eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zmiana pracy: czego obawiają się pracownicy?

Zmiana pracy: czego obawiają się pracownicy?

2014-03-31 09:33

Zmiana pracy: czego obawiają się pracownicy?

Dlaczego nowa praca budzi niepokój? © stokkete - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Nowe obowiązki, niesprzyjająca atmosfera oraz zaburzenie życiowej stabilizacji to rzeczy, których przy zmianie pracy obawiamy się najbardziej - wynika z analizy przeprowadzonej przez serwis pracy Praca.pl.

Przeczytaj także: Mobilność zawodowa w cenie

Zmiana pracy a stres

Bez wątpienia podjęcie nowego wyzwania zawodowego należy do stresujących doświadczeń. Na skali stresu opracowanej przez Holmes'a i Rahe - Social Readjustment Rating Scale (SRRS), zmiana pracodawcy to 36 punktów. Jest to zatem mniejszy stres niż powiększenie się rodziny (39 punktów) czy zawarcie małżeństwa (50 punktów), ale też większy niż przejście na dietę (15 punktów) czy nawet zawarcie kredytu hipotecznego (31 punktów).

Dlaczego nowa praca budzi niepokój?

Czego najbardziej boimy się zmieniając pracę? Z ankiety Praca.pl przeprowadzonej na użytkownikach serwisu wynika, że najwięcej obaw budzą dwa elementy zmiany pracy: nowe obowiązki oraz nowe środowisko pracy. 37% pracowników boi się, że nie poradzi sobie z nowymi obowiązkami. Porównywalna ilość (34%) tego, że atmosfera w nowym miejscu pracy nie będzie dobra. Dla prawie co czwartego Polaka (23%), zmiana pracy wiąże się z zaburzeniem stabilizacji w życiu. Skąd bierze się stres związany ze zmianą pracy? „Przejście do nowej firmy to zawsze niewiadoma.

Nawet świetnie przeprowadzony proces rekrutacji, w którym wyjaśni się kandydatowi wszelkie wątpliwości nie daje mu 100% pewności, że nowa praca będzie dokładnie tym czego szuka. Nie zna przecież nowego szefa i kolegów, nie wie czy nowa praca nie okaże się zbyt wymagająca. A kiedy czegoś nie znamy, to się po prostu boimy.” - komentuje prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.

fot. stokkete - Fotolia.com

Dlaczego nowa praca budzi niepokój?

37% pracowników boi się, że nie poradzi sobie z nowymi obowiązkami. Porównywalna ilość (34%) tego, że atmosfera w nowym miejscu pracy nie będzie dobra.


Nowe obowiązki – wyzwanie czy problem?

37% ankietowanych przez Praca.pl użytkowników serwisu to właśnie nowe obowiązki wskazuje jako najbardziej niepokojący element procesu zmiany pracy. Czy sobie poradzę? Czy dam radę pracować zgodnie z oczekiwaniami? Czy to, co będę robić będzie mi się podobać? - takie pytania najczęściej zadają sobie pracownicy przy zmianie pracy. Trudno się dziwić temu, że to właśnie ten element niepokoi najbardziej. Jeśli pracownik sobie nie poradzi, zmiana pracy może okazać się daleko idącą pomyłką - skutkującą nawet utratą pracy. „Problemem dla pracowników jest również to, że czasem spodziewają się czegoś innego. Wyobrażenia o pracy nie pokrywają się z rzeczywistością. Codzienna praca wygląda inaczej niż to, czego pracownik oczekiwał. To rozczarowanie przekłada się na frustrację i niezadowolenie z nowej pracy.” - wyjaśnia Kirejczyk.

Ewelina Grobla, HR Business Partner w firmie Luxoft, tak opisuje ten problem: „W Luxoft dbamy o to, by na procesie rekrutacji dobrze wyjaśnić pracownikowi z czym może się spotkać w pracy. Zdarza się jednak tak, że oczekiwania pracownika nie odpowiadają rzeczywistości. Najczęściej jest to jednak związane nie tyle z konkretnymi zadaniami do wykonania ile z brakiem przygotowania np. na pracę w niestandardowych godzinach. Omawiamy to podczas rekrutacji i dla pracownika konieczność dyżuru w niedzielę czy zagranicznej delegacji nie jest zaskoczeniem, ale mimo to nie każdy jest na nowe warunki pracy gotowy.” - wyjaśnia Ewelina Grobla.

fot. mat. prasowe

Czego najbardziej boisz się przy zmianie pracy?

Z ankiety Praca.pl przeprowadzonej na użytkownikach serwisu wynika, że najwięcej obaw budzą dwa elementy zmiany pracy: nowe obowiązki oraz nowe środowisko pracy.


Atmosfera – czyli poznajmy się!

O ile o zakres obowiązków można w trakcie rekrutacji zapytać, a przyszłego szefa poznać w czasie spotkania rekrutacyjnego, to atmosfera pracy do końca pozostaje wielką niewiadomą. Czy dogadam się ze współpracownikami? Czy będę ich lubić (a oni mnie)? Czy to będzie sympatyczne miejsce pracy? „Część informacji na temat atmosfery kandydat może zgromadzić już w trakcie procesu rekrutacji.” - wyjaśnia prezes Praca.pl. „To, jaki klimat panuje w firmie widać już w tym, jak kandydat jest traktowany w czasie rekrutacji. Czy jest traktowany jak petent czy potencjalny partner. Czy firma odnosi się do niego z szacunkiem i dba o to, by czuł się dobrze, czy też testuje go na wszelkie sposoby nie martwiąc się o to, co sobie kandydat o firmie pomyśli. Wiele można też zauważyć obserwując innych pracowników podczas oczekiwania na rozmowę.”- podkreśla Kirejczyk.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: