eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Jak polskie firmy wykorzystują potencjał komunikacji SMS?

Jak polskie firmy wykorzystują potencjał komunikacji SMS?

2018-01-15 10:46

Jak polskie firmy wykorzystują potencjał komunikacji SMS?

Jak polskie firmy wykorzystują potencjał komunikacji SMS? © NOBU - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Doniesienia płynące z rynku dowodzą, że Polacy nadal chętnie korzystają z krótkich wiadomości tekstowych, co oznacza, że pozycji tych ostatnich nie zagroziły tak rozpowszechnione komunikatory mobilne. Polacy są również otwarci na otrzymywanie SMS-ów nie tylko od znajomych, lecz również od instytucji takich jak urzędy czy placówki zdrowia. Szczególnie mile widziane są informacje o statusie załatwianej sprawy. Nic dziwnego, że firmy coraz częściej wykorzystują SMS-y do powiadamiania klientów oraz jako narzędzie w kampaniach promocyjnych. Z badania SMSAPI “Komunikacja SMS w firmach” wynika, że uzyskana w ten sposób konwersja sięga kilkunastu procent.

Przeczytaj także: Komunikacja SMS lubiana przez Polaków

Przed nami rezultaty badania SMSAPI “Komunikacja SMS w firmach”. Opracowanie przygląda się praktykom marketingowym stosowanym przez niemal 200 przedsiębiorstw reprezentujących 20 branż. Jednym z najważniejszych wniosków, których dostarcza jego lektura, jest to, że w dobie powszechnej już ślepoty banerowej receptą na sukces może być właśnie bezpośrednie dotarcie do klienta poprzez skierowaną wprost do niego wiadomość.

Informacja i promocja


Komunikacja SMS w firmach często pełni rolę informacyjną. Już prawie 3 na 4 z badanych deklaruje, że drogą SMS-ową informuje klienta np. o statusie zamówienia, a blisko połowa wykorzystuje SMS także do informacji o promocjach lub nowościach. Co piąty podmiot za pomocą wiadomości prowadzi komunikację wewnętrzną, zaprasza odbiorców na wydarzenia lub składa życzenia świąteczne i urodzinowe.

Prawie wszyscy (94 proc.) wysyłają SMS-y do bazy odbiorców zebranej w kanałach własnych, np. przy rejestracji w sklepie, zapisie do newslettera itp. Jedynie 5 proc. firm kupuje bazę zewnętrzną. Co to oznacza? Że klienci doceniają i rozumieją permission marketing - stawiają na działania za przyzwoleniem, bo wiedzą, że takie przynoszą o wiele lepszy efekty.

fot. mat. prasowe

Jakie rodzaje SMS-ów są wykorzystywane w komunikacji?

73% smsów to powiadomienia zawierające np. status zamówienia, kody weryfikujące, przypomnienia, windykacja, zagrożenia.


Kampanie wielokanałowe


Wiadomość tekstowa łatwo wpisuje się w kampanie prowadzone w innych kanałach, trafiając z krótkim, najistotniejszym przekazem bezpośrednio do odbiorcy. Z tego powodu prawie połowa badanych (46 proc.) wykorzystuje SMS-y w łączonych działaniach, głównie z e-mailem, akcją w social mediach czy reklamą online, np. na portalach. Łączenie narzędzi online’owych z wiadomościami tekstowymi pozwala klientowi przejść gładko przez różne etapy zakupu. Przemieszczanie się między narzędziami jest naturalne, a SMS łatwo łączy je ze względu na swoją prostotę i możliwości - skrócone linki, komunikację dwukierunkową.

Rozmowa z klientem


Skuteczny marketing angażuje klienta, wciąga go w interakcję z marką. A SMS to nie tylko wysyłanie komunikatów, ale również narzędzie do dialogu z odbiorcą. Komunikacja dwukierunkowa pozwala na odbieranie odpowiedzi od klienta - stosuje ją 21 proc. firm. Sprawdza się ona szczególnie w przypadku badania opinii poprzez ankietę lub gdy poprzez szybką odpowiedź klient może wykonać konkretne działanie, np. zmienić dzień dostawy zakupów, odwołać wizytę u lekarza czy przedłużyć wypożyczenie książki.

fot. mat. prasowe

Wykorzystywanie SMS-ów w komunikacji

Najczęściej powiadomienia SMS oraz informacje o promocjach w wiadomościach wysyłają podmioty działające online (online i omnichannel).


Efektywność SMS-a


Większość wysyłek SMS osiąga konwersję (liczbę wejść na stronę internetową po kliknięciu w SMS lub zakup pod wpływem SMS) na poziomie 0-20 proc. Ponad jedna czwarta badanych deklaruje konwersję 11-20 proc., niemal tyle samo - 5-10 proc. U co piątej firmy wynosi ona 0-5 proc, a co dziesiątej - 21-30 proc. Do pomiaru konwersji firmy stosują różne metody: przede wszystkim wejścia w podany w wiadomości link, średni przyrost sprzedaży po kampanii SMS, wykorzystanie przesłanych kodów rabatowych, a nawet samo otrzymanie odpowiedzi.

fot. mat. prasowe

Jak firmy wysyłają SMS-y?

62% firm wysyła wiadomości porzez panel dostawcy SMS.


Mimo 25 lat istnienia SMS wciąż ma się dobrze i odgrywa istotną rolę w marketingu mobilnym. Marketerzy widzą w mobile potencjał i wiedzą, że dzięki wiadomości tekstowej mogą być zawsze blisko klienta. Trudno o bardziej bezpośrednie narzędzie komunikacji, które przedrze się przez cyfrowy szum informacyjny. Marketerzy są coraz bardziej świadomi swoich działań, zauważają rolę SMS-a na całej mapie komunikacji, łączą kanały i coraz częściej mierzą efekty działań - mówi Andrzej Ogonowski PR & Brand Manager SMSAPI.

fot. mat. prasowe

Jak firmy zbierają bazy danych do wysyłki?

Znakomita większość firm zbiera bazy przez własny system on-line lub stacjonarnie przy kontakcie, rejestracji, zakupach, zapisie do newslettera, klubu lojalnościowego.


Metodologia:
W badaniu wzięło udział 188 przedstawicieli firm korzystających z platformy SMSAPI. Odpowiedzi pochodzą z okresu wrzesień-październik 2017.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: