eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Reklamy produktów dla dzieci w 2014 roku warte 170 mln zł

Reklamy produktów dla dzieci w 2014 roku warte 170 mln zł

2014-12-27 00:40

Przeczytaj także: Reklamodawcy w TV: Lidl na czele rankingu marek


Na akcjach i kampaniach reklamowych w branży dziecięcej najbardziej skorzystały stacje telewizyjne. Znaczna część wydatków z całego segmentu, bo niemal 38 mln zł, trafiła na emisję reklam w telewizji Polsat. Niewiele mniej, bo ponad 33,5 mln zł, przeznaczono na emisją spotów w bardzo podatnym gruncie stacji Cartoon Network, w której wyemitowano najwięcej kreacji tańszych cennikowo. Kolejnych reklamobiorców dzieli od czołowej dwójki już nieco większy dystans. Do stacji TVN trafiło 19,3 mln zł, TV Puls – 10 mln zł, a TVN7 – niemal 9 mln zł. Pierwszą dziesiątkę z kwotami rzędu 5 mln zł uzupełniają AXN, TVN Style i TVP2, oraz TV4, w której reklamodawcy zostawili cennikowo ok. 3,4 mln zł. Szklany ekran pozostawił daleko w tyle inne media tradycyjne. Pierwszy tytuł prasowy (miesięcznik „Mamo, To Ja”) znalazł się na 12 miejscu pod względem wartości wydatków, a pierwsza stacja radiowa (Radio Eska Poznań) – na miejscu 24.

fot. mat. prasowe

Wydatki w branży dziecięcej w podziale na media

Zdecydowanie najwięcej wydatków firmy przeznaczały na reklamę w telewizji


Szczególną pozycję w branży dziecięcej zajmują czasopisma przeznaczone dla rodziców. Pod względem nakładów na zamieszczenie kreacji reklamowych, czołówkę zestawienia tytułów prasowych zajmują właśnie periodyki parentingowe. Oprócz „Mamo, To Ja”, reklamodawcy najczęściej wybierali i najwięcej płacili za reklamy w miesięcznikach „Dziecko”, „Mam Dziecko”, „Twój Maluszek”, „Twoje Dziecko” oraz „M jak Mama” lub „Branża Dziecięca”. Dopiero za nimi znajdują się tytuły o innym profilu, z czego większość stanowią pisma lifestyle'owe i kobiecie: „Party”, „Naj”, „Olivia”, „Świat Kobiety” i „Tina”. Prasa codzienna wybierana jest rzadziej i wiążą się z nią mniejsze wydatki. „Gazeta Wyborcza”, „Gazeta Polska Codziennie” czy „Metro” znajdują się na dalszych miejscach zestawienia.

W eterze największe wydatki w skali całej branży wiążą się z promocją w rozgłośniach regionalnych: Radio Eska Poznań oraz Radio Zet Gold Olsztyn wyemitowały najwięcej spotów, co łącznie wiązało się z wydatkami wyższymi niż w przypadku stacji ogólnopolskich. W ciągu 11 miesięcy 2014 wysoko uplasowały się także pozostałe stacje Eski, w tym z Lublina, Olsztyna, Białegostoku, Radomia i Szczecina. Więksi reklamodawcy z branży dziecięcej rzadko uwzględniają stacje radiowe w swoich planach.

Najwięcej środków na promocję w kanałach telewizyjnych przeznaczyła Nutricia (ok. 40,5 mln zł), Nestlé (37,5 mln zł) oraz Procter & Gamble (14,7 mln zł). Pod względem wartości zamieszczenia reklam w druku Nutricia również przodowała: wartość promocji produktów tej marki na łamach krajowej prasy to ponad 3,8 mln zł. Niewiele mniej przeznaczyło na ten cen Nestlé (3,7 mln zł), a pierwszą trójkę prasową zamyka Bristol-Myers Squibb kwotą 1,5 mln zł. W ciągu 11 miesięcy 2014 roku, najmniejsze nakłady finansowe wiązały się z emisją spotów radiowych. Na falach eteru najczęściej promował się producent akcesoriów i zabawek dziecięcych Akpol Baby, sieć Smyk oraz sklep z zabawkami B&M Toys – wszystkie przeznaczyły na ten cel po ok. 500 tys. zł.

Kaszki gwiazdami na szklanym ekranie


W okresie od stycznia do listopada 2014 r. najczęściej emitowanym spotem telewizyjnym była kreacja marki Nestlé Polska promująca kaszki. 15-sekundowy spot rozpoczynający się od słów „Jaką kaszkę wybierasz dla swojego malucha?” emitowany był blisko 5,5 tysiąca razy, a łączny cennikowy koszt kampanii to niemal 7 mln zł. Nestlé z podobną aktywnością promowało również markę mleka następnego Nan Pro – w ciągu roku pojawiło się 5,2 tys. emisji wartych wg cenników 9 mln zł. Trzecią co do częstotliwości emisji reklamą telewizyjną był spot Nutricii promujący zupki Bobovita – zagościł na ekranach 4,3 tys. razy, z czego wiele emisji zaplanowano na atrakcyjne – a tym samym kosztowne – pasma reklamowe. Koszt emisji tylko tego spotu wyniósł ponad 11,7 mln zł. Na podobną skalę promocję pieluch Pampers zaplanował Procter & Gamble. Spot z hasłem „Pampers życzy miłości, snu i zabawy” emitowany był 3,2 tys. razy, czego wartość sięgnęła 10,8 mln zł. Pierwszą piątkę reklam, na które telewidz miał szansę trafić w tym roku najczęściej, zamyka kolejny spot Nestlé, tym razem dotyczący dań Gerber (3 tys. emisji za 4,7 mln zł).

W gazetach i czasopismach Mead Johnson Nutrition aktywnie promował markę mleka modyfikowanego Enfamil. Najczęściej emitowaną kreację zamieszczano 51 razy w tytułach parentingowych (kreacja w wersji pionowej i poziomej), czego wartość przekroczyła 1 mln zł. Pod marką Enfamilu promowana była również aplikacja „AmazingBaby” – przeznaczony na smartfony program zawierający propozycje ćwiczeń i aktywności. Kolejna na liście najczęściej zamieszczanych reklam – kreacja dotycząca mleka Bebilon 2 – zamieszczona była w prasie 31 razy, za łączną kwotę ponad 770 tys. zł.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: