eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Samochody użytkowe VII 2005

Samochody użytkowe VII 2005

2005-09-06 01:22

W lipcu sprzedaż pojazdów użytkowych w Polsce wyniosła 3 tys. 454 egzemplarze, o niemal 13 procent mniej niż w czerwcu i o 18 procent gorzej niż w lipcu roku ubiegłego - podaje Instytut Samar, firma badająca polski rynek motoryzacyjny. Wynik liczony od początku roku wyniósł 25 tys. 312 sztuk, co oznacza spadek o 5,2 procent.

Przeczytaj także: Coraz więcej chętnych na kupno samochodu

Zanotowany w lipcu rezultat był jednym z najsłabszych w tym roku. Gorsze wyniki uzyskano jedynie w styczniu i lutym, miesiącach o tradycyjnie niskiej sprzedaży. Sprzedaż liczona od początku roku, która wyniosła 25 312 samochodów dostawczych i ciężarowych, była niższa o 5,2 proc.

Struktura sprzedaży uwzględniająca walory użytkowe pojazdów wskazuje na utrzymującą się znaczną przewagę samochodów dostawczych nad ciężarowymi. Ich sumaryczny udział w rynku (lekkie, średnie i ciężkie) wyniósł na koniec lipca 78,8 procent, w tym lekkie samochody dostawcze - 33,2 procent, średnie i ciężkie samochody dostawcze - 45,6 procent. Udział samochodów ciężarowych wyniósł 21,2 procent, w tym samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 6 do 16 ton - 5,9 procent, samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 16 ton i więcej - 15,3 procent.

Całkowita sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku zamknęła się liczbą 8.392 sztuk. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wynik ten był o 3,1 procent wyższy. Aż 51 proc. sprzedaży samochodów klasyfikowanych w tym segmencie stanowią samochody wyprodukowane w Polsce, w tym: Fiat Panda Van, Fiat Seicento Van oraz Volkswagen Caddy.

Średnie i ciężkie samochody dostawcze (o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton) stanowią największą część polskiego rynku pojazdów użytkowych. Ich udział przekracza poziom 45 procent. Od początku roku do końca lipca sprzedano 11 tys. 555 samochodów klasyfikowanych w tym segmencie, o około 7 procent mniej niż w roku poprzednim. Na czołowych pozycjach listy rankingowej w tym segmencie klasyfikowane są: Mercedes (16,9 proc. udziału), Ford (16,4 proc.), Volkswagen (12,9 proc. udziału), Renault (11,8 proc.) oraz Intrall (8,8 procent).

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu mieszczącej się w przedziale od 6 do 16 ton tworzą segment o najniższym poziomie udziału. Po siedmiu miesiącach bieżącego roku wyniósł on 4,52 procent, a sprzedaż skumulowana segmentu to zaledwie 1.481 samochodów, z czego 99,5 procent stanowią podwozia. W rankingu marek oferujących samochody klasyfikowane w segmencie na pierwszej pozycji znajduje się Iveco, a tuż za nim: MAN i Mercedes, Renault Trucks oraz Star.

Segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton, stanowi kolejny istotny segment polskiego rynku. Jego obecny udział w sprzedaży pojazdów użytkowych kształtuje się na poziomie 15,3 procent. Od początku roku sprzedano 3.884 ciężarówki, o 13,5 procent mniej niż rok wcześniej. W rankingu producentów prowadzi MAN, a dalej na kolejnych pozycjach znalazły się DAF, Scania, Volvo Truck oraz Renault Trucks.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Dochody Polaków VI 2005

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: