eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › 7 największych problemów z zakupami online

7 największych problemów z zakupami online

2017-06-08 12:17

7 największych problemów z zakupami online

Zakupy online © Florian - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zakupy online szturmem zdobyły serca kupujących. Niestety - jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar Public dla Trusted Shops - wraz ze wzrostem ich popularności wzrósł również odsetek osób, których doświadczenia z e-sprzedawcami nie należą do najlepszych. Najbardziej powszechnym problemem, zgłaszanym przez 17% polskich e-kupujących, okazuje się opóźniona dostawa towaru. Co czternasty badany przyznał z kolei, że zdarzyło mu się w ogóle nie otrzymać zamówionego i opłaconego towaru.

Przeczytaj także: Zakupy online: maleje zaufanie klientów

Jak często robimy zakupy online?


Już niemal 4 na 10 przebadanych w kwietniu Polaków (38 proc.) przyznało, że zakupy online zdarza im się robić minimum raz na pół roku. Taki wynik oznacza spadek o 1 punkt procentowy względem tego, co deklarowano rok wcześniej. Nie zmienił się natomiast odsetek tych, którzy na zakupy online decydują się co najmniej raz w tygodniu - jest to ciągle (i zaledwie) 2 proc badanych.

Istotny wzrost odnotowano jednak w grupie deklarującej dokonywanie zakupów raz na sześć miesięcy. W kwietniu taką odpowiedź wskazało 24 proc. ankietowanych, a więc o 8 punktów proc. więcej niż rok wcześniej. W praktyce oznacza to, że wprawdzie zakupy online zaczynają nas przekonywać, ale ciągle większość z nas robi je raczej sporadycznie.

Ryzykowne zakupy online


Deklaracje ankietowanych wskazują niestety, że zakupy online nie zawsze są miłym doświadczeniem. Złe wspomnienia ma aż 45 proc. kupujących. 17 proc. z nich zbyt długo czekało na zamówiony towar (w 2016 roku – 16 proc.), 15 proc. otrzymało inny produkt niż zamówiony (10 proc. w 2016 r.), a 12 proc. miało problemy ze skontaktowaniem się ze sprzedawcą (9 proc. w 2016 r.). Ponad jedna dziesiąta (11 proc.) internautów otrzymała uszkodzony towar (9 proc. w 2016 roku).

Z kolei w przypadku 7 proc. badanych towar nigdy nie dotarł na podany adres, a pieniędzy nie udało się odzyskać. Kolejne 4 proc. badanych przyznało, że miało trudności ze zwrotem towaru i odzyskaniem pieniędzy. Oznacza to, że co dziesiąty badany klient e-sklepów w ogóle nie dostał zamówionych przedmiotów, stracił wpłacone pieniądze lub miał kłopot z ich zwrotem.

fot. mat. prasowe

Z którymi problemami zetknąłeś się podczas robienia zakupów w Internecie?

Optymizmem może napawać fakt, że ponad połowa badanych nigdy nie natknęła się na żadne problemy.


- Niektórzy klienci nadal nie zdają sobie sprawy, że istnieją gwarancje dające im pewność zwrotu pieniędzy w sytuacji, gdy przesyłka nie dotarła lub wystąpiły problemy ze zwrotem towaru. Jeżeli sklep posiada certyfikat taki jak nasz, można mieć pewność, że zakupy są bezpieczne i nie stracimy wpłaconych pieniędzy - komentuje wyniki badania Anna Rak, country manager firmy Trusted Shops. - To duże ułatwienie: możemy korzystać z wygody e-sklepów, jednocześnie o nic się przy tym nie martwiąc. W dodatku nie musimy ponosić dodatkowych kosztów, ponieważ zamówienie do 10 tys. zł można zabezpieczyć bezpłatnie - dodaje.

Informacje o badaniu
Badanie „Podstawy zakupowe online Polaków” zostało przeprowadzone przez ośrodek Kantar Public w okresie od 21 do 26 kwietnia 2017 roku na reprezentatywnej i ogólnopolskiej grupie 1063 osób w wieku 15 lat i więcej. W badaniu zastosowano technikę wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: