eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Telekomunikacja a wydatki na reklamę w 2013

Telekomunikacja a wydatki na reklamę w 2013

2014-04-11 10:38

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę jednak w górę


Przedstawiciele domu mediowego Equinox zwracają uwagę na fakt, że występuje tendencja do unifikacji działań komunikacyjnych skierowanych do segmentów BtB i BtC. Przykładem jest Play, który wykorzystuje aktora Michała Żebrowskiego – właściciela teatru „6 piętro”. Marka ta, jak żadna inna do tej pory, na polskim rynku wykorzystała w komunikacji bardzo wiele „rozpoznawalnych twarzy”. W reklamach Play’a w ciągu minionego roku wystąpili m.in.: Kuba Wojewódzki Agnieszka Dygant, Magdalena Różdżka, Maciej Stuhr, Marcin Prokop, Małgorzata Socha, Krzysztof Hołowczyc, Kamil Bednarek, Czesław Mozil, Agnieszka Chylińska i wspomniany Michał Żebrowski.

Operator kontynuuje tę strategię w 201 4 roku zatrudniając Agnieszkę Radwańską, Jerzego Janowicza, Dawida Podsiadło, Margaret czy kabaret Mumio. Obecność celebrytów stanowi bardzo silny nośnik w budowaniu świadomości marki. Na odpowiedź konkurentów nie musieliśmy długo czekać. W komunikacji T-Mobile pojawił się Zbigniew Wodecki (według rynku słabo został wykorzystany jego potencjał), a w reklamach Plusa zagościła para Brodzik/Wilczak.

fot. mat. prasowe

Sezonowość wydatków reklamowych operatorów telekomunikacyjnych 2011 – 2013 (mln PLN)

Najwyższe wzrosty wydatków widoczne są w maju i czerwcu, to zjawisko można tłumaczyć wsparciem reklamowym promocji wakacyjnych.


Analitycy podkreślają, że można zaobserwować stały wzorzec sezonowości wydatków: inwestycja podzielna jest w równych częściach pomiędzy 2 połowy roku. Najwyższe wzrosty wydatków widoczne są w maju i czerwcu, to zjawisko można tłumaczyć wsparciem reklamowym promocji wakacyjnych. Ta sama sytuacja dotyczy okresu powrotu do szkoły. Rok 2013 zaznaczył mocne wyodrębnienie się najintensywniejszych okresów reklamowych:

Telekomy kochają Telewizję. Prasa drukowana idzie w odstawkę

Niezmiennie od lat kluczowym medium komunikacji reklamowej telekomów pozostaje telewizja. W ubiegłym roku to medium przyciągnęło do siebie ponad 1,4 mld zł i osiągnęło najwyższy udział w ciągu ostatnich 3 lat - 76 proc. całkowitych wydatków branży telekomunikacyjnej w mediach. Stabilnie zachowują się pozostałe 2 media wspierające (OOH oraz radio – odpowiednio 8 proc. i 7 proc. udziału). Wolno rośnie udział kina – to medium osiągnęło w ubiegłym roku poziom inwestycji z roku 2011 i zdobywając 4 proc udziałów. Widoczny jest również stały spadek wydatków reklamowych w mediach drukowanych. W ciągu 2 lat inwestycja zmniejszyła się o 90 mln zł, a ich udział dwukrotnie zmalał.

Wydatki w Internecie coraz większe

Przedstawiciele Equinox Polska podkreślają, że analizując inwestycje reklamowe w Internecie należy pamiętać, że dane prezentują jedynie częściowy obraz rynku. Wynika to ze specyfiki badań tego medium w Polsce. Obecnie, system monitoruje tylko wydatki display ze 100 witryn internetowych (ponad 1000 stron internetowych dziennie) i według przedstawicieli Instytutu Kantar Media obejmuje 75% rynku wydatków internetowych w tym segmencie.
Specjaliści szacują, że udział sektora telekomunikacyjnego to ok. 8 proc. w ogólnych wydatkach reklamowych na Internet. Zakładając prawidłowość tych estymacji Internet zostałby sklasyfikowany na 2 pozycji jako najważniejsze medium branży po telewizji.

Według danych Kantar Media pierwszą pozycję w rankingu reklamodawców w Internecie w 2013 roku wysuwa się PTK Centertel (PTK Centertel, Telekomunikacja Polska, Grupa TP), na drugim miejscu P4, na 3 miejscu PTC + T Mobile, a ranking zamyka Polkomtel na 4 pozycji.

fot. mat. prasowe

Cennikowe wydatki reklamowe operatorów telekomunikacyjnych w Internecie w 2013 roku

Według danych Kantar Media pierwszą pozycję w rankingu reklamodawców w Internecie w 2013 roku wysuwa się PTK Centertel (PTK Centertel, Telekomunikacja Polska, Grupa TP), na drugim miejscu P4, na 3 miejscu PTC + T Mobile, a ranking zamyka Polkomtel na 4 pozycji.


Podsumowując analitycy Equinox Polska obliczyli całkowitą wartość wydatków firm telekomunikacyjnych, we wszystkich mediach, na poziomie 2,2 mld zł. Biorąc pod uwagę dynamiczny, dwucyfrowy wzrost wydatków reklamowych w sieci, spodziewają się, że w perspektywie 5 lat w Internecie będzie wydawane więcej niż w telewizji.

fot. mat. prasowe

Cennikowe wydatki reklamowe poszczególnych operatorów telekomunikacyjnych w 2013 roku

Podsumowując analitycy Equinox Polska obliczyli całkowitą wartość wydatków firm telekomunikacyjnych, we wszystkich mediach, na poziomie 2,2 mld zł.


Analitycy Equinox Polska przewidują, że 2014 będzie kolejnym rokiem, gdzie operatorzy będą szukać zróżnicowania źródeł przychodu jako konsekwencję spadku opłat za rozmowy i wiadomości tekstowe. Stąd na rynku będą pojawiać się oferty łączone (Telefon/ Internet/ Telewizja), zakładanie banków mobilnych (vide współpraca T-Mobile i Alior Bank, PlusBank - Polkomtel) czy wreszcie nowych usług – np. inteligenty dom. Większe wydatki będą niewątpliwie oznaczać wzrost kosztów pozyskania nowych klientów.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: