Zarządzanie jakością: rozwój i znaczenie
2010-08-10 12:45
Przeczytaj także: Jakość i zarządzanie jakością
Model zarządzania jakością
Model zarządzania jakością uwzględnia wielowymiarowość zarządzania oraz główne kierunki przepływu informacji. Według niego zarządzaniem jakością zajmuje się system zarządzania poprzez realizowanie jego podstawowych funkcji, tj. planowania, organizowania, kierowania (motywowania), kontrolowania i doskonalenia. Skutki (wyniki) wypełniania tych funkcji dotyczą zarówno systemu zarządzanego, jak i całej organizacji i jej otoczenia. Wyniki rozprzestrzeniają się poprzez wzajemne oddziaływania, które mają zwykle postać informacyjną. Występują zwykle w następujących rodzajach:
- decyzji zarządczych,
- informacji o jakości systemu zarządzanego,
- informacji dotyczących wymagań rynku, zmian w sytuacji gospodarczej, społecznej lub innej.
Informacje o jakości systemu zarządzanego są wyrażone jako skuteczność działań oraz jako informacje o jakości jego wejścia do systemu i wyjścia z niego. Tego typu informacje są wykorzystywane przez system zarządzający do podejmowania odpowiednich decyzji zarządczych, jak również do kształtowania oddziaływań zewnętrznych. Te ostatnie są skierowane przede wszystkim do organizacji zasilających i współpracujących (dostawcy, kooperanci) w celu uzyskania wymaganej jakości wejścia.
Całokształt modelu zarządzania jakością został przedstawiony na poniższym rysunku.
fot. mat. prasowe
Rysunek 1. Model zarządzania jakością.
Bibliografia
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2005.
- Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
- Konarzewska-Gubała E., Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.
- Kozień E., Istota jakości w zarządzaniu projektami, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002, nr 609.
oprac. : Bernadeta Selwa / YPI Consulting
Przeczytaj także
-
System zarządzania jakością: błędy przy wdrażaniu
-
Nagroda jakości przyznana
-
Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora
-
Zewnętrzny audyt logistyczny - co warto o nim wiedzieć?
-
Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji
-
Zarządzanie pracownikami w organizacjach projakościowych
-
Czy warto wdrożyć system ISO?
-
Zarządzanie jakością w firmie
-
Normalizacja korzystna dla firm