eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy rodzinne w Polsce i Europie VII 2015

Firmy rodzinne w Polsce i Europie VII 2015

2015-09-24 11:05

Firmy rodzinne w Polsce i Europie VII 2015

38% polskich firm rodzinnych rozważa wprowadzenie zmian strategicznych © Monkey Business - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Firma KPMG już po raz czwarty zbadała kondycję europejskich, w tym również i polskich, firm rodzinnych. Najnowsza edycja badana pokazuje, że niemal połowa respondentów z Polski planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy przekazanie własności i zarządzania kolejnemu pokoleniu. W tej samej perspektywie czasowej pozytywnie swoją sytuację ekonomiczną ocenia 47% firm. To niezły wynik, jednak w minionym roku optymistów było o 10% więcej. Lepsze okazują się wyniki dla całego kontynentu, gdzie aż trzy czwarte badanych patrzy w przyszłość przez różowe okulary.

Przeczytaj także: Firmy rodzinne w Polsce i Europie X 2014

Dobre wyniki sprzedaży i zatrudnienia nie redukują niepewności


Tegoroczna edycja badania pokazuje, że nastroje panujące w europejskich biznesach rodzinnych są o wiele lepsze niż w polskich przedsiębiorstwach. W Polsce odsetek optymistów dość drastycznie się obniżył (z 57% w poprzedniej edycji do 47% obecnie). Jednocześnie jednak zwiększył się odsetek badanych, którzy oceniają swoją sytuację neutralnie (z 36% do 40%) lub negatywnie (z 7% do 13%). Z kolei resztę Europy charakteryzują naprawdę świetne nastroje - w tej chwili pozytywną ocenę perspektyw na najbliższą przyszłość formułuje aż 75% firm.

Okazuje się również, że dla firm rodzinnych w Polsce ważniejsze od generowania wzrostu jest utrzymanie dotychczasowego poziomu przychodów, zatrudnienia czy inwestycji zagranicznych. W okresie ostatnich dwunastu miesięcy wzrost przychodów odnotowało zaledwie 22% polskich firm rodzinnych, czyli aż o 19 punktów procentowych mniej niż w poprzedniej edycji badania. Decyzję o zwiększeniu zasobów pracowniczych podjęło z kolei 17% badanych, co również jest gorszym wynikiem niż zanotowany poprzednio (ponad 30%).
Spadek optymizmu widać w szczególności w dużo mniejszej chęci podejmowania nowych inwestycji – z 70% w poprzedniej edycji badania do 53% obecnie, jednocześnie odsetek firm bez planów inwestycyjnych wzrósł z 25% do 45%. Mniej nowych inwestycji to potencjalnie mniej nowych miejsc pracy, mniejsze szanse na wzrost przychodów w przyszłości, mniej środków na innowacyjność. Miejmy nadzieję, że to tylko chwilowa korekta nastrojów wśród polskich przedsiębiorców po optymistycznych prognozach wynikających z poprzednich edycji badania – komentuje Wojciech Stopka, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.

Sytuacja na rynku pracy niezmiennie największym zmartwieniem polskich firm rodzinnych


Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, największym wyzwaniem dla polskich firm rodzinnych pozostają rosnące koszty pracy – tę kwestię sygnalizuje ponad połowa respondentów. Drugim znaczącym problemem polskich przedsiębiorców jest wzrost konkurencyjności (35% wskazań), która stanowi jednocześnie główną obawę europejskich firm rodzinnych (37%). Trzecią barierą dla polskich firm jest niestabilna sytuacja polityczna – warto zauważyć, że to zagadnienie po raz pierwszy w badaniu pojawiło się wśród trzech najczęściej wskazywanych obaw.
Rosnące koszty pracy to nie jedyny problem firm rodzinnych związany z zatrudnieniem. Innym, dotyczącym praktycznie wszystkich firm, są trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy. W lipcu tego roku urzędy pracy otrzymały 117 tys. ofert pracy, a przedsiębiorstwa zatrudniły jedynie 35 tys. osób. Aż 82 tys. firm nie znalazło odpowiedniego pracownika. W mojej ocenie przyczyny tego stanu rzeczy są dwa: niski poziom mobilności Polaków ― kto mieszka w Gdańsku, a pracę mógłby znaleźć w Zabrzu, pewnie jej nie podejmie ― i drugi, dotyczący całego systemu oświaty, który w zbyt małym stopniu przygotowuje młodych ludzi do zawodu i do pracy zespołowej – komentuje Andrzej Blikle, prezes zarządu stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

fot. mat. prasowe

Z jakimi wyzwaniami zmagają się obecnie firmy rodzinne?

Dla ponad połowy respondentów największym wyzwaniem są rosnące koszty pracy,


Niższe podatki i uproszczone przepisy głównym postulatem polskich firm rodzinnych


Podatki oraz pozapłacowe koszty pracy są w Polsce niezmiennie wskazywane jako czynniki hamujące wzrost. Firmy rodzinne oczekują reform, takich jak obniżenie poziomu opodatkowania (43% wskazań), zmniejszenie pozapłacowych kosztów pracy (43% wskazań) oraz uproszczenie przepisów podatkowych (40%). Poziom opodatkowania oraz skomplikowania prawa podatkowego nie martwi tak bardzo firm europejskich, których główne postulaty koncentrują się wokół rynku pracy.

fot. mat. prasowe

Jakie zmiany i ulepszenia stworzyłyby firmom rodzinnym korzystniejsze warunki do wzrostu

Przedstawicielom polskich firm rodzinnych najbardziej zależałoby na niższych podatkach.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: