eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: kontrowersje wokół Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

Wakacje 2016: kontrowersje wokół Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

2016-03-04 15:37

Przeczytaj także: Wakacje 2016: turystów mniej niż rok temu?


We wcale nie nazbyt niewyobrażalnym scenariuszu rozwoju sytuacji branżowej i koniunktury w turystyce wyjazdowej system może zostać zdestabilizowany ze wszystkimi tego przykrymi konsekwencjami dla klientów, ministerialnych urzędników, a nawet w pewnym stopniu nowej administracji rządowej.

Brak jest branżowej analizy wrażliwości projektu – naszym zdaniem projekt do poprawy


Brak tu miejsca na opisywanie różnych możliwych wariantów rozwoju sytuacji będących konsekwencją proponowanego stanu rzeczy - czasem kuriozalnych, a czasem nawet nieco zabawnych – ale zachodzi dość uzasadnione podejrzenie, że ministerialni urzędnicy nie zdają sobie z tego w ogóle sprawy.
Zdaniem Instytutu TravelDATA należałoby wprowadzić jakieś wymogi odnośnie touroperatorów oraz odpowiednie mechanizmy kontroli stworzonych wcześniej podstawowych ram działania. Pozwoliłoby to stworzyć sytuację, że wszyscy generują systemowo podobne ryzyko (z wyjątkiem przypadków kryminalno-patologicznych), a niewypłacalności nie będą planowane, ale będą skutkami rzeczywistego zbiegu nieszczęśliwych okoliczności. Podobnie jak jest to w niektórych krajach należałoby zmusić niektórych organizatorów do uzupełnienia kapitału, a jeśli nie jest to możliwe zastosować wobec nich obowiązkowe dodatkowe wymogi gwarancyjne. Wtedy jedni nie generowaliby ryzyka na koszt drugich i branża działałaby w miarę sprawnie podobnie jak system bankowy.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że w bankowości działa system ścisłych wymogów i regulacji, a nad wszystkim czuwa Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), która na bieżąco wydaje bankom odpowiednie zalecenia i rekomendacje. Ostatnie niewypłacalności banków oraz interwencyjne wypłaty Bankowego Funduszu Gwarancyjnego związane są nie tyle z wadami systemowymi w bankowości, ile ze zjawiskami kryminalno-patologicznymi, których KNF nie potrafił niestety w porę dostrzec.

Warto też zaznaczyć, że wbrew niegdysiejszym wnioskom (m.in. PIT- u) proponowany system wcale nie zabezpiecza w pełni klientów (a szczególnie rodziny kupujące w first minute) przed wszystkimi stratami wywołanymi przez niewypłacalnych touroperatorów, ale to już temat na ewentualnie inne materiały. Na dziś można stwierdzić, że projekt jest słabo przemyślany, a w części nawet wręcz naiwny, co być może jest skutkiem zbyt małego doświadczenia ministerialnych urzędników w meandrach tak złożonej branży jaką jest turystyka wyjazdowa, bo o nią głównie w projekcie chodzi. Do tematu projektów Funduszu, potencjalnych skutków i zagrożeń będziemy jeszcze wracać.

Raport Rainbowa za IV Kwartał 2015


W ostatni poniedziałek poznaliśmy raport za IV kwartał dopełniający cały rok obrotowy 2015 jedynego giełdowego touroperatora, którym jest Rainbow. Potwierdził on jego duży postęp biznesowy, czyli wzrost przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych o 18,0 procent do 903 7 mln złotych, wzrost liczby klientów o 17,9 procent do 300,2 tysięcy, wzrost zysku netto o 6,3 procent do 34,3 mln złotych osiągniętych w warunkach dość trudnego roku dla zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Sprawie rezultatów organizatora poświęcimy oddzielny duży materiał, w którym tradycyjnie porównamy też jego osiągnięcia na tle osiągnięć liderów europejskiego biznesu turystycznego.

Teraz chcielibyśmy zwrócić uwagę jedynie na jeden wątek generalnie słabo dostrzegalny, ale o ważnym znaczeniu dla krajowego środowiska agencyjnego, a mianowicie na fakt zwiększenia obrotów z biurami agencyjnymi o 16,1 procent i w bardzo podobnym stopniu wzrost liczby stojących za nimi klientów. Biorąc pod uwagę fakt, że branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej w 2015 prawie nie wzrosła, a liczba klientów biur agencyjnych nawet spadła w granicach około 5 procent, oznacza to, że Rainbow znacząco zyskał na znaczeniu jako biznesowy partner dla biur agencyjnych.

Ponad 20-procentowa różnica w obu dynamikach wzrostu jest tak duża, że można nieomal mówić o „holującej” roli Rainbowa wobec biur agencyjnych w obecnym trudnym czasie zawirowań w turystyce wyjazdowej. Rainbow jest coraz cenniejszym partnerem dla agentów, ponieważ posiada znaczną liczbę kierunków uważanych obecnie za bezpieczne (w tym egzotycznych) oraz o na tyle atrakcyjnej dla klientów relacji jakości do ceny, że spotyka się ona z systematycznie rosnącym popytem z ich strony.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: