eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Oszustwa finansowe online. Jak bardzo bezsilne są banki?

Oszustwa finansowe online. Jak bardzo bezsilne są banki?

2017-01-09 11:51

Oszustwa finansowe online. Jak bardzo bezsilne są banki?

Karty płatnicze © fot. mat. prasowe

Oszustwa finansowe w internecie nie są łatwe do wychwycenia. Wyraźnie dowodzi tego badanie zrealizowane przez Kaspersky Lab oraz B2B International, z którego wynika, że niemal 4 na 10 firm ma trudności ze stwierdzeniem, czy danej transakcji dokonuje klient, czy też jest ona próbą oszustwa.

Przeczytaj także: Świąteczne zakupy online. Jak odróżnić oszustwo od dobrej oferty?

W ostatnich latach firmy zostały niemal zmuszone do zwiększenia efektywności procesów biznesowych. Było to m.in. pokłosie rosnącej popularności systemów płatności elektronicznych, pojawiania się nowinek technologicznych oraz zmieniających się potrzeb biznesowych. Spora rzesza przedsiębiorstw na potrzeby interakcji z dostawcami i klientami zdecydowała się na wdrożenie systemów elektronicznego przepływu. E-płatności zyskały tak dużą popularność, że w przypadku firm całkowite uniknięcie transakcji elektronicznych stało się właściwie niemożliwością.

Podobnie zresztą jak prowadzenie działalności w oderwaniu od środowiska cyfrowego, w które firmy zanurzają się coraz głębiej i głębiej. Dlatego też sprawą niemal nieodzowną stało się zapewnienie ciągłości działania i zabezpieczenie się przed czyhającymi w internecie zagrożeniami. Większa ilość transakcji online to również coraz częstsze oszustwa finansowe - już połowa organizacji oferujących usługi finansowe uważa, że ten problem się nasila. Bez wątpienia zatem instytucje finansowe muszą dołożyć wszelkich starań, aby zabezpieczyć siebie i swoich klientów przed mackami cyberprzestępczego półświatka.

Badanie dowiodło, że 41% firm wdrożyło wewnętrzne rozwiązanie cyberbezpieczeństwa, a 45% ma nadzieje, że to zewnętrzne rozwiązanie, zastosowane przez bank, złagodzi ryzyko. Co więcej, 46% firm tylko częściowo zastosowało rozwiązanie do ochrony przed oszustwami finansowymi lub nie korzysta z żadnej technologii tego typu. Spośród organizacji finansowych tylko 57% posiada wyspecjalizowane rozwiązanie zabezpieczające przed oszustwami.

Badanie pokazało także, że około połowa organizacji działających w obszarze płatności elektronicznych stosuje niespecjalistyczne rozwiązania, które — jak pokazują statystyki — nie zapewniają niezawodnej ochrony przed oszustwami i wykazują wysoki odsetek fałszywych alarmów. Nieodpowiednie stosowanie systemów bezpieczeństwa może prowadzić do zablokowania transakcji. Ponadto zakłócenia w płatnościach mogą skutkować utratą klientów, a w efekcie — zysków. Dlatego ochrona przed oszustwami ma krytyczne znaczenie dla każdej firmy. Jednak oszustwa nie są jedynym problemem — instytucje finansowe muszą ograniczyć liczbę fałszywych alarmów w swoich systemach, aby móc oferować najlepszą z możliwych obsługę klienta.

fot. mat. prasowe

Karty płatnicze

38% organizacji finansowych nie potrafi odróżnić ataku od zwykłej aktywności klienta


„Wobec agresywnej rywalizacji na dzisiejszym rynku usług finansowych oraz znaczących zakłóceń ze strony nietradycyjnych dostawców takich usług, czynnikiem decydującym o długotrwałym sukcesie każdej firmy staje się oparta na zaufaniu relacja pomiędzy klientami a ich instytucjami finansowymi. Współzależność cyfrowych relacji między wszystkimi graczami rynków usług finansowych oznacza również, że jeśli jakakolwiek organizacja w łańcuchu wartości doświadczy problemu w zakresie usług cyfrowych (czy to z powodu oszustwa, włamania, cyberataku itd.), szkody mogą szybko odczuć również inne jednostki. Ponieważ zapotrzebowanie klientów na transakcje online, które i tak jest wysokie, ciągle wzrasta, wszystkie firmy (ich platformy cyfrowe, z którymi mają kontakt klienci, infrastruktura, dane oraz pracownicy) powinny być bezpieczne, przygotowane i oferować klientom wygodę. Dlatego tak istotne jest wykorzystywanie wyspecjalizowanych rozwiązań do ochrony przed oszustwami, które zapewnią klientom możliwie najwygodniejszą i najbezpieczniejszą obsługę” — powiedział Ross Hogan, globalny szef działu zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.

Eksperci z Kaspersky Lab zalecają, aby banki i serwisy płatnicze wykorzystywały wszechstronne metody ochrony przed oszustwami online w celu zabezpieczenia swoich klientów na kilku poziomach. Takim rozwiązaniem jest platforma Kaspersky Fraud Prevention, która obejmuje instalowane na urządzeniach klienta narzędzia kontroli zagrożeń, jak również komponent serwerowy zlokalizowany w infrastrukturze informacyjnej banku. Rozwiązanie zapewnia wielopoziomową ochronę transakcji bankowych online i mobilnych.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: