eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Boże Narodzenie w listopadzie? Polacy podzieleni

Boże Narodzenie w listopadzie? Polacy podzieleni

2015-11-25 12:04

Boże Narodzenie w listopadzie? Polacy podzieleni

Boże Narodzenie w listopadzie? Polacy podzieleni © vectorfusionart - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Nie zdążą jeszcze zgasnąć znicze na cmentarzach, a już jesteśmy kuszeni bożonarodzeniową ofertą. Galerie handlowe od samego progu bombardują nas światełkami i ozdobami, choć do Świąt zostało jeszcze sporo czasu. Agencja badawcza SW Research w badaniu OmniWatch48 zapytała Polaków, czy pojawienie się świątecznej oferty na przełomie października i listopada odbierają w sposób pozytywny, oraz jakie widzą plusy i minusy takiego rozwiązania.

Przeczytaj także: Internauci a Boże Narodzenie 2014

Zadowolone kobiety i niezadowoleni bezdzietni


Z badania SW Research wynika, że niemal czterem na dziesięciu internautów (39,4 proc.) dostępność świątecznego asortymentu na przełomie października i listopada podoba się (odpowiedzi „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”). Grupa badanych, którzy zdecydowanie popierają rozpoczęcie przygotowań do Bożego Narodzenia na dwa miesiące wcześniej (15,8 proc.) to częściej kobiety (17,6 proc.), osoby w wieku do 24 lat (16,9 proc.) i mieszkańcy terenów podmiejskich.

Wprowadzenie tak wcześnie oferty świątecznej wpływa korzystnie na zaplanowanie wydatków, które mogą zostać rozłożone aż na trzy miesiące. Dzięki temu takie rozwiązanie znajduje aprobatę osób zarabiających od tysiąca do dwóch tysięcy złotych miesięcznie i posiadających dzieci.

Niemal co czwarty internauta (23,6 proc.) jest w stopniu umiarkowanym („raczej tak”) zadowolony z wprowadzenia ofert świątecznych przez sklepy już na przełomie października i listopada. Tego zdania są częściej mężczyźni (27,3 proc.), osoby w młodym wieku oraz mieszkańcy małych (do 50 tys. mieszkańców) i największych miast w Polsce (powyżej 200 tys.).

Czy tak wczesne akcenty bożonarodzeniowe niekorzystnie wpływają na „magię świąt”? Duża grupa badanych (22,2 proc.) jest zdecydowanie niezadowolona z faktu, że już w październiku w centrach handlowych i sklepach możemy zobaczyć choinki i ozdoby świąteczne.

fot. vectorfusionart - Fotolia.com

Boże Narodzenie w listopadzie? Polacy podzieleni

Czterem na dziesięciu internautów (39,4 proc.) dostępność świątecznego asortymentu na przełomie października i listopada podoba się.


Przedwczesne „szaleństwo świątecznych zakupów” jest powodem niezadowolenia badanych w średnim wieku, którzy posiadają wykształcenie wyższe (26 proc.), co trzeciego mieszkańca wsi oraz częściej tych osób, które nie posiadają potomstwa, a dochód deklarują na poziomie od trzech do pięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Respondenci, którzy są sceptycznie nastawieni do świątecznych towarów dostępnych od października (21,3 proc.) oraz ci, którzy nie mają na ten temat zdania (17,1 proc.) to częściej osoby, które zarabiają ponad tysiąc złotych miesięcznie i pochodzą ze średnich lub największych miast w Polsce.

Argumenty za i przeciw


Badani pozytywnie odbierający ofertę świąteczną dostępną w sklepach już na przełomie października i listopada argumentują swoją opinię faktem, że jest to dla nich zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie, ponieważ mogą spokojnie zaplanować zakupy (55,1 proc.). Z tym argumentem zgadzają się głównie kobiety (58,5 proc.), osoby młode (do 24 lat – 65,8 proc.), posiadające wykształcenie średnie (62,3 proc.), których dochód wynosi od trzech do pięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Kolejna grupa internautów (44,2 proc.) uważa, że tak wczesne wprowadzenie oferty bożonarodzeniowej jest korzystniejsze dla ich portfela i pozwala im zapanować nad budżetem. Możliwość zarządzania finansami cieszy najbardziej tych internautów, którzy deklarują brak dochodów (53,9 proc.) oraz mieszkają w mniejszych miastach i na wsiach.

Sieci handlowe, które zdecydowały się wprowadzić świąteczną ofertę już w październiku, mogą liczyć na zadowolenie klientów, którzy liczą na wcześniejsze przeceny ozdób świątecznych (34,7 proc.; głównie kobiety i badani w wieku powyżej 50 lat). Co czwarty internauta (25,7 proc.) jest zdania, że tak szybka dostępność towarów świątecznych przyczynia się do zwiększenia konkurencji i tym samym bezpośrednio wpływa na spadek cen. Wyróżnić można także sporą grupę (27,5 proc.) klientów, którzy obecnie tylko przyglądają się asortymentowi świątecznemu, a na zakup zdecydują się po porównaniu wszystkich ofert.

fot. mat. prasowe

Bożonarodzeniowa oferta handlowa w październiku - plusy

Respondenci podkreślają, że oferta świąteczna na przełomie października i listopada pozwala na lepsze zarządzanie świątecznym budżetem


Wśród odpowiedzi badanych pojawiają się także opinie, że tak szybkie wprowadzenie oferty bożonarodzeniowej pozytywnie wpływa na jej dostępność (24,6 proc.), co w konsekwencji prowadzi do wygodniejszych zakupów. Zaledwie 4 proc. internautów jest zdania, że wprowadzenie oferty świątecznej na przełomie października i listopada powoduje zawyżanie cen.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: