eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieSprzęt › Gry komputerowe: historia prawdziwa

Gry komputerowe: historia prawdziwa

2015-12-02 11:46

Przeczytaj także: PlayStation 3 40-GB w Europie


Złota era konsol


1980: Japońska firma Namco przedstawia swoją grę Puck-Man. W obawie o zmianę nazwy na rynku amerykańskim na obraźliwą, zmieniają tytuł na Pac-Man. Olbrzymi sukces gra zawdzięcza również swojemu bohaterowi – pierwszemu animowanemu awatarowi gracza na ekranie.

W tym samym czasie komputery domowe upowszechniają się. Również dzięki spadkowi cen urządzeń. Sinclair ZX80, który właśnie miał premierę, jest pierwszym komputerem za mniej niż 200 USD (ponad 600 USD po przeliczeniu inflacji).

1982: Premiera Commodore 64. Komputer, mimo iż droższy i mniej wydajny niż ZX Spectrum, posiada zaawansowany układ graficzny i dźwiękowy, przez co bardzo przyczynia się do rozwoju gier.

1983: Intel wypuszcza pierwszy układ graficzny, pozwalający wyświetlić obraz w 8-bitowej palecie kolorów, w rozdzielczości 256x256 pikseli, w cenie 1000 USD.

1986: Premiera nowej konsoli Nintendo NES: 8-bitowa grafika, zaawansowany układ dźwiękowy i szybsze ładowanie gier. W tym samym czasie Sega prezentuje konkurencyjną konsolę SMS, wyposażoną w okulary 3D. Mimo tego rynkowy sukces należy do NES.

1987: Na rynek wchodzi następca C64 – Amiga 500. Dzięki swoim wydajnym podzespołom: koprocesorowi graficznemu i 512 kB pamięci RAM, szybko staje się bardzo popularnym urządzeniem. A500 posiada także napęd dyskietek, które są tańsze w produkcji niż kartridże. Ponad 50 000 gier zostało stworzonych właśnie z myślą o Amidze 500.

1989: Nintendo wypuszcza przenośną konsolę – Game-Boya.

fot. mat. prasowe

Złota era konsol

Pac-Man to gra z pierwszym animowanym awatarem gracza na ekranie


Epoka 3D


Mimo szybkiego rozwoju konsol i lepszemu przystosowaniu do obsługi gier za pomocą gamepadów, to komputery wyznaczają trendy w środowisku gier. Na początku lat 90. użytkownicy konsol nadal są ograniczeni do tytułów 2D, podczas gdy posiadacze pecetów już mogą delektować się Wolfensteinem 3D.

1994: Pierwsza generacja Sony PlayStation sprzedaje się w dniu premiery, w ilości 100 000 egzemplarzy.

1996: Szybki wzrost ilości tytułów 3D oraz zapotrzebowanie na moc obliczeniową przyspiesza rozwój procesorów, ale nie tylko. 3dfx wypuszcza swój kultowy akcelerator graficzny – Voodoo 1, przejmujący od komputera ciężar obliczeń 3D. Jednocześnie wychodzi pierwsza gra, która udowadnia, że akceleracja 3D sprawia niesamowitą różnicę – Quake. Polygony, renderowane na żywo postacie i poziomy, cienie i oświetlenie zapierają dech w piersiach.

1998: Voodoo 2 pozostawia konkurencję (w tym konsole) daleko w tyle. Rozdzielczość 800x600 (a nawet 1024x768 w trybie SLI) pozwala przez kilka lat wytyczać 3dfx nowe ścieżki. Konkurencja jest obecna (pierwszy GeForce w 1999 roku), ale na razie nie zagraża dominacji Voodoo.

2000: Druga generacja Sony PlayStation wyznacza trendy w jakości grafiki, przewyższając tę oferowaną przez komputery. Jest też pierwszą konsolą z napędem DVD.

2001: Na rynek wchodzi Xbox – pierwsza konsola z wbudowanym dyskiem twardym i obsługą ekranów HD.

Pogoń za gigahercami


Na przełomie wieku karty graficzne rozwijają się szybciej niż procesory. CPU taktowane są częstotliwością ok. 1-1,3 GHz i są jednowątkowe.

2002: NVIDIA przejmuje 3dfx i kontynuuje produkcję nowych kart graficznych, podnosząc poprzeczkę wydajności i jakość generowanej grafiki.

2004: Premiera World of Warcraft – najpopularniejszej gry typu MMORPG. W 2011 roku gra w nią już 11 milionów osób z całego świata.

2005: Pierwszy dwurdzeniowy procesor przedstawia nie Intel – rynkowy potentat, ale konkurencyjne AMD. Dla rynku gier dwa rdzenie mają kolosalne znaczenie ze względu na wąskie gardło, jakim stawały się ówczesne Pentium IV.

2006: PlayStation 3 wyznacza nowe trendy w dziedzinie jakości grafiki. Kosztująca 600 USD konsola zapewnia jakość grafiki znacznie wyższą niż wielokrotnie droższe komputery. Konsola jest także wygodna w użyciu. Niepotrzebna jest instalacja gier na dysku.

2008: NVIDIA prezentuje GeForce GTX 8800 – behemota posiadającego 768 MB pamięci VRAM i GPU taktowane zegarem 575 MHz. Potężna wydajność karty pozwala na podniesienie jakości grafiki, wykraczającą poza wyższą rozdzielczość. Pojawia się wygładzanie krawędzi (AA x16), oświetlenie HDR, miękkie cząsteczki, motion blur, głębia ostrości. Gry stają się o wiele bardziej realistyczne.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Gry komputerowe: historia prawdziwa

    marcinek511 / 2016-02-02 10:17:47

    Nie ma się co dziwić, że komputery przystosowane specjalnie do gier są tak popularne. W końcu na esporcie można zarabiać i to nie grosze. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: