eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inflacja II 2014

Inflacja II 2014

2014-03-17 12:26

Inflacja II 2014

Inflacja II 2014 © Art Allianz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W lutym bieżącego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły względem poprzedniego miesiąca o 0,1 procenta. Identyczną sytuację notowaliśmy w styczniu. Wyższe były m.in. ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,4%), opłaty związane z transportem (o 0,4%), rekreacją i kulturą, a także łącznością (po 0,3%). Z kolei spadki objęły m.in. odzież i obuwie (o 1,7%) oraz żywności i napoje bezalkoholowe - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Inflacja I 2014

Główny Urząd Statystyczny, podobnie jak miało to miejsce w latach ubiegłych, dokonał przed miesiącem aktualizacji systemu wag stosowanego przy wyliczaniu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych.

System wag oparty jest na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z roku poprzedzającego rok badany, uzyskanej z badania budżetów gospodarstw domowych. Ponadto zgodnie z informacją zamieszczoną w grudniu 2013 r. na stronie internetowej GUS, począwszy od ostatecznych danych za styczeń 2014 r., w obliczeniach wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych zastosowano klasyfikację COICOP o większej szczegółowości. W świetle tych zmian w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w 2013 r. nastąpiły różnice w poszczególnych grupach mających znaczenie w strukturze konsumpcji.

Wzrósł udział wydatków w zakresie łączności, mieszkania, żywności i napojów bezalkoholowych, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, a także odzieży i obuwia. Obniżył się natomiast udział wydatków na restauracje i hotele, rekreację i kulturę oraz transport. W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, aniżeli obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br. W styczniu br. w stosunku do analogicznego miesiąca ub. roku odnotowano wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 0,5%, wobec wstępnie szacowanego 0,7%. Wzrost cen towarów i usług w skali miesiąca pozostał na poziomie zbliżonym do wstępnie szacowanego (wzrost o 0,1%).

fot. Art Allianz - Fotolia.com

Inflacja II 2014

W lutym br. więcej należało zapłacić za mleko (o 1,2%), owoce (o 1,0%), śmietanę (o 0,8%), makarony i produkty makaronowe (o 0,7%), jogurty oraz napoje i inne produkty mleczne (po 0,6). Podrożały także sery i twarogi (o 0,5%) oraz ryby i owoce morza (o 0,4%).


Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2014 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,1%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,4%), podwyżki opłat związanych z transportem (o 0,4%), rekreacją i kulturą, a także łącznością (po 0,3%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,09 p. proc., 0,04 p. proc. i po 0,02 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,7%) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,2%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc i 0,04 p. proc.

Ceny żywności obniżyły się w lutym o 0,1%, wobec wzrostu o 1,6% w styczniu br. Najbardziej potaniał cukier (o 3,8%) i jaja (o 1,4%). Tańsze niż w styczniu br. były warzywa (o 0,7%), kasze i ziarna zbóż (o 0,6%) oraz mięso (przeciętnie o 0,5%, w tym mięso wieprzowe – o 2,0%, wołowe – o 0,4%, wędliny – o 0,2%, przy wzroście cen mięsa drobiowego – o 0,5%). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili także za ryż (o 0,3%), mąkę pszenną (o 0,2%) i pieczywo (o 0,1%). W lutym br. więcej należało zapłacić za mleko (o 1,2%), owoce (o 1,0%), śmietanę (o 0,8%), makarony i produkty makaronowe (o 0,7%), jogurty oraz napoje i inne produkty mleczne (po 0,6). Podrożały także sery i twarogi (o 0,5%) oraz ryby i owoce morza (o 0,4%).

W lutym br. napoje bezalkoholowe potaniały przeciętnie o 0,3%. Obniżyły się ceny kawy (o 0,8%), wód mineralnych lub źródlanych (o 0,5%) oraz herbaty (o 0,1%). Soki owocowe i warzywne pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Przesunięty w czasie efekt podwyżki stawek podatku akcyzowego wpłynął na wzrost cen wyrobów tytoniowych (o 2,5%) oraz napojów alkoholowych (o 0,8%).

fot. mat. prasowe

Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych 2013-2014

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2014 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,1%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen.


W lutym br., w związku z wyprzedażą kolekcji sezonowej, ceny odzieży i obuwia obniżyły się o 1,7%.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: