Polski eHandel B2C - mniej, ale za to lepiej
2003-03-20 23:47
52 proc. sklepów internetowych zapewnia darmową dostawę zamówienia powyżej pewnej kwoty (stawka minimalna waha się od 100 do 200 złotych).
Nadal najwięcej sklepów oferuje dostawę zamówienia swoim klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej – aż 72 proc.
fot. mat. prasowe
Wykres 7. Darmowa dostawa w sklepach internetowych
fot. mat. prasowe
Wykres 8. Sposoby dystrybuowania towarów
Perspektywy rozwoju eHandlu
Perspektywy...
Najliczniejsza grupa sklepów internetowych ocenia perspektywy eHandlu na 3 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 bardzo dobrze. Pół roku temu sklepy najczęściej wskazywały odpowiedź 4.
... i bariery
W minionym półroczu nie zmieniły się opinie sklepów na temat barier rozwoju eHandlu w Polsce. Najczęściej wskazywany jest drogi dostęp do Internetu (47 proc.).
fot. mat. prasowe
Wykres 9. Bariery rozwoju eHandlu wg sklepów internetowych
Metodyka
Informacje zawarte w raporcie pochodzą z czterech źródeł:
a) Badania desk research
b) Badania ilościowego sklepów internetowych
c) Badania funkcjonalności stron sklepów internetowych
d) Wywiadów eksperckich
Badanie ilościowe zrealizowano jako ankietowe badanie na populacji polskich sklepów internetowych. Badanie ankietowe przeprowadzono metodą CATI na losowej próbie 200 sklepów. Poprzedzało je badanie desk research mające na celu uaktualnienie listy polskich sklepów internetowych.
Badanie funkcjonalności stron sklepów internetowych polegało na analizie funkcjonalności serwisów sklepów online (n=200). Badanie przeprowadzono biorąc pod uwagę takie czynniki jak wyszukanie sklepu, wejście na jego stronę www, wyszukanie produktu, prezentację produktu oraz procedury dokonania zakupu.
Wywiady eksperckie polegały na spotkaniach z przedstawicielami sklepów internetowych, z którymi badacze przeprowadzali rozmowy m.in. na temat funkcjonowania sklepów internetowych oraz perspektyw rozwoju rynku elektronicznego. Zebrane w ten sposób dane pozwoliły na lepszą interpretację danych ilościowych otrzymanych podczas badania ankietowego.
Polski sklep internetowy został zdefiniowany jako "mieszcząca się w Polsce firma, która umożliwia klientowi zapoznanie się z towarem i złożenie zamówienia przez Internet, zapłatę za towar bez konieczności "wychodzenia z domu" oraz zapewnia dostarczenie towaru do domu".
oprac. : I-Metria