eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Monitorowanie jakiego nie było

Monitorowanie jakiego nie było

2003-03-24 00:13

Monitorowanie jakiego nie było

Monitorowanie jakiego nie było © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Statystyki serwisów WWW to temat rzeka. Wbrew pozorom stanowią kopalnię informacji o odwiedzających nasz serwis oraz o ich zachowania. Statystyki stanowią także bardzo dobre narzędzie marketingowe do badania zainteresowania oferowanymi przez nas produktami i usługami oraz narzędzie do badania otoczenia naszego serwisu (współpracujących innych serwisów). Niezależnie od wielkości naszego serwisu WWW zawsze warto badać zachowania odwiedzających go internautów, no chyba że serwis ten zupełnie do niczego nie służy.
Do czego służy nasz serwis

Serwisy WWW tworzy się w różnych celach jednak zawsze powinny być one jasno sprecyzowane. Podstawowym jest najczęściej prezentacja firmy, jej oferty, pozycji na rynku. Innym może być np. usprawnienie kontaktów z klientami, także potencjalnymi. Może to być oczywiście także jakaś odmiana e-biznesu. Ważne jest by dokładnie zaadresować (opisać dla kogo go tworzymy) treść serwisu bo tylko na tej podstawie można przygotować zawartość, która uczyni nasz serwis interesującym dla osób na których nam zależy.

Co można badać

Narzędzi do badania ruchu na stronach WWW i nie tylko jest dość dużo na rynku. Różnią się możliwościami, wydajnością, jakością prezentowanych statystyk. Wybór zależy od potrzeb oraz wymagań samego serwera WWW gdyż system taki nie powinien powodować istotnego obniżenia wydajności naszego serwera internetowego. Dobrze przemyślane śledzenie ruchu na stronach WWW i nie tylko pozwala bardzo dokładnie monitorować zainteresowanie poszczególnymi produktami, usługami. Wskazać klientów wykazujących największe zainteresowanie naszymi produktami a nawet kontrolować skuteczność reklam w prasie. Jak to robić?

Narzędzia do badania naszego serwisu Internetowego

Analiza logów
Logi serwera (pliki z informacjami o każdym pobranym pliku jak np.: jego nazwa, dokładny czas pobrania, jego adres URL, adres URL strony z odnośnikiem do niego, i wiele innych) stanowią podstawowe źródło informacji o tym co dzieje się na naszych stronach WWW. Na podstawie informacji z logów można tworzyć statystyki odwiedzin z podziałem np. na godziny, dni, tygodnie, miesiące czy lata. Analizując czas pobrania każdej strony oraz adres z jakiego odwiedza nas internauta można śledzić jego zachowania: zliczać tzw. sesje czyli przeglądanie naszych stron przez jedną osobę. Jest to bardzo istotna informacja gdyż liczba sesji w stosunku do liczby tzw hitów (czyli pobranych pojedynczych plików) świadczy o faktycznym zainteresowaniu naszymi stronami. Można np. z góry założyć, że osoba która trafiła na naszą stronę i nie zajrzała dalej tak na prawdę nie zainteresowała się tym co na niej znalazła dlatego sama liczba wyświetleń strony wywołana np. reklamą bannerową tak na prawdę o niczym nie świadczy (o czym trudno usłyszeć w agencji reklamowej).

Analizując adresy sieci z których zaglądają do nas internauci można wychwytywać miejsca (instytucje, firmy) których pracownicy są zainteresowani treścią naszego serwisu. Jeśli są to np. strony zawierające opisy produktów i ich ceny można się domyślać, że firmy te mogą być zainteresowane naszą ofertą i może warto samemu się do nich odezwać i zaproponować przeprowadzenie prezentacji handlowej.

Zlecając reklamę np. w prasie można przygotować specjalną stronę i nadać jej unikalny adres URL, taki do którego nie prowadzą odnośniki z żadnej innej naszej strony. Wyeksponowanie tego adresu URL w reklamie i śledzenie oglądalności takiej specjalnej strony WWW daje informacje o skuteczności naszej reklamy w gazecie. Oczywiście odnotowywane są tylko osoby mające dostęp do Internetu dlatego zawsze trzeba te wyniki korygować danymi o popularności Internetu w Polsce (dane takie są dostępne np. w serwie prowadzonym przez studentów Koła Informatyki AE w Krakowie).

Logi serwera WWW pozwalają także na wychwycenie adresu URL strony (lub serwisu WWW), z której internauci bardzo często przechodzą na nasze. Można w ten sposób łatwo wskazać strony WWW, na których ktoś umieścił odnośnik do naszego serwisu. W ten sposób możemy także bardzo łatwo kontrolować skuteczność reklam bannerowych lub współpracujących serwisów (np. wzajemna wymiana odnośników czy nawet bannerów).

Logi mają jednak poważne ograniczenie. Jest nim rejestrowanie tylko ruchu "przychodzącego". Nie znajdziemy tam żadnych informacji np. o skuteczności odnośników wysłanych w listach e-mail czy odnośnikach na naszych stronach, które prowadzą już do innych serwisów (np. opis produktu na stronach producenta).

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: