eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XI 2015

Koniunktura konsumencka XI 2015

2015-11-23 13:55

Koniunktura konsumencka XI 2015

Nastroje konsumenckie zdecydowanie poprawiły się © pio3 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wraz z nadejściem listopadowej szarzyzny nastroje Polaków wcale nie osłabły. Z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w jedenastym miesiącu tego roku zarówno bieżące, jak i wyprzedzające wskaźniki ufności konsumenckiej uległy zdecydowanej poprawie i są najlepsze od 2008 roku.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2015

W listopadzie 2015 r. bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie zdecydowanie poprawiły się w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Dla obu wskaźników są to wartości najwyższe od 2008 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 5,5 p. proc. i ukształtował się na poziomie -3,9.

Większość składowych wskaźnika znacznie poprawiła się w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Najbardziej wzrosła wartość wskaźników opisujących przyszłą i bieżącą sytuację ekonomiczną kraju (wzrost odpowiednio o 10,7 i 8,7 p. proc.) oraz przyszłą i obecną sytuację finansową gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 6,5 i 2,3 p. proc.). Na podobnym poziomie pozostała ocena dotycząca możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,7 p. proc.).

W porównaniu do listopada 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 11,0 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej poprawił się o 6,7 p. proc. i ukształtował się na poziomie -8,3.

Również w przypadku WWUK, wartość większości składowych wyraźnie wzrosła – najbardziej dla ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost odpowiednio o 10,7 i 10,1 p. proc.).

Warto podkreślić, że wartość wskaźnika odnoszącego się do przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosła do poziomu 2,6, co oznacza przewagę optymistów nad pesymistami.

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 13,9 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualne

Rejestracja REGON X 2015

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: