eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Telefonowanie przez internet - nie tylko VoIP

Telefonowanie przez internet - nie tylko VoIP

2005-08-03 12:47

Przeczytaj także: Telefon IP Yealink SIP-T18P


Poza prowadzeniem rozmów telefony IP pozwalają na realizowanie standardowych funkcji dostępnych w tradycyjnej telefonii - połączeń konferencyjnych, zawieszania i przenoszenia połączeń, prezentacji numeru lub imienia i nazwiska osoby dzwoniącej.

Początkowo prace nad telefonią IP skupiały się nad produktami obniżającymi koszty rozmów międzymiastowych i międzynarodowych, obecnie jednak telefonia IP jest już postrzegana jako w pełni funkcjonalna alternatywa dla tradycyjnych usług telefonicznych. W telefonii IP dużo prościej można zaimplementować takie usługi jak telekonferencje, które w klasycznych sieciach telefonicznych sprawiają wiele problemów. Technologia telefonii IP może także w wielu przypadkach znacznie obniżyć koszty utworzenia sieci, administracji i utrzymania systemu, co sprawia, że wiele firm próbuje wprowadza rozwiązania telefonii IP we własnych wewnętrznych sieciach telefonicznych.

Firmy zajmujące się badaniem i prognozowaniem rynku wyrażają pogląd, iż telefonia IP w ciągu najbliższych kilku lat zdominuje rynek telefonów biurowych. Telefony IP nie są zatem ciekawostką technologiczną - są już w pełni funkcjonalnym, efektywnym narzędziem telekomunikacyjnym. Ze względu na swoje podstawowe cechy, telefonia IP jest w pierwszym rzędzie predestynowana do zastosowań biznesowych - jako wewnętrzne, zintegrowane rozwiązanie telekomunikacyjne w dużych firmach. Jednak operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej zawierają usługi telefonii IP w ofertach dla klientów indywidualnych.


Na świecie

Według ocen firmy analitycznej Point Topic większość użytkowników usług telefonii IP spotkać można w Japonii, w którym to kraju ich liczba szacowana jest na 7,2 mln osób (spośród 11 mln korzystających z tej technologii na całym świecie). Głównym dostawcą rozwiązań VoIP jest w tym regionie firma Yahoo Softbank. Drugim pod względem liczebności użytkowników rejonem w którym następuje gwałtowny rozwój sektora usług głosowych jest Ameryka Północna - w obszarze tym z telefonii IP korzysta 2,1 mln użytkowników. Vonage, jeden z większych dostawców rozwiązań IP w regionie zanotował w ciągu pierwszego kwartału 2005 roku przyrost liczby abonentów na poziomie 38 procent. Również w Kanadzie główni operatorzy telekomunikacyjni planują wdrożyć usługi głosowych połączeń IP do końca tego roku.

W Europie najwięcej użytkowników głosowych usług IP jest we Francji. W kraju nad Sekwaną z dobrodziejstw telefonii IP korzysta 1,2 mln użytkowników, których obsługują spółki Free, Neuf oraz France Telecom.

Zdaniem firmy analitycznej IDC, w roku 2010 każdy liczący się operator telekomunikacyjny będzie zmuszony świadczyć usługi w oparciu o protokół IP. Usługi telefonii IP początkowo - jak każda nowość telekomunikacyjna - dostępne były głównie w ofercie dla biznesu, jednak technologia VoIP rozwijając się, trafia również do propozycji dla klientów indywidualnych.


... i w Polsce

W Polsce usługi telefonii IP świadczą więksi dostawcy usług internetowych tudzież operatorzy sieci IP. Do wprowadzenia usług telefonii IP przymierzają się też tradycyjni operatorzy telekomunikacyjni. Wprowadzenie takich usług do swej oferty zapowiedziała już Netia. Według nieoficjalnych informacji, także Telekomunikacja Polska zamierza pójść w ślady jej właściciela czyli France Telecom i wprowadzić do swej oferty telefonię IP, pozwalającą na nielimitowane wykonywanie połączeń w ramach sieci TP w zamian za podwyższony abonament za Neostradę.

poprzednia  

1 2

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: