eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach?

Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach?

2014-10-04 00:44

Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach?

Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach? © apops - Fotolia.com

Sprawdzanie e-maili, praca w grupie, zarządzanie kosztami czy nawet kierowanie firmą – to wszystko umożliwiają pracownikom mobilne aplikacje. Technologie wkraczają szturmem do biur? Tak, ale wciąż robią to kuchennymi drzwiami. Ze smartfonów korzysta blisko 40% populacji Europy Wschodniej , a w Polsce używanych jest 27 mln tego typu urządzeń. Zyskują także tablety. Firmy wciąż jednak mają problemy z wdrażaniem korporacyjnych aplikacji - 60% pracowników rezygnuje z nich ze względu na ich zbyt niską funkcjonalność.

Przeczytaj także: Aplikacje mobilne banków. Czym ujmują a czym drażnią?

Globalny rynek mobilnych aplikacji już w 2012 r. był wart 53 mld USD. Według prognoz, już do 2016 r. jego wartość ma wzrosnąć do 143 mld USD . Co ważne, już w 2018 r. ze smartfonów ma korzystać więcej, niż 60% mieszkańców Europy Wschodniej. Mobilne rozwiązania mają coraz większy wpływ na codzienne życie pracowników tak różnorodnych branż, jak m.in. finanse, IT, sprzedaż czy motoryzacja.
- Różnorodność dostępnych aplikacji sprawia, że wspierają one pracę zarówno szeregowych specjalistów, jak i wysoko sytuowanych menedżerów. Według prognoz Gartnera, za trzy lata roczna liczba ściąganych na świecie aplikacji sięgnie aż 268 mld . Oczywiście, szczególny udział w tej kwocie mają propozycje służące do rozrywki. Nie zmienia to jednak faktu, że powszechne przyzwyczajenie konsumentów do zalet dobrych aplikacji będzie systematycznie przenosić się także do biur – mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający w Luxoft Poland.

Znaczenie aplikacji mobilnych w pracy zawodowej szczególnie zaznacza się w Stanach Zjednoczonych, gdzie 85% użytkowników komórek uznaje urządzenia mobilne za odgrywające centralną rolę w ich codziennym życiu Co więcej, trend ten dotarł także do Polski. Jak podaje Microsoft, 72% polskich pracowników postrzega urządzenia mobilne jako wsparcie w wykonywaniu codziennych obowiązków.

fot. apops - Fotolia.com

Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach?

Mobilne aplikacje są coraz istotniejsze w życiu firm, ale wciąż są wdrażane w sposób niezaplanowany i mało zróżnicowany.


Trudności i możliwości


Za wcześnie jednak na ogłoszenie popularności mobilnych aplikacji w codziennym życiu firm. Rozwiązania mobile wciąż są wdrażane w sposób niezaplanowany i mało zróżnicowany. Co ważne, z trudnościami spotykają się także firmy wdrażające dedykowane aplikacje korporacyjne. 60% pracowników badanych przez Mobiquity rezygnuje z firmowych rozwiązań ze względu na ich niską funkcjonalność. Efekt? Przerzucanie się na powszechnie dostępne produkty przez 64% badanych.
- Użytkownicy aplikacji zwracają często uwagę na niedostosowanie strategii mobilnych do rzeczywistych potrzeb firm oraz ich pracowników. Osobiście ściągane aplikacje są często łatwe do pobrania, proste w użytkowaniu i ułatwiające pracę. Z kolei firmowe rozwiązania są obarczone obciążeniami wynikającymi z polityki bezpieczeństwa lub uwarunkowań prawnych. Czynniki te są ważne, jednak nie można zapominać, że udane wdrożenia mobilne to te, które oferują użytkownikom to, co trzeba, oraz tam i kiedy trzeba, radząc sobie efektywnie z tymi wymogami – komentuje Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT, Infosys BPO Europe.

Na polskim rynku nie brak jednak ciekawych zastosowań mobilnych aplikacji do codziennej pracy. Menedżerowie podkreślają, że dobre wyniki gwarantują zarówno powszechne rozwiązania, jak i aplikacje dla konkretnych firm. Priorytetem pozostaje przydatność w codziennej pracy.

Mobilne oko w skali makro


Istotną cechą, decydującą o przydatności aplikacji dla menedżerów wysokiego szczebla jest jej funkcjonalność oraz szybkość dostępu do kluczowych danych. Powstaje coraz więcej narzędzi dedykowanych do realizacji bardziej skomplikowanych zadań, np. zarządzania zasobami przedsiębiorstwa czy kontroli firmowych procesów. Za przykład może służyć platforma Luxoft Horizon, dedykowana dla osób zajmujących wysokie stanowiska menedżerskie i wykorzystywana m.in. przez wiodące banki inwestycyjne. Może być ona używana zarówno z poziomu przeglądarek internetowych, jak i aplikacji na tablety. W skrócie - Luxoft Horizon w przystępnej formie wizualizuje różnorodne dane, wcześniej rozbite na dziesiątki różnych raportów, zastępując statyczne dokumenty papierowe, jak i elektroniczne np. w Excelu, PDF czy Wordzie.
- W odróżnieniu od wielu narzędzi klasy Business Intelligence, platforma Luxoft Horizon nie kalkuluje czy przelicza danych, a skupia się na jednym aspekcie, a mianowicie wizualizacji danych. Bardzo dużo mówi się o nacisku na łatwość użytkowania czy atrakcyjnym interfejsie aplikacji dla klienta końcowego, zapominając o tym, że wygoda pracy dla kadry zarządzającej w organizacji jest równie ważna. Każdy raport jest „szyty na miarę”. Wszystko to zorganizowane jest w formie czytelnych widgetów, interaktywnych tabel czy infografik, które można np. komentować wraz z innymi użytkownikami raportów, realizując wspólnie projekty. W przypadku największego obsługiwanego przez nas globalnego klienta, z rozwiązania tego korzysta ponad 4000 osób z różnych departamentów na całym świecie – mówi Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Zmniejszanie kosztów działania przedsiębiorstwa przez menedżerów umożliwiają także aplikacje zintegrowane z usługami czy też oprogramowaniem służącym obniżaniu codziennych kosztów działalności firmy. Dotyczy to m.in. kontroli funkcjonowania flot samochodowych.
- Przykładem może być mobilna aplikacja udostępniana przez Cartrack Polska. Dostarcza ona w czasie rzeczywistym informacji m.in. na temat lokalizacji, toru i szybkości jazdy aut w posiadanej flocie, a także o zużyciu paliwa, czy sposobie eksploatacji pojazdu przez kierowcę, na przykład użycia hamulca ręcznego, położenia pedału gazu, wartości obrotów silnika. Osoby zajmujące się logistyką transportową i zarządzaniem flotami mogą za jej pomocą ograniczać zbędne przebiegi i koszty związane z wykorzystaniem pojazdów – mówi Kamil Jakacki, Dyrektor ds. Sprzedaży w Cartrack Polska.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Za wcześnie na aplikacje mobilne w firmach?

    jakubdab / 2014-10-31 14:37:42

    Aplikacje dla firm to kolejny duży temat poruszany w najnowszym raporcie mgeneratora dotyczącym mcommerce w praktyce. Jeżeli płatności mobilne są już możliwe i w miarę bezpieczne, podobnie systemy aplikacyjne ułatwiające zarządzanie czy sprzedaż powinny niedługo pojawić się w większości firm. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: