eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › iPhone czy iPad? Który z nich generuje większy ruch w sieci?

iPhone czy iPad? Który z nich generuje większy ruch w sieci?

2016-08-22 13:30

iPhone czy iPad? Który z nich generuje większy ruch w sieci?

iPhone czy iPad? Który z nich generuje większy ruch w sieci? © Monet - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Popularność urządzeń mobilnych z nadgryzionym jabłkiem spada. Okazuje się, że obecnie są one odpowiedzialne za około 1/5 odsłon w sieci (20,8 proc.). Jeszcze w 2014 roku odsetek ten sięgał niemal 24%. Analiza firmy Gemius dowodzi również, że Polacy bardziej cenią sobie iPhone'y niż iPad'y.

Przeczytaj także: Apple sprzedało 49 milionów iPhonów. Ale dało się wyprzedzić LG

Gemius przyjrzał się odsetkowi odsłon, jakich polscy internauci dokonują za pośrednictwem urządzeń mobilnych marki Apple - iPhone'a i Apple iPada. Analizie poddano okres od stycznia 2013 roku do lipca bieżącego roku.

Jedna piąta ruchu w sieci to iOdsłony


Badanie dowiodło, że w ciągu ostatnich lat użytkownicy produktów giganta z Cupertino odpowiadali za około jedną piątą rocznego ruchu w polskim internecie. Widać jednak, że popularność urządzeń Apple nieco zmalała - odsetek odsłon był najwyższy był w 2014 roku (23,6 proc. całego ruchu), a potem stopniowo malał, aby w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku sięgnąć 20,8 proc.

iPad w dół, iPhone w górę


Jak pokazują dane Gemiusa, w ostatnich latach widoczny jest trend spadkowy dla odsłon generowanych z iPad’ów ─ internauci sięgają po nie rzadziej niż trzy lata temu. Od 2013 do 2015 roku średni roczny odsetek odsłon wykonywany na tych urządzeniach stracił blisko 6,5 punktu procentowego ─ z 15,6 proc. w 2013 roku do 9,1 proc. w 2015 roku. Średni odsetek odsłon wykonywanych na iPad’ach w trakcie pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku wyniósł 6,6 proc.

─ Rynek tabletów na całym świecie przeżywa pewien kryzys tożsamości – jakie ma być zastosowanie tych urządzeń? Czy tablety mają służyć do pracy? Do czytania tygodników i komiksów? Do oglądania filmów? Po początkowym zachwycie, obecnie klienci mniej chętnie sięgają po te urządzenia i znajduje to odzwierciedlenie w spadku oglądalności z iPadów – tłumaczy Dariusz Jemielniak, ekspert Akademii Leona Koźmińskiego. ─ Nie bez znaczenia jest także ekspansja phabletów – dużych telefonów, które rozmiarami przypominają mini tablety – a także coraz większa liczba naprawdę udanych tabletów opartych na Androidzie, choćby seria Galaxy Tab, czy niszowy, choć świetnie dopracowany Pixel. Również dochodzi do tego ofensywa tabletów Windows, które co prawda mają mniej aplikacji i mniej wygodny UI, ale za to pozwalają na korzystanie z dokładnie tych samych aplikacji, co pecety ─ dodaje Jemielniak.

Równocześnie dane Gemiusa pokazują, że przybywa odsłon wykonywanych za pośrednictwem iPhon’ów. Na przestrzeni ostatnich czterech lat wskaźnik ten zyskał blisko 6 punktów procentowych ─ od 7,8 proc. dla średniej odsłon wykonanych w 2013 roku do 13 proc. w 2015 roku. Średni odsetek odsłon mobilnych na iPhone’ach dla pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku wyniósł 14,2 proc.

fot. mat. prasowe

iPhone vs iPad

Analiza dowodzi, że większość odsłon pochodzi z iPhone'ów.



─ Wzrost odsłon z iPhone'ów należy, moim zdaniem, interpretować jako przejaw bogacenia się społeczeństwa polskiego i nadganiania Zachodu – w Polsce iPhone'y ciągle są na fali, tymczasem w USA, choć nadal stanowią niemal połowę sprzedawanych telefonów, wyraźnie tracą już na popularności – 16 proc. spadek sprzedaży, natomiast giełdowa wartość Apple spadła o kilkanaście procent. Nie bez znaczenia jest też fakt, że na rynku telefonów jest po prostu sporo modeli przewyższających iPhone'y funkcjonalnością, dorównujących im jakością wykonania, a także wyraźnie tańszych. Oprócz popularnych linii masowych Samsunga czy HTC, są także bardzo solidne alternatywne propozycje choćby w ramach marki Nexus – projektowanej przez Google, a wykonywanej przez różnych producentów – czy OnePlus oraz Xiaomi. Można się spodziewać, że ten trend będzie się utrwalać – także w Polsce, o ile Apple nie będzie w stanie zaproponować żadnej prawdziwej nowinki, z czym ma poważne kłopoty już od lat ─ tłumaczy Jemielniak.

W analizie uwzględniono ruch na krajowych stronach WWW wykonywany za pomocą urządzeń mobilnych marki Apple ─ iPhone i iPad.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: tablety, smartfony, iPhone, iPad, Apple, urządzenia mobilne

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: