eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Konkurencyjność przedsiębiorstw do poprawy

Konkurencyjność przedsiębiorstw do poprawy

2015-04-27 10:51

Przeczytaj także: Najlepsi pracodawcy wg menedżerów 2014


Biurokracja i korupcja pozostają bolesnym problemem w regionie. Powolny i nieprzejrzysty proces decyzyjny ogranicza konkurencyjność i efektywność biznesu. Obcokrajowcy twierdzą, że “lokalni menadżerowie lubią działać według dawnych zwyczajów”, a “korupcja jest czymś powszednim”.
“Badanie wskazuje pewne istotne zjawiska obejmujące obszary etyki pracy i funkcjonowania firm” – tłumaczy Zoltán Buzády, Associate Professor na kierunku Zarządzanie i Organizacja CEU Business School. „Pomimo znaczącej poprawy, wciąż relatywnie niewielka liczba rodzimych menadżerów prezentuje strategiczne podejście do problemów firmy. Przejmowanie odpowiedzialności nie jest powszechne, a działanie według usystematyzowanych reguł jest w wielu krajach krytykowane. Cieszy natomiast fakt, że w porównaniu do 2009 r. menadżerowie wywodzący się z regionu zdecydowanie bardziej cenią firmy, dla których pracują. Nie wykluczamy, że może to być związane z efektami kryzysu ekonomicznego. Z perspektywy naukowej, wyniki badań są bardzo cenne i na Central European University zamierzamy wykorzystać je do dalszych działań badawczych i edukacyjnych oraz we współpracy z biznesem” – skomentował Zoltán Buzády.

W porównaniu do 2009 r., we wszystkich krajach średni poziom ocen wyrażonych w tegorocznej edycji był niższy. Znaczący wzrost zanotowała Rumunia, natomiast dużo słabiej wypadła Słowacja. Pod wieloma względami zwycięzcą okazała się Polska, która w rankingu zdobyła najwięcej punktów. Ekspaci twierdzą, że Bułgarię pogrąża korupcja, czescy menadżerowie mają problemy w relacjach z zagranicznymi klientami i kolegami, a Węgrów cechuje niski poziom koncentracji na potrzebach klientów. Każdy z krajów ma swoje silne i słabe strony, co pokazuje poniższa tabela (kolejność krajów zgodna z ich pozycją w rankingu):

fot. mat. prasowe

Opinie pozytywne i negatywne

Bardzo aktywne i dynamiczne środowisko biznesowe oraz koncentracja na obsłudze klienta to pozytywne strony Polski


“Badanie przynosi dwie ciekawe dla headhuntera obserwacje demograficzne” – mówi Adam Zygmunt, Country Manager Target Executive Search Poland. „Po pierwsze, menadżerowie poniżej 35. roku życia wydają się być otwarci na nowe pomysły, są dobrze wyedukowani i znają języki obce, jednak brakuje im doświadczenia i perspektywy długoterminowej. Natomiast ich koledzy ze starszej generacji wykazują duże przywiązanie do metod, które sprawdzały się na wcześniejszych etapach ich kariery. To czasami poważna bariera dla zmian. Po drugie, w wynikach nie pojawia się kwestia płci. Ekspaci cenią stosunek do pracy i role odgrywane w biznesie przez kobiety. Jeśli więc na tym polu pojawiają się problemy, to nie widać ich w firmach, w których przeprowadzono badanie”.

fot. mat. prasowe

W tym kraju biznes i handel są w wysokim stopniu zorientowane na klienta - reakcje

Ekspaci nie postrzegają biznesu i handlu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, jako silnie zorientowanych na obsługę klienta. Z drugiej strony rezultaty są lepsze niż w 2009 roku. Największą różnicę zanotowano w Rumunii, gdzie ponad 30 proc. zgodziło się z tym stwierdzeniem - odsetek wzrósł z 13 proc.


poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: