eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor ICT: koniec epoki produktów

Sektor ICT: koniec epoki produktów

2014-01-31 09:11

Przeczytaj także: Ochrona danych osobowych: tożsamość na celowniku


Jedną z pierwszych korporacji, która zdecydowała się na nowy model biznesu, był amerykański gigant z branży IT – IBM. W latach 90. z typowego producenta sprzętu (a dokładniej, mainframe’ów – komputerów używanych przez duże organizacje do najważniejszych aplikacji) Big Blue przekształcił się w firmę usługową. Z kolei te firmy, które nie zdążyły przystosować się dostatecznie szybko do zmian, błyskawicznie straciły swoją pozycję. Potwierdza to smutny przykład fińskiej Nokii, która przegrała na rynku smartfonów pomimo faktu, że była pierwszą firmą oferującą taki produkt. Steve Jobs, autor sukcesu konkurencyjnego Apple’a, traktował natomiast własny smartfon iPhone jak usługę, a nawet szerzej – rozwiązanie, na które składało się wiele powiązanych ze sobą produktów, usług, a także współpracujących ze sobą firm.

Kto jest kim?

Sektor ICT jest rosnącym obszarem rynku, składającym się z różnych podmiotów. Mimo to, oferta takich gigantów, jak Apple, Google, Microsoft czy Samsung upodabnia się do siebie. Gwałtowny rozwój technologii sprawił jednak, że żadna z tych firm nie ma już wystarczających kompetencji do samodzielnego tworzenia kompleksowych rozwiązań. – Stąd ogromna eksplozja aliansów między firmami z rynku teleinformatycznego – ocenia ekspertka. Współpraca pozwala największym graczom na wypełnienie luk w oferowanych rozwiązaniach oraz obniżenie kosztów działalności.
Jak uważa ekspertka, współpracują również konkurenci. Proces ten ilustruje relacja łącząca np. firmy Google oraz Samsung. Oba koncerny są już konkurentami w zakresie produkcji smartfonów (Google zakupił w ubiegłym roku Motorolę), jednak współpracują w zakresie wykorzystania systemu operacyjnego Android. Koncern z Korei Południowej jest największym producentem sprzętu, na którym wykorzystywane jest oprogramowanie giganta z Mountain View.

W większości krajów świata telefon komórkowy jest nieodłącznym elementem codziennego życia i znaczna część mieszkańców ma go przy sobie cały czas. Oczekują oni od technologii mobilnych rozwiązywania określonych problemów. Biznes chętnie odpowiedział na te oczekiwania. – Wszystko wskazuje na to, że zmiany obserwowane w ICT będą przenosić się na kolejne sektory globalnej gospodarki – prognozuje dr Monika Golonka. Aby nie dać zaskoczyć się konkurencji, polscy menedżerowie muszą podążać za tymi trendami. Pomaga w tym dokładna obserwacja i właściwa analiza coraz bardziej złożonego otoczenia. Jednak dopiero szerokie oraz krytyczne spojrzenie na temat, z którym można zetknąć się np. podczas szkoleń i studiów podyplomowych, pozwala poznać i efektywnie implementować najnowsze rozwiązania w rodzimych biznesach.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: