eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: kontrowersje wokół Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

Wakacje 2016: kontrowersje wokół Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

2016-03-04 15:37

Przeczytaj także: Wakacje 2016: turystów mniej niż rok temu?


Przykłady agentów, którzy w czasach ogólnego spadku rosną razem z Rainbowem podważają tezy, że duzi touroperatorzy są dla agentów partnerem niezbyt korzystnym, bo rozwijają własne sieci sprzedaży i ograniczają ich role na rynku. Aby jednak rozwijać biznes trzeba być przede wszystkim konkurencyjnym, czemu sprzyja sprzedaż części produktu przez kanały własne, a wtedy z pozostałej części ewidentnie odnoszą korzyści również agenci. W chwili obecnej polscy liderzy są już znacząco nasyceni placówkami firmowymi i własnymi, a dynamika sprzedaży w nich nie przewyższa już znacząco dynamiki sprzedaży u agentów (u Rainbowa jest to 20,0 vs wspomniane 16,1 procent), a w nie tak dalekiej przyszłości, gdy koniunktura wróci do Polski ”B” agenci mogą zyskiwać nawet więcej.

To liderzy, a nie maruderzy ciągną naszą turystykę wyjazdowa i biznes agentów


Podobnie ma się sprawa również z Itaką, które notowała zwykle jeszcze więcej mało przychylnych wpisów na internetowych forach turystycznych. Obecnie z komputerem domowym skutecznie konkurować mogą już tylko atrakcyjni touroperatorzy i z różnorodnym oraz dobrym jakościowo produktem. Recenzent w postaci hybrydowych ofert opartych na tanich liniach jest bowiem bezlitosny, a możliwości porównywania różnych w sieci ofert coraz większe i łatwiejsze. Sprostać mogą im tylko rzeczywiście najlepsi, a drodzy touroperatorzy mają już coraz mniejszą rację bytu i stopniowo wypadają z rynku. Itaka była przez wiele sezonów koniem pociągowym turystyki wyjazdowej, aż doszła do tak dużego w niej udziału, że dalszy wzrost stał się już mało racjonalny. Warto sobie przy okazji wyobrazić jak wyglądałaby turystyka z punktu widzenia biur agencyjnych bez tego krajowego giganta. Byłaby wielka przestrzeń wypełniona zapewne w dużym stopniu przez tanie linie, które w takim wypadku skorzystałyby zapewne z dużo większych i łatwiejszych możliwości ekspansji. Warto o tym pamiętać zanim zacznie się wpisami na forach rugać naszych liderów turystyki.

Z powodu nowych i ważnych tematów, a zwłaszcza Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, zapowiedziane kwestie dotyczące sytuacji w Grecji, wniosków z wakacyjnego kompasu oraz tematu-niespodzianki zostały przesunięte do kolejnego materiału.

II. Rozchodzenia się cen kierunków wschodnich i zachodnich ciąg dalszy


Jak już pokazywaliśmy na mapce przed tygodniem (25 lutego) nadal widoczny jest znaczący wpływ obaw turystów na kształtowanie się popytu na kierunki uważane za mniej bezpieczne (Turcja, Egipt, Tunezja) oraz o bardziej stabilnej sytuacji wewnętrznej (Grecja, Hiszpania, Bułgaria , Włochy, Portugalia). Słaby popyt na te pierwsze wywiera presję na istotne zniżki cen imprez na nie oferowanych i odwrotnie: duży popyt na kierunki nie budzące dzisiaj większych obaw u turystów wymusza na nich systematyczny wzrost cen. Zmiany takie z dnia na dzień, a nawet tygodnia na tydzień nie są zbyt wyraźnie widoczne, ale zestawienie ich na przestrzeni ostatnich 20 tygodni, czyli od początku właściwej sprzedaży first minute, daje już widoczny obraz sytuacji. Poniższa mapka pokazuje j wyraźnie przy czym przypominamy, że kolor zielony oznacza spadki cen, a kolor czerwony wzrosty. Większe niż zwykle zmiany w tym zakresie mogą nastąpić w kolejnym tygodniu ponieważ początek marca łączy się zwykle z korektami cen imprez turystycznych u wielu touroperatorów.

fot. mat. prasowe

Zmiany średnich cen imprez turystycznych vs ceny First Minute

W porównaniu z połową października najbardziej podrożała Portugalia.


Mapka pokazuje zmiany cen na poszczególnych kierunkach w szczycie sezonu. Jednak w podobny sposób generalnie zmieniają się ceny na kierunkach uważanych teraz za bezpieczne. Można przy tym odnieść wrażenie, że poziomy tych cen wzrastają dość znacząco, ale może się okazać, że istotnie większe wzrosty są dopiero przed nami.
Aby uzmysłowić jak może wyglądać przebieg i skala zmian cen na kierunku uważanym za bezpieczny jakim są Wyspy Kanaryjskie postanowiliśmy przedstawić uproszczone wykresy zmian tamtejszych cen w sezonie zimowym, w którym - co ważne - również wyspy te były już uważane za kierunek bezpieczny w odróżnieniu od traktowanego jako mniej bezpieczny Egiptu.

fot. mat. prasowe

Czartery

W pierwszej fazie sprzedaży odnotowywano stosunkowo niewielkie zmiany.


Widać, że w pierwszym okresie sprzedaży first minute (ponad 3 miesiące) ceny były dość stabilne i dopiero gdy do terminów wylotu (pierwszy tydzień lutego) pozostało mniej niż 5 miesięcy ceny zaczęły bardziej energiczny „marsz w górę”.

fot. mat. prasowe

Tanie linie

Ceny zaczęły rosnąć dopiero, gdy do terminów wylotu (pierwszy tydzień lutego) pozostało mniej niż 5 miesięcy ceny


Podobnie zachowywały się również ceny „domowo” organizowanych wyjazdów do tych samych hoteli w oparciu o tanie linie. Co ciekawe w okolicach zamachów w Paryżu (13 listopada) oraz zestrzelenia rosyjskiego Su-24 (24 listopada) ceny wyjazdów w obu segmentach, czyli zorganizowanym i „domowym” wykazały podobne zachwianie po czym po niedługim czasie podobnie powróciły do trendu.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: