eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe firmy - prognozy III kw. 2015

Małe firmy - prognozy III kw. 2015

2015-11-10 11:32

Przeczytaj także: Małe firmy - prognozy II kw. 2015


O wiele bardziej precyzyjnych odpowiedzi udzielają właściciele firm, które już mają pracowników. Ci przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę z kosztów związanych z zatrudnianiem, jak i z obowiązków administracyjnych, jakie generuje pracownik.

Jak wynika z badania Grupy Idea Banku, dokładnie połowa mikrofirm nie zamierza dokonywać zmian zatrudnienia. Drugą pod względem wielkości grupę stanowią firmy, które przymierzają się do zwiększenia liczby personelu – jest ich 45,2%, zaś przymierzających się do zwolnień było niecałe 4%.

fot. mat. prasowe

Planowane i dokonane zmiany zatrudnienia w firmach mających pracowników

Ponad 45% badanych mikrofirm, które zatrudniają pracowników, planuje zwiększyć zatrudnienie


Fakt, że aż 45% przedsiębiorców, którzy zatrudniają już pracowników, rozważa zatrudnienie nowych, jest kolejnym dowodem, że sytuacja małych firm jest niezła. Gdyby nie było ich stać na pracowników i gdyby nie mieli pewności, że zwiększą przychody dzięki dodatkowym zatrudnionym, nie rozważaliby powiększania załogi.

Jednakże zaczyna się pojawiać problem z drugiej strony – mianowicie coraz trudniej jest znaleźć ludzi do pracy.

Mieliśmy sygnały z naszych firm, że mają kłopot ze znalezieniem osób gotowych pracować za oferowane, całkiem niezłe pieniądze – mówi Adam Zagała z Akceleratora Biznesu Idea Banku. – Takie problemy pojawiają się najczęściej w dużych miastach, np. w Poznaniu czy Warszawie. Poza tym coraz częściej zdarza się, że osoby zaproszone na spotkanie w sprawie pracy po prostu nie przychodzą, bez informowania o przyczynach czy zmianie planów – dodaje Zagała.

Jednakże z drugiej strony firmy, które wyrobiły sobie markę, choćby wśród specjalistów, nie mają problemu z zatrudnianiem.

Mieliśmy około 90 cv na stanowisko, wiec nie było kłopotu z wyborem pracowników – mówi Marek Kostykiewicz z CablePower. – Zwłaszcza, że dużo czasu i środków poświęcamy na dalsze kształcenie naszej kadry.

Mniej chętnych do podnoszenia cen


Co ciekawe, sytuacja najmniejszych firm jest niezła, mimo że spadła ich skłonność do podnoszenia cen. W III kwartale tego roku, jak wynika z badania Grupy Idea Banku, 16,4% mikroprzedsiębiorców podniosło ceny swoich towarów lub usług albo się nad tym zastanawiało. To wyraźnie mniej niż kwartał wcześniej, kiedy podwyżkę deklarowało lub rozważało 21,8%. Z kolei na redukcję cen zdecydowało się albo rozważało niespełna 5,9% ankietowanych – i wielkość tej grupy w stosunku do II kwartału tego roku prawie nie uległa zmianie.

fot. mat. prasowe

Dokonane lub planowane zmiany cen towarów i usług

Podwyżki w III kwartale rozważało 16,4% badanych


Oczywiście, podwyżka dla przedsiębiorcy oznacza szansę na wzrost przychodów i zysków bez ponoszenia żadnych innych nakładów. Jednak mikroprzedsiębiorstwa są tak konkurencyjne, że w wielu wypadkach nie da się przeprowadzić podwyżek bez dużego ryzyka utraty klientów. A więc ci, którzy decydują się na zwiększenie ceny, robią to tylko wtedy, kiedy są absolutnie pewni, że posuniecie takie nie zmniejszy sprzedaży ich produktów czy usług.

Zdarza się, że część przedsiębiorców ryzykuje i decyduje się na podwyżkę, a kiedy obserwuje spadek popytu, decyduje się na powrót do poprzednich cen. Ale jest też wielu przedsiębiorców, którzy działają np. w miejscowościach turystycznych, którzy w sezonie podwyższają swoje ceny, aby po okresie największego popytu dokonać obniżki. Wśród ankietowanych przez Grupę Idea Banku przedsiębiorców znalazło się blisko 10% prowadzących taką właśnie, aktywną politykę cenową.

Jednak widać także tendencję firm do uciekania od konkurowania ceną.

Wcześniej dużo częściej spotykałem się z firmami, które starały się konkurować tylko ceną – mówi Adam Zagała z Akceleratora Biznesu Idea Banku. – Ale teraz wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza tych, którym biznes idzie coraz lepiej, stara się tego unikać. Jest to możliwe, bo klienci coraz częściej zwracają uwagę na jakość, a niska cena sprawia, że produkt postrzegany jest jako niskiej jakości. Poza tym firmy starają się znaleźć coś, dzięki czemu będą się odróżniać od innych i jednocześnie unikną walki cenowej z konkurencją – dodaje.

Potwierdzają to sami przedsiębiorcy.

Jakość pamięta się dłużej niż cenę – mówi Marek Kostykiewicz, właściciel CablePower, firmy oferującej spersonalizowane lampy i inne produkty do wyposażenia wnętrz, zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce. – Dla naszych odbiorców ważne jest, że kupują produkty „made in Poland”. Wolą zapłacić za coś o dobrej jakości oraz wyjątkowego, bo dostosowanego do ich potrzeb, niż kupić coś masowego i o niskiej jakości – dodaje.

fot. mat. prasowe

Planowane i dokonane podwyżki i obniżki cen

Podwyżka cen może oznaczać utratę części klientów, dlatego przedsiębiorcy ostrożnie podchodzą do takich działań

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: