eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak sklepy internetowe zachęcają kupujących?

Jak sklepy internetowe zachęcają kupujących?

2014-11-23 01:15

Przeczytaj także: Zagraniczne sklepy internetowe: mniejsze zaufanie klientów


Oczekiwania konsumentów w najwyższym stopniu spełniają sklepy internetowe z Wielkiej Brytanii. To jednak ma swoją cenę – choć 48 spośród 50 najpopularniejszych brytyjskich sklepów oferuje ekspresową przesyłkę, prawie we wszystkich przypadkach możliwość ta wiąże się z dodatkowymi opłatami. Choć brytyjscy sprzedawcy zdają się być najbardziej hojni w zakresie świadczenia dostawy, pamiętać należy o tym, że w odróżnieniu od sklepów internetowych w pozostałych krajach, sprzedawcy nad Tamizą mają często mniej przejrzyste podejście do podawanych przez nich cen. W przypadku sklepów w Wielkiej Brytanii bardzo prawdopodobne jest bowiem, że ceny przesyłki zawarte są już w cenie produktu.

Interesujące jest również podejście do darmowej przesyłki wśród sprzedawców z Polski. Choć znaczny odsetek, bo aż 70% zbadanych sklepów oferuje darmową przesyłkę, jedynie u 4 z 50 sprzedawców możliwa jest dostawa ekspresowa. Należy jednak pamiętać o tym, że także polskie sklepy często przejmują koszty wysyłki na określonych warunkach. Najczęściej, aby móc otrzymać darmową przesyłkę, wymagane jest dokonanie zakupów powyżej określonej kwoty.

fot. mat. prasowe

Sklepy oferujące darmową lub ekspresową wysyłkę

Z darmową wysyłką najczęściej można się spotkać w brytyjskich e-sklepach.


Oprócz darmowej lub ekspresowej przesyłki, niektóre ze sklepów we Francji, Niemczech i Hiszpanii oferują także inną formę, której zabrakło wśród zanalizowanych polskich sprzedawców. Mowa tu o abonamencie na koszty przesyłki, kiedy to klient płaci określoną kwotę w ciągu roku, która gwarantuje mu nieograniczoną ilość przesyłek. Wciąż jednak jest to usługa, którą znaleźć można zaledwie w pojedynczych sklepach internetowych.

Zwrot towarów – polskie sklepy przygotowane na nowe przepisy


W czerwcu 2014 roku weszła w życie ustawa Unii Europejskiej o prawach konsumenta, zobowiązująca sprzedawców internetowych do przyjmowania zwrotu produktów w ciągu 14 dni po jego dostarczeniu. Tym samym termin ten wydłużony został o tydzień w porównaniu z poprzednimi ustaleniami.

Choć w Polsce ustawa ta wejdzie w życie dopiero 25 grudnia 2014 roku, większość z przebadanych przez idealo sprzedawców już teraz gotowych jest do zapewnienia konsumentom należnych im od tego dnia przywilejów. Jeszcze tylko 8% sklepów przyjmuje zwrot towarów w ciągu 10 dni od zakupu.

Znaczna większość sprzedawców potraktowała nowe przepisy dosłownie i daje swoim klientom nie więcej niż dwa tygodnie. Niestety jedynie niecałe 25% sklepów poszło krok dalej i wydłużyło czas na zwrot. Różnica jest jednak w większości nieznaczna. W jednym ze sklepów termin ten wydłużony został do 20 dni, zaś w dziesięciu – do 30. Tylko jeden ze sklepów daje swoim klientom 100 dni na zwrot zakupionych towarów.

Polscy sprzedawcy nie są jednak pod tym względem wyjątkiem. Podobnie sytuacja wygląda także w Niemczech, zaś we Francji i Włoszech sprzedawcy są wręcz bardziej restrykcyjni. Większą elastycznością cechują się natomiast Brytyjczycy, gdzie aż 64% sklepów oferuje znacznie dłuższy – czasem sięgający wręcz 365 dni – czas na zwrot zakupionych towarów oraz Hiszpanie, w przypadku których prawie połowa sklepów przyjmuje zwroty jeszcze długo po upłynięciu dwóch tygodni od dostarczenia przesyłki.

fot. mat. prasowe

Termin przesyłki zwrotnej w porównaniu europejskim

Większość sprzedawców potraktowała nowe przepisy ustawy konsumenckiej dosłownie i daje swoim klientom nie więcej niż dwa tygodnie.


Za zwrot produktu wciąż najczęściej płaci klient


Ponoszenie bezpośrednich kosztów zwrotu towarów jest w świetle nowych przepisów definiowane jako obowiązek konsumenta. Sklep, który poinformował kupującego o tej konieczności nie ma obowiązku płacenia za przesyłkę zwrotną, chyba że sam się na nią zgodził. Z badań idealo wynika, że taki serwis jest często oferowany i bez wątpienia może być jednym z udogodnień dla klientów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: