eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor BPO w Polsce: z impetem do przodu

Sektor BPO w Polsce: z impetem do przodu

2015-06-23 12:17

Przeczytaj także: Polska - centrum SSC/BPO


Za dominującą część wzrostu zatrudnienia w obrębie sektora (aż 80 proc.) odpowiadają firmy, które rozpoczęły działalność w Polsce przed 2014 rokiem. Oznacza to, że inwestorzy są zadowoleni z warunków prowadzenia biznesu w Polsce i chcą zostać tu na dłużej. Przykładem mogą być takie firmy jak Infosys czy Capgemini, które co roku prowadzą rekrutacje kilkuset nowych pracowników.

Pracodawcy z sektora gwarantują nie tylko stabilne miejsca pracy, ale także szereg benefitów pozapłacowych. 93 proc. firm oferuje swoim pracownikom pakiet medyczny, ponad 2/3 dofinansowuje kursy językowe, a 60 proc. studia podyplomowe.

Sektor motorem rozwoju miast


Do głównych miast odbiorców inwestycji z sektora należą Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Aglomeracja Katowicka, Poznań i Łódź. Z roku na rok coraz większe możliwości otwierają się także przed mniej rozwiniętymi ośrodkami. Np. największy wzrost zatrudnienia w ciągu ostatnich dwóch lat odnotowano w Lublinie i Bydgoszczy – o ponad 50 proc. Znaczne wzrosty zatrudnienia w centrach usług z kapitałem zagranicznym zanotowały też m.in. Opole, Rzeszów, Toruń, Piła i Olsztyn.

Sektor nie tylko tworzy miejsca pracy ale pełni funkcję miastotwórczą – przyczynia się do rozwoju infrastruktury i stymuluje wzrost gospodarczy całego regionu. Przykładem jest rozwój rynku powierzchni biurowych, stymulowany w dużej części przez sektor usług dla biznesu.
- Polska utrzymuje pozycję najdynamiczniej rozwijającego się rynku biurowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Na nasz kraj przypada ok. 40% powierzchni w całym regionie. Całkowite zasoby biurowe Polski wynoszą 7,5 mln m2, a w budowie jest obecnie kolejne 1,4 mln m2. Duży wkład w rozwój rynku ma sektor usług dla biznesu. Centra usług generują obecnie 65 proc. popytu na powierzchnię biurową w miastach regionalnych poza Warszawą. To co wyróżnia kraj w oczach inwestorów, to duża liczba bardzo dobrze rozwiniętych ośrodków miejskich, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice, Poznań, Łódź, Szczecin czy Lublin – mówi Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy, JLL.

Sektor usług dla biznesu wpływa nie tylko na rozwój miast, ale także na wygląd i kształt samych biurowców. Dla najemców z branży outsourcingowej szczególne znaczenie ma efektywność zajmowanej przestrzeni biurowej. Dobre biuro powinno podnosić produktywność pracy i zadowolenie ludzi oraz sprzyjać dobremu wizerunkowi pracodawcy. Dla tego typu firm biuro coraz częściej staje się czynnikiem, który pozwala przyciągnąć największe talenty na rynku i zaoferować im atrakcyjne miejsca pracy. Przykładem firmy, która dostarcza nowoczesną przestrzeń biurową, skrojoną na potrzeby centrów usług, jest Skanska Property Poland. W 2014 roku ponad 80% umów najmu podpisanych przez firmę były transakcjami z przedstawicielami branży outsourcingowej.
- Od lat dostarczamy powierzchnię biurową dla branży nowoczesnych usług dla biznesu i dzięki aktywnemu dialogowi możemy zrozumieć potrzeby naszych partnerów. Nieustannie doskonalimy naszą ofertę, aby sprostać nawet najbardziej wymagającym z nich - mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

Dalszy wzrost


Co jest niezbędne, aby zagwarantować dalszy, dynamiczny rozwój branży? Przedstawiciele sektora apelują o realizację projektów, które ułatwią zarówno wchodzenie zagranicznych inwestorów do Polski, jak i prowadzenie tutaj biznesu. Biznes chce stać się partnerem systemowym, a jego przedstawiciele już teraz wskazują kierunki zmian oraz rekomendują korekty legislacyjne, które przełożą się na zdynamizowanie polskiej gospodarki. W obliczu zbliżającego się wygaśnięcia funduszy unijnych, tego typu działania powinny być priorytetem władz zarówno na szczeblu ogólnopolskim, jak i lokalnym.

- Kluczowa jest współpraca biznesu z uczelniami wyższymi. System edukacyjny w Polsce powinna cechować przede wszystkim elastyczność – tłumaczy Wojciech Popławski, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Accenture Operations.

Programy nauczania powinny być weryfikowane w cyklu rocznym tak, aby na bieżąco można je było dostosować do wymogów rynku. Ponadto konieczne jest położenie nacisku na kompetencje miękkie – umiejętność przystosowywania się do zmian, pracy w zespole czy prezentowania swoich pomysłów. To cechy niezbędne we współczesnym biznesie.
- Konkurencyjność wymaga nieustannego doskonalenia umiejętności, sprawnego rozpoznawania nowych trendów i przekonania, że jedynym stałym elementem otoczenia gospodarczego jest zmiana – podsumowuje Wojciech Popławski.

Informacje o raporcie
Raport ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2015”, został opublikowany podczas 6. Konferencji ABSL. Opracowanie powstało we współpracy z ANTAL International, Baker & McKenzie, Everest Group, JLL.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: