eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Suplementy diety – Polacy nie mają nic przeciwko

Suplementy diety – Polacy nie mają nic przeciwko

2015-04-04 00:46

Suplementy diety – Polacy nie mają nic przeciwko

Witaminy ©  Africa Studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

SW Research na zlecenie Grupy On Board Think Kong zbadał, jaki stosunek do suplementów diety mają Polacy. Okazuje się, że zaufanie do tego typu produktów jest duże – zaledwie 4% respondentów uważa je za szkodliwe. Informacji na temat suplementów poszukujemy w Internecie, chociaż to lekarzom ufamy bardziej.

Przeczytaj także: Postanowienia noworoczne Polaków: zdrowie najważniejsze

Zdaniem ekspertów, w najbliższych latach dynamika wzrostu tego sektora utrzyma się na poziomie około 10% rocznie (Źródło: Raport „Rynek suplementów diety w Polsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2014-2018” opracowany przez firmę PMR), co oznacza, że polski konsument coraz częściej będzie uzupełniał nimi swoją codzienną dietę. O tym, co Polacy wiedzą o suplementach diety i co sprawia, że tak chętnie po nie sięgają, możemy przeczytać w najnowszym raporcie „Suplementy diety – percepcja i komunikacja”, opracowanym na zlecenie Grupy On Board i dostępnym bezpłatnie pod adresem RaportSuplementy.pl

Suplementacyjna samowolka


Wielu konsumentów traktuje suplementy diety jako sposób na szybką poprawę stanu zdrowia. Jakie są najczęstsze powody stosowania dodatkowej suplementacji? Okazuje się, że dwóch na trzech ankietowanych używa suplementów diety, żeby uzupełnić niedobory pierwiastków i witamin w organizmie. Prawie połowa badanych przyznaje, że poprzez stosowanie suplementów chciałaby poprawić swoją odporność. Na uwagę zasługuje przede wszystkim fakt, że tylko 3,7% respondentów stosuje suplementację jako zalecenie specjalisty. To wskazuje, że decyzję dotyczącą suplementacji konsumenci podejmują bardzo często bez konsultacji z lekarzem.
Można przypuszczać, że swoboda w podejmowaniu samodzielnej decyzji o przyjmowaniu suplementów diety wynika z percepcji tych produktów w polskim społeczeństwie. Ponad połowa Polaków postrzega je zarówno jako produkty spożywcze, jak i lecznicze, a prawie jedna piąta badanych uważa, że suplementy są przede wszystkim produktem spożywczym. Prawdopodobnie jest to przyczyną, która sprawia, że polski konsument nie widzi potrzeby konsultowania swojej decyzji z lekarzem – komentuje Izabela Sałamacha z On Board PR.

fot. mat. prasowe

Czym jest dla Pana/i suplement diety?

Większość Polaków jest zdania, że suplementy diety są zarówno produktami spożywczymi, jak i leczniczymi


Gdzie Polacy szukają informacji o suplementach diety?


Ponad połowa badanych wiedzę na temat suplementów diety czerpie z Internetu. Nieco mniej, bo ok. 42%, informacji dotyczących produktów uzupełniających dietę szuka u lekarza lub farmaceuty (28,6%) lub osób z bliskiego otoczenia (27,5%). Jednak to nie internet, ale lekarze, farmaceuci i dietetycy są według badanych wiarygodnym źródłem wiedzy.
Internet, a w szczególności dr Google to towarzysz wielu osób w poszukiwaniu rozwiązań problemów zdrowotnych i konkretnych produktów. Dlatego nie wolno zaniedbać tego kanału komunikacji z potencjalnymi nabywcami suplementów. Nie chodzi tylko o kanały social media, ale przede wszystkim o content marketing i działania prowadzone w wyszukiwarkach. Dobrze realizowana kampania SEO może zapewnić dotarcie i wzmocnić decyzje zakupowe. Połączona z jednoczesną komunikacją np. na Facebooku tworzy bardzo skuteczny mechanizm wspierający sprzedaż – komentuje wyniki badania Norbert Kilen, dyr. ds. strategii agencji Think Kong, specjalizującej się w działaniach marketingowych online w social media.

Z badania jasno wynika, że większość Polaków wolałaby informacje na temat suplementów diety uzyskiwać od lekarza. I tu pojawia się pytanie: jak często zdarza się, że lekarz podczas wizyty omawia z pacjentem jego dietę i zleca stosowne badania, a następnie na podstawie takiej analizy sugeruje suplement diety? Taka sytuacja byłaby idealna. W praktyce lekarze skupiają się raczej na doraźnym leczeniu stanów chorobowych, bez rekomendowania długotrwałej prewencji chorób niezakaźnych – mówi prof. Iwona Wawer, Prezes Zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Suplementy są dla ludzi. Jednak niezwykle ważne jest budowanie świadomości kupujących poprzez wiarygodny przekaz, w którym będzie miejsce na profesjonalną analizę ich diety i stylu życia. Konsument powinien sięgać po takie produkty bez zbędnych lęków, ale też z rozwagą, mając w tym zakresie odpowiednią wiedzę. Nieumiejętne korzystanie
z suplementów diety, np. poprzez przyjmowanie kilku preparatów naraz o dublującym się składzie, czyli dostarczanie organizmowi większych dawek substancji niż wskazane przez producenta, zamiast dobroczynnych może przynieść negatywne konsekwencje dla zdrowia. Edukacja w tym zakresie leży zarówno po stronie instytucji kontrolnych, jak i branży. Profesjonalna i wiarygodna kampania informacyjno-edukacyjna zwiększyłaby przede wszystkim bezpieczeństwo konsumentów, a co za tym idzie, wpłynęłaby pozytywnie na zdrowie całego społeczeństwa – dodaje Izabela Sałamacha.

Informacje o badaniu


Badanie opinii zostało przeprowadzone na przełomie października i listopada 2014 roku metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) przez agencję SW Research. Celem badania było uzyskanie informacji na temat tego, jak Polacy postrzegają suplementy diety, czym kierują się przy ich zakupie oraz poznanie źródeł, z których czerpią wiedzę na temat tych produktów. Kwestionariusz wywiadu składał się z 10 pytań badawczych, które zostały opracowane przez On Board PR w konsultacji z firmą SW Research oraz ekspertami, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w projekcie. Próba badawcza miała charakter losowo-kwotowy. Operatem losowania był ogólnopolski panel internetowy SW Panel.

Raport zatytułowany „Suplementy diety – percepcja i komunikacja” został przygotowany przez Grupę On Board tworzonej przez agencje On Board PR Ecco Network i Think Kong. Do współpracy przy opracowaniu raportu zaproszono ekspertów z Krajowej Rady Suplementów i Odżywek oraz kancelarii prawnej Domański Zakrzewski Palinka.



oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: