eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › SMS Premium: nieuczciwe praktyki rynkowe

SMS Premium: nieuczciwe praktyki rynkowe

2014-03-05 00:30

SMS Premium: nieuczciwe praktyki rynkowe

Nieuczciwe praktyki w sferze mobile © Gina Sanders - Fotolia.com

W ubiegłym roku UKE otrzymało nieco ponad 250 zgłoszeń o potencjalnych nieprawidłowościach w obszarze Premium SMS. Na rynku tych usług, podmioty organizują różnego rodzaju gry, zabawy, loterie i konkursy. Zdarzają się i takie, które korzystając z niewiedzy klientów, braku znajomości prawa i regulaminów oraz zwykłej ludzkiej naiwności narażają ich na poważne obciążenia finansowe pobierając sowitą opłatę za wysyłanego SMS-a. Niejednokrotnie są to wiadomości, kosztujące nawet powyżej 30 PLN - informuje SerwerSMS.pl.

Przeczytaj także: SMS Premium popularny wśród Polaków

Warto podkreślić, że na rynku usług SMS nie wszystkie firmy hołdują złym praktykom, ale trzeba zwrócić uwagę na te, których musimy się wystrzegać. Działają w podobny sposób i jeśli będziemy czujni łatwo je zidentyfikujemy. – „Coraz częściej korzystamy z telefonów komórkowych w bardzo różnych celach, nie tylko czysto komunikacyjnych. Z powodu dynamicznego rozwoju możliwości jakie daje nam komórka, takich jak dostęp do usług bankowych, płatności mobilnych, akcji charytatywnych, konkursów, gier i zabaw, powstaje coraz więcej podmiotów świadczących usługi na granicy prawa. Użytkownicy muszą pamiętać, aby chronić swoje dane i nie traktować telefonu jako całkowicie bezpiecznego narzędzia” – mówi Artur Sadowski, CEO Platformy SerwerSMS.pl.

Na podmioty zajmujące się masową wysyłką SMS-ów nałożone są przepisy, które pozwalają użytkownikom rozpoznać zwykłą usługę Premium SMS od próby wyłudzenia. Usługodawca ma obowiązek podać źródło danych, nie może wysyłać niezamówionych informacji handlowych. Zgoda na wysyłkę informacji handlowych nie może być domniemana, czyli odbiorca musi ją świadomie wyrazić. Każdy odbiorca musi być także poinformowany w jaki sposób może zrezygnować z danej usługi. Oznacza to, że powinien bez problemu zidentyfikować faktycznego nadawcę i mieć możliwość nieodpłatnego wypisania się z bazy.

fot. Gina Sanders - Fotolia.com

Nieuczciwe praktyki w sferze mobile

Należy zachować ostrożność podczas korzystania z różnego rodzaju usług mobilnych, zarówno internetowych, jak i SMS-owych. Jeżeli zasady konkursu czy gry mówią, że to my ponosimy koszt za SMS-y przychodzące, regulamin powinien określać ich ilość.


W 2013 r. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęło łącznie 256 spraw dotyczących usług SMS Premium, natomiast w styczniu 2014 r. 27 spraw. Na powyższą ilość składają się zgłoszenia zakwalifikowane jako wnioski o interwencję Prezesa UKE, wnioski o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego oraz zapytania o zasady świadczenia usług Premium Rate. Do UKE docierają sygnały od konsumentów, którzy wskazują na to, iż usługa o podwyższonej opłacie była reklamowana jako darmowa, podczas gdy w rzeczywistości przez usługodawcę pobierane były opłaty. Urząd weryfikuje wszystkie takie zgłoszenia pod kątem zapewnienia przez usługobiorcę możliwości łatwego zapoznania się z regulaminem usługi, określającym warunki i koszty korzystania z niej.

„Należy zachować ostrożność podczas korzystania z różnego rodzaju usług mobilnych, zarówno internetowych, jak i SMS-owych. Jeżeli zasady konkursu czy gry mówią, że to my ponosimy koszt za SMS-y przychodzące, regulamin powinien określać ich ilość. Mamienie gwarancją wygranej to oszustwo, dlatego też nie należy brać udziału w konkursach, które opierają się na tego typu hasłach. Innym przykładem są firmy oferujące usługi lokalizacyjne. Hasła, które pojawiają się na ich stronach internetowych czy w reklamach sugerują, że dzięki ich usługom możemy dowiedzieć się, gdzie dokładnie znajduje się dany telefon. Jeżeli jednak przeanalizujemy regulamin, dowiemy się, że jest to tylko zabawa i za jej pośrednictwem możemy kogoś „wkręcić”, że jest lokalizowany. Należy zawsze czytać regulaminy wszelkich zabaw czy usług, które wymagają od nas wysłania wiadomości SMS i podania jakichkolwiek danych. Unikajmy wszystkich, które budzą nasze wątpliwości lub są znacząco niejasne” – radzi Artur Sadowski, CEO Platformy SerwerSMS.pl.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: