eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?

2013-11-19 11:20

Przeczytaj także: Zakupy online: kupujemy produkty ekologiczne


„Atrakcyjny dobór najemców, oferujących zarówno wysoką jakość, jak i przystępne ceny pozostaje dla centrum handlowego kluczem do sukcesu. Ale dyrektorzy handlowi powinni także inwestować w strategie przyciągające klientów do obecnych w centrum marek i sklepów, a także w technologie cyfrowe. Elementy wystroju, takie jak ściany monitorów oraz wykorzystanie tabletów i innych urządzeń mobilnych przez sprzedawców coraz bardziej przyczyniają się do kreowania wśród konsumentów poczucia, że spędzili w centrum handlowym udany dzień. Należy także pamiętać, że młodzi konsumenci lubią wypróbować produkt przed zakupem, przez co sklep w centrum handlowym pełni także rolę showroomu, uzupełniając proces zakupów online i przyciągając klientów do centrum” – dodała Magdalena Frątczak.

Perspektywy dla rynku powierzchni handlowych w Polsce i w Europie

Odzyskująca równowagę gospodarka unijna oraz odporność Polski na niedawne zawirowania ekonomiczne najprawdopodobniej wpłynie na poprawę nastrojów konsumenckich i doprowadzi do wzrostu dynamiki sprzedaży w handlu detalicznym, przyciągając kolejnych krajowych najemców, jak i zagraniczne marki. Spodziewanemu w 2014 roku wzrostowi polskiego PKB do poziomu powyżej 2% (po oczekiwanym spadku do 0,8% w 2013 r.), towarzyszyć zapewne będzie wzrost wydatków konsumenckich. Rysują się też nowe trendy w powstających obecnie projektach. Są to m.in odwrót od hipermarketów, coraz częściej zastępowanych przez mniejsze sklepy, np. mniejszy format marki Carrefour, sklepy sieci Piotr i Paweł czy Intermarché lub delikatesy typu Alma. Kolejny istotny trend to modernizacja, rozbudowa i rekomercjalizacja istniejących centrów. Dzięki aktywnemu zarządzaniu, właściciele są w stanie dodać wartość takim centrom, korzystając jednocześnie z ich pozycji rynkowej i dogodnej lokalizacji.

„Obecnie w Polsce mamy 9,75 miliona m.kw. powierzchni handlowych, a rynki w niektórych miastach bliskie są nasycenia. Mimo, że najemcy często wolą modernizować i ulepszać istniejące sklepy swojej marki, raczej niż otwierać nowe, wciąż znajdują się chętni do otwierania punktów w nowych lokalizacjach. Rynek jest na to gotowy, ponieważ w przyszłym roku w budowie znajdować się będzie około 700.000 m.kw. powierzchni handlowych. Rynek stawia wynajmującym nie lada wyzwanie – należy on wyraźnie do najemców, szczególnie poza Warszawą. Oznacza to, że wielu potencjalnych najemców ma bardzo wysokie oczekiwania. Chętnie korzystają z popularności centrum, ponieważ dzięki niej rosną ich obroty, ale oczekują bardzo niskich stawek czynszu i współudziału w kosztach aranżacji lokali” – mówi Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych w CBRE.

Opracowany przez CBRE Retail Potential Ranking dla Europy wskazuje przyszłe ośrodki wzmożonego popytu konsumenckiego. Zdecydowanie największy potencjał wykazuje stolica Turcji – skumulowany wzrost popytu w aglomeracji Stambułu w latach 2013-15 szacowany jest na 15%. Wielkość rynku londyńskiego plasuje go na drugim miejscu, z przewidywanym wzrostem popytu na poziomie 7,8% w tym samym okresie. Warszawa i województwo mazowieckie znajdują się na 12. miejscu w rankingu z wynikiem 6,8%. Czternaście niemieckich regionów znalazło się w pierwszej sześćdziesiątce. Niemcy uznawane są za najbardziej obiecujący rynek handlowy w Europie, co potwierdza także badanie CBRE How Active Are Retailers in EMEA, według którego w Niemczech planuje ekspansję więcej sieci handlowych niż w jakimkolwiek innym kraju Europy (53% ankietowanych).

fot. mat. prasowe

Fabryka Wołomin

Mimo, że najemcy często wolą modernizować i ulepszać istniejące sklepy swojej marki, raczej niż otwierać nowe, wciąż znajdują się chętni do otwierania punktów w nowych lokalizacjach.


Analitycy CBRE wskazują także, że zmiany w łańcuchach dostaw wynikające z szybkiej ekspansji handlu internetowego istotnie przyczynią się do wzrostu popytu na duże powierzchnie magazynowe (powyżej 50.000 m.kw.). Kształt sieci logistycznych zależy od szeregu czynników, takich jak stale rosnący asortyment i coraz to nowsze linie produktowe, stopień skomplikowania zamówień, oczekiwanie przez klientów szybkiej dostawy, czy wymóg elastyczności, która pozwoliłaby stawiać czoła zmieniającemu się popytowi. Popyt na większe magazyny ze strony najemców odzwierciedla także rosnące przekonanie, że efektywnie zarządzane łańcuchy dostaw są aktywami strategicznymi, przyczyniającymi się do podnoszenia rentowności.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: