłe powstawanie nowych branż oraz konieczność nabywania nowych umiejętności.

Raport został zlecony przez Dell Technologies po to, aby pomóc firmom poruszać się w niepewnym świecie i przygotować się na nadchodzące zmiany. Cyfrowa rewolucja gwałtownie przekształca gospodarkę, a zarządy globalnych firm nie potrafią przewidzieć, co stanie się za chwilę z ich branżą. Według Indeksu cyfrowej transformacji firmy Dell 52 procent decydentów wyższych szczebli z 16 krajów doświadczyło w swoich branżach dużych wstrząsów wywołanych przez technologie cyfrowe. Dodatkowo prawie połowa firm uważa za możliwe to, że stanie się nieistotna na rynku w ciągu najbliższych 3–5 lat.
„Nigdy wcześniej nie doświadczaliśmy tak wielu wstrząsów. Tempo zmian jest bardzo odczuwalne. Musimy nieustannie ewoluować, aby utrzymać się na rynku. Każda firma, która chce zajmować dobrą pozycję w epoce współpracy ludzi z maszynami, musi stać się przedsiębiorstwem cyfrowym, a jej sercem musi być oprogramowanie” — powiedział Jeremy Burton, dyrektor marketingu w firmie Dell. „Aby ta transformacja była możliwa, firmy muszą szybko przystąpić do działania, zadbać o potencjał swoich maszyn oraz przygotować zarówno infrastrukturę, jak i pracowników”.

„W społeczeństwie istnieją dwie, skrajne wizje dotyczące maszyn w przyszłości: jedna pełna lęku przed bezrobociem wywołanym postępem technicznym i druga bardzo optymistyczna, według której technika rozwiąże wszystkie nasze problemy społeczne i ekologiczne” — mówi Rachel Maguire, dyrektor ds. badań w Instytucie dla Przyszłości. „Zamiast tego powinniśmy skupić się na tym, jak może wyglądać nowa relacja między techniką a ludźmi i jak możemy się na to przygotować. Jeśli poważnie popracujemy nad tym, aby współpraca człowiek-maszyna była udana, wywołane przez nią zmiany społeczne wzbogacą nas wszystkich”.

fot. phonlamaiphoto - Fotolia

Sztuczna inteligencja

Żyjemy w epoce ścisłej współpracy ludzi z maszynami


Inne kluczowe wnioski z raportu:
  • W 2030 roku zależność ludzi od techniki zmieni się w prawdziwą relację partnerską, która będzie promować kreatywność, zapał i przedsiębiorczość. Te cechy w połączeniu z szybkością, automatyzacją i efektywnością zapewnianymi przez maszyny zaowocują produktywnością, która stworzy nowe możliwości w różnych branżach i zawodach.
  • W 2030 roku asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą potrafili o wiele więcej niż dzisiaj. Będą działać w sposób zautomatyzowany, na podstawie swoich przewidywań.
  • Technika nie wyeliminuje pracy ludzkiej, ale zmieni się proces szukania pracy. Praca przestanie być miejscem, a stanie się serią zadań. Technologie uczenia maszynowego sprawią, że będzie można wyszukiwać osoby według wiedzy i umiejętności, a przedsiębiorstwa będą zatrudniać najlepszych kandydatów do poszczególnych zadań.
  • Według szacunków 85% zawodów, które będą wykonywane w 2030 roku, nie zostało jeszcze wynalezionych. Zmiany będą tak szybkie, że ludzie będą musieli się uczyć szybko i nieustannie, korzystając z nowych technologii, w tym rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Umiejętność zdobywania wiedzy będzie bardziej ceniona niż sama wiedza.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: