eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Ochrona danych osobowych: tożsamość na celowniku

Ochrona danych osobowych: tożsamość na celowniku

2014-01-29 11:51

Przeczytaj także: Sharenting, czyli jak narażasz swoje dziecko na kradzież tożsamości


BIG DATA
  • 90% danych stworzonych przez Świat powstało przez ostatnie 2 lata (dane IBM)
  • Każdego dnia użytkownicy Facebooka dodają 100 TB danych (dane IBM)

Dane potrzebują algorytmów

Masowa ilość wirtualnych danych generowanych w firmach, korporacjach czy instytucjach, sprawia, że zagadnienie Big Data i efektywne, konkurencyjne funkcjonowanie podmiotów na rynku, łączy duża zależność. Informacje, które są przechowywane i przetwarzane istnieją w różnych formatach – są to dane sprzedażowe, automatycznie generowane rejestry zdarzeń czy nieustrukturyzowane teksty i wideo. Wyzwaniem nie jest już więc tylko aspekt ilościowy - zettabajty gromadzonych i przetwarzanych informacji, ale ich właściwości jakościowe i logistyczne - kolosalne zróżnicowanie, wysoka zmienność, różna wartość i stała migracja. Zapanowanie nad taką ilością zasobów, aby mogły one skutecznie wspierać działania biznesowe firm, wymaga bardzo zaawansowanego zaplecza: ekspertów, odpowiednich algorytmów, infrastruktury i oprogramowania. Odpowiedzią na potrzebę wydajnego zestawiania tak dużej ilości szybko napływających i zmieniających się informacji z ich równoległą interpretacją, jest model Big Data. Co dokładnie oznacza? Analizę w czasie rzeczywistym różnego rodzaju danych, pochodzących z różnych momentów w czasie, różnych lokalizacji i z możliwością szybkiego uzyskania wniosków.

Każda aktywność w sieci zostawia ślad

Znakomita większość współczesnych użytkowników sieci korzysta z portali społecznościowych, serwisów webowych czy usług internetowych, zostawiając po sobie ogromne ilości cyfrowych śladów. Każdego dnia publikujemy na Facebooku cenne informacje dotyczące naszych preferencji konsumenckich, pobieramy też darmowe aplikacje, wyrażając zgodę na udostępnianie swojej lokalizacji czy książki adresowej. W przestrzeni cyfrowej nasze dane osobowe stają się cenną walutą. - Poprzez analizę Big Data informacje o nas mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych. Praktykę mają już w tym Google czy wspomniany Facebook, którym swoje dane udostępniamy bez zastrzeżeń i za darmo. Spektrum wykorzystania informacji, które zostawiamy po sobie w sieci jest bardzo szerokie. Na ich podstawie można szybko zbadać nasze preferencje, przewidzieć zachowanie konsumenckie i w konsekwencji spersonalizować działania marketingowe. Zjawisko to jednak ma też swój odpowiednik biznesowy. Analizując dane pochodzące z firmowych zasobów czy aktywności na portalach społecznościowych banki mogą w kilka minut dokonać oceny ryzyka kredytowego, a firmy ubezpieczeniowe oszacować wysokość składki ubezpieczenia na życie. Chcemy czy nie, Big Data to kierunek, który staje się kluczowy nie tylko do realizacji celów działów marketingu, ale też szeroko rozumianego biznesu. – komentuje Lapierre. Badanie nastrojów konsumenckich, optymalizacja łańcucha dostaw, wykrywanie oszustw - to wszystko może być prostsze dzięki Big Data. W Polsce największe obawy wzbudza jednak bezpieczeństwo danych. Banki i firmy ubezpieczeniowe muszą się mierzyć z wieloma ważnymi problemami. Najpierw należy uzyskać zgodność z obowiązującymi przepisami.

Bazy danych – wiedzą więcej o nas niż my sami?

Rozwój Big Data i jego kontrowersyjne rozumienie na pograniczu ingerencji w wolność konsumentów i ich inwigilacji, nasuwa pytanie o relacje tego trendu do ochrony danych. Jak przedstawia Lapierre: - Profilowanie cyfrowych użytkowników do generowania zysków nie jest zabronione prawem. Budzi jednak sporo wątpliwości i zmusza do rewizji tego, co w dobie naszej ciągłej obecności w sieci możemy uznać za prywatne. Praktyka gromadzenia danych osobowych przez firmy, organizacje czy instytucje jest nieunikniona. Tworzenie i aktualizacja baz danych to nieodłączny element działalności biznesowej większości podmiotów. Problemem jednak nie jest samo gromadzenie danych, a ich zakres i charakter, który staje się łatwy do pozyskania i zidentyfikowania dla firm. Zagrożeniem jest także szeroka dostępność naszych danych osobowych. Różnego rodzaju informacjami dzielimy się z instytucjami i firmami całkiem dobrowolnie. W większości przypadków nawet bez świadomości ewentualnych konsekwencji.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: