eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska w czołówce dojrzałych rynków BPO

Polska w czołówce dojrzałych rynków BPO

2016-12-23 12:19

Polska w czołówce dojrzałych rynków BPO

Call center © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

6 procent na rok. W takim tempie rozwijać ma się sektor outsourcingu w ciągu nadchodzących sześciu lat - czytamy w opracowanym przez Cushman & Wakefield raporcie "Where in the World".

Przeczytaj także: Kompetencje miękkie cenniejsze niż doświadczenie?

Jak czytamy w raporcie, firmy z sektora usług częściej decydują się na relokację działów back- i mid-office do innych państw niż na przenoszenie do macierzystego kraju centrów telefonicznych i innych centrów usług wspólnych. W warunkach dużych dysproporcji płac między gospodarkami rozwiniętymi a państwami wschodzącymi, w których powstaje wiele miejsc pracy w outsourcingu, nie jest to jednak nic zaskakującego.
„Środkowoeuropejski rynek pracy w sektorze usług outsourcingowych rozwija się intensywnie już od początku tego tysiąclecia. Jego motorem napędowym są głównie firmy z Europy Zachodniej. Nawet jeśliby założyć wysoki wskaźnik wzrostu wynagrodzeń na poziomie 4-5% rocznie w porównaniu z zaledwie 1-2% w Europie Zachodniej, musi upłynąć od 15 do 20 lat, aby rozbieżności płacowe zmniejszyły się z obecnej proporcji wynoszącej (1:3 ) do mniej więcej połowy” - mówi Neil McLocklin, współautor raportu i współdyrektor działu doradztwa strategicznego w regionie EMEA firmy Cushman & Wakefield.

Na tempo rozwoju rynków o ugruntowanej już pozycji, a więc właśnie takich jak Polska, może wpływać szereg czynników, wśród których można wymienić chociażby:
  • presję konkurencyjną ze strony rynków, które gwarantować mogą niższe koszty działalności (np. Rumunia);
  • intensywny rozwój robotyki, która wywiera wpływ na coraz szerszą automatyzację procesów biznesowych oraz cognitive computing, czyli inteligentnego przetwarzania danych;
  • rosnące koszty działań mających na celu zwalczanie coraz większych zagrożeń technologicznych wynikające z konieczności dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy poszerzają zakres swoich kwalifikacji poza podstawowe umiejętności językowe i matematyczne;
  • niekorzystne trendy demograficzne i migracja wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza z mniejszych miast do Europy Zachodniej.

W skali globalnej Indie są nadal największym rynkiem usług outsourcingowych z 56-procentowych udziałem w rynku. Na drugim miejscu uplasowały się Filipiny, które miały udział w rynku na poziomie 15%. W 2015 r. outsourcing wygenerował 7% PKB tego kraju w porównaniu z zaledwie 0,08% w 2000 r.

Raport Where in the World prezentuje ranking krajów według ich atrakcyjności dla sektora BPO (Business Process Outsourcing) z uwzględnieniem czynników takich jak koszt, jakość usług oraz stabilność polityczna i gospodarcza. Poszczególne rynki zostały podzielone na dwie kategorie: dojrzałe i wschodzące.

Tamas Polster, współautor raportu i współdyrektor działu doradztwa strategicznego w regionie EMEA, powiedział:
„Wśród rynków wschodzących Wietnam zachował opinię najlepszej lokalizacji outsourcingowej świata. Z kolei w grupie państw europejskich na trzecie miejsce awansowała Litwa – z piątego w ubiegłorocznym rankingu.

fot. mat. prasowe

BPO - lokalizacje dojrzałe

Polska znalazła się na 7 miejscu globalnego rankingu lokalizacji dojrzałych BPO.


Jednym z zagrożeń dla sektora usług outsourcingowych jest szybki postęp w dziedzinie automatyki, ale branża ta będzie nadal dynamicznie się rozwijać przez wiele lat. Jednak klienci będą bardzo ostrożnie dokonywać wyboru usług biznesowych. Ważnym czynnikiem jest oczywiście cena, ale jakość usług, które muszą być niezawodne i efektywne, ma kluczowe znaczenie dla firm zainteresowanych utrzymaniem dotychczasowej bazy klientów.

fot. mat. prasowe

BPO - lokalizacje wschodzące

Na pierwszym miejscu wśród lokalizacji wschodzących uplasował się Wietnam.


Dojrzałe lokalizacje usług BPO i SSC poczyniły w ostatnich latach znaczne inwestycje w rozwój oferowanych usług. Zwiększyły udział automatyki i dokonały relokacji procesów generujących niższą wartość na rynki wschodzące w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej”.

Polska znalazła się na 7 miejscu globalnego rankingu lokalizacji dojrzałych BPO (skok o dwie pozycje, z miejsca 9 w 2015 r.).

Bolesław Kołodziejczyk, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych w Cushman & Wakefield w Polsce, powiedział;
„Polska jest największym rynkiem BPO w Europie Środkowo-Wschodniej. Firmy outsourcingowe ulokowały się w ponad 16 dużych miastach kraju, a sektor ten rozwija się w tempie 20% rocznie od 1995 r. Banki i firmy świadczące usługi profesjonalne, które wcześniej przenosiły funkcje back office do Azji, obecnie są zainteresowane relokacją bardziej złożonych usług finansowych i prawnych do Polski. Do głównych czynników zachęcających do tego zaliczamy wspólną strefę czasową z wieloma stolicami europejskimi, członkostwo w UE i praktyki biznesowe podobne do obowiązujących w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce obowiązują wszystkie przepisy unijne dotyczące praw autorskich i własności intelektualnej oraz przestrzegane są standardy amerykańskie w zakresie bezpieczeństwa danych i ochrony własności intelektualnej”.

Na korzyść Polski przemawia również dobrze rozwinięta baza zasobów nowoczesnej powierzchni biurowej, która na koniec roku dla dziewięciu największych rynków wynosiła blisko 9 mln m kw.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: BPO, outsourcing, usługi dla biznesu

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: