eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Działania CSR - jak funkcjonują w polskich firmach?

Działania CSR - jak funkcjonują w polskich firmach?

2014-12-01 13:33

Działania CSR - jak funkcjonują w polskich firmach?

Ochrona środowiska najważniejszym wyzwaniem © pkproject - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Czy polskie firmy działają zgodnie z koncepcją CSR? Jakie są według nich najważniejsze wyzwania i jakie korzyści dostrzegają we wdrożeniu działań wpisujących się w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu? Na te pytania odpowiada najnowszy raport KPMG w Polsce i Forum Odpowiedzialnego Biznesu pt. „Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie”.

Przeczytaj także: W biznesie dobre praktyki tylko na papierze

Ochrona środowiska najważniejszym wyzwaniem

Firmy, zapytane o konkretne wyzwania, które są najważniejsze z ich punktu widzenia, zdecydowanie najczęściej (50%) wskazywały na ochronę środowiska naturalnego. Co ważne, jest to najistotniejsza kwestia nie tylko dla firm przemysłowych (56%), które poprzez produkcję mają bezpośredni negatywny wpływ na środowisko, ale także dla przedsiębiorstw z sektora usług (38%).

Drugim najważniejszym wyzwaniem z punktu widzenia badanych przedsiębiorstw jest rozwój społeczności lokalnych. To wyzwanie zdecydowanie częściej wskazywane było przez firmy przemysłowe (40%) niż usługowe (29%).

Natomiast najrzadziej wskazywano na istotność edukacji w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji (10%) oraz profilaktykę zdrowotną (4%). Przyczyną może być przeświadczenie, że w tego typu działania powinny angażować się przede wszystkim firmy, które dostarczają produkty szkodliwe dla zdrowia lub mogące prowadzić do uzależnień.

fot. mat. prasowe

Najistotniejsze wyzwania

Dla połowy badanych firm najistotniejszym wyzwaniem jest ochrona środowiska naturalnego


fot. mat. prasowe

Firmy usługowe a firmy przemysłowe - najważniejsze wyzwania

Ochrona środowiska dla firm z obu branż jest najważniejszym wyzwaniem


Korzyści z działań zgodnych z koncepcją CSR

Ponad trzy czwarte (77%) przedstawicieli dużych i średnich firm obecnych w Polsce jest zdania, że prowadzenie działalności biznesowej zgodnie z koncepcją CSR ma korzystny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Takie przekonanie nieznacznie rzadziej wyrażają przedstawiciele najwyższej kadry kierowniczej (73% wskazań) niż pozostali pracownicy (81%).

Najczęściej wskazywaną potencjalną korzyścią jest poprawa wizerunku firmy na rynku – ponad połowa (52%) badanych uważa, że może być to efekt prowadzenia działań CSR. Kolejnym ważnym benefitem, jaki może odnieść firma, jest wzrost akceptacji przez otoczenie, na co wskazuje ponad jedna trzecia przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Korzyści, jakie przynosi CSR

Większość firm jest zdania, że główną korzyścią odnoszoną dzięki działaniom CSR jest poprawa wizerunku


Doświadczenia różnych firm pokazują, że CSR się opłaca. I choć widzą one w nim także przełożenie na wynik finansowy przedsiębiorstwa, to należy pamiętać o najważniejszym założeniu społecznej odpowiedzialności biznesu, jakim jest budowanie wartości dla wszystkich interesariuszy firmy. Tylko przy tak pojętym CSR można myśleć o rentownym i zrównoważonym wzroście – mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: