eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › UKE: problemy z przenoszeniem

UKE: problemy z przenoszeniem

2006-02-26 18:52

Urząd Komunikacji Elektronicznej zakończył powtórną kontrolę przestrzegania przez Polkomtel (operator Plus GSM) oraz PTK Centertel (Orange) obowiązków dotyczących przeniesienia numeru do sieci innego operatora. UKE wskazał na błędy organizacyjne w przenoszeniu numerów abonentów sieci komórkowych i wezwał PTK Centertel do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 30 dni oraz poinformowania o sposobie zaspokojenia roszczeń poszkodowanych klientów.

Przeczytaj także: Przenoszenie numerów w Polsce: wyrok ETS

Komercyjne wdrożenie usługi przenoszenia numerów w sieciach telefonii komórkowej nastąpiło 16 stycznia 2006 r. Jednak po kilku dniach pojawiły się informacje o problemach we współpracy pomiędzy niektórymi operatorami sieci komórkowych.

Z protokołu kontroli UKE wynika, że PTK Centertel nie przekazał w terminie 13 numerów abonenckich przenoszonych do Polkomtel, co uniemożliwiało prawidłowe świadczenie usług tym klientom. Głównym powodem opóźnień było uzależnienie świadczenia przez PTK Centertel usługi przeniesienia numerów telefonicznych przy zmianie operatora od spełnienia przez abonentów warunków innych niż warunki określone w obowiązujących obecnie przepisach prawa (PTK Centertel posługuje się koncepcją "warunkowej zgody" na rozwiązanie umowy). Zgodnie z prawem termin rozwiązania umowy, a także termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę musi być jednoznaczny, a samo rozwiązanie umowy w przewidzianym w tym przepisie trybie nie może być uzależnione od jakichkolwiek zdarzeń. Stwierdzone przypadki wstrzymania przeniesienia numeru ze względu na zaległości w zakresie należności, dotyczyły należności niewymagalnych w dniu składania wniosku o rozwiązanie umowy z przeniesieniem numeru.

Zdaniem kontrolerów UKE, do głównych przyczyn zakłóceń w komunikacji z Polkomtel (operator sieci Plus), leżących po stronie PTK Centertel (operator sieci Orange), które negatywnie wpłynęły na współpracę międzyoperatorską można zaliczyć opóźnienia w przekazywaniu dokumentów z punktu sprzedaży Orange do Punktów Obsługi Klienta, ręczną zmianę w punkcie sprzedaży Orange daty rozwiązania umowy na dokumencie stanowiącym warunkową zgodę na przeniesienie numeru, co powodowało niezgodność zapisów w dokumentacji papierowej i w systemie CRM (w konsekwencji system teleinformatyczny PTK Centertel odrzucał przeniesienie numeru).

Zdaniem UKE, operatorzy powinni się szczegółowo informować o problemach z przenoszeniem numerów, których awaria dotyczy i przewidywanym czasie usunięcia awarii. Pomimo wielokrotnych udokumentowanych próśb ze strony Polkomtel zgłaszanych poprzez ustalone przez operatorów skrzynki e-mailowe do rozwiązywania reklamacji, jak i zgłaszanych problemów innymi drogami, PTK Centertel nie udzielił w odpowiednim czasie żadnych konkretnych informacji. Czas odpowiedzi na reklamację powinien umożliwić zachowanie maksymalnego terminu przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych określonego w rozporządzeniu na 24 godziny.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: