eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ile osób obejrzy Mistrzostwa w RPA?

Ile osób obejrzy Mistrzostwa w RPA?

2010-06-11 13:00

Ile osób obejrzy Mistrzostwa w RPA?

TOP20 meczów rozegranych w ramach ME lub MŚ w latach 1998-2008 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

11 czerwca w RPA piłkarze rozpoczynają batalię o puchar Mistrzostw Świata. Po dwóch turniejach z rzędu, podczas których polscy telewidzowie mogli kibicować reprezentacji Polski, tym razem "biało-czerwonych" zabraknie w grupie 32 najlepszych drużyn globu. Do tej pory w pierwszej piątce najlepiej oglądanych spotkań MŚ i ME w latach 1998 - 2008 znalazły się aż cztery mecze z udziałem polskiej reprezentacji - podaje TNS OBOP.

Przeczytaj także: Boże Narodzenie: rodzinne święta z telewizją?

Z badania TNS OBOP wynika, że w okresie 1998 - 2008 największą widownię zgromadził finałowy mecz Mistrzostw Świata we Francji w 1998 r. pomiędzy drużyną gospodarzy i Brazylią. Spotkanie to śledziło średnio 13,2 mln (36%) polskich telewidzów, przy 77% udziale w rynku telewizyjnym. Co najmniej 1 minutę tego meczu obejrzało 18,6 mln Polaków.

fot. mat. prasowe

TOP20 meczów rozegranych w ramach ME lub MŚ w latach 1998-2008

TOP20 meczów rozegranych w ramach ME lub MŚ w latach 1998-2008

Kolejne pięć miejsc w rankingu najlepiej oglądanych spotkań zajmują mecze polskiej reprezentacji. Rozegrany w ramach fazy grupowej EURO 2008 mecz z drużyną Austrii śledziło średnio 11,2 mln Polaków (udziały 72%). Podczas tego samego turnieju mecz Polaków z Niemcami zgromadził średnio 11 mln polskich telekibiców (68%), wyprzedzając w zestawieniu poprzednie spotkanie obu „jedenastek” w ramach MŚ w 2006 roku, które uzyskało widownię 9,5 mln osób przy 73% udziale w rynku telewizyjnym.

fot. mat. prasowe

Widownia meczów polskiej reprezentacji w piłkarskich MŚ i ME w latach 1998-2008

Widownia meczów polskiej reprezentacji w piłkarskich MŚ i ME w latach 1998-2008

W latach 1998 - 2008 polska reprezentacja piłki nożnej uczestniczyła w trzech turniejach rangi mistrzowskiej: dwóch MŚ w Korei Południowej/Japonii (2002 r.) i w Niemczech (2006 r.) oraz ME w Austrii/Szwajcarii. Wszystkie dziewięć spotkań grupowych obejrzało w Polsce średnio 8,5 mln osób (udziały 74%).

TNS OBOP podaje, iż zauważalna jest różnica w strukturze widowni meczów w zależności od tego, czy uczestniczą w nich reprezentanci Polski czy też nie. W spotkaniach, w których grali „biało-czerwoni” widownię tworzyło 59% mężczyzn i 41% kobiet, natomiast w drugim przypadku udział kobiet zmniejszył się o 10 pkt. procentowych do 31%. Taką prawidłowość obserwuje się także, choć na mniejszą skalę, w udziale w widowni mieszkańców wsi, którzy w przypadku meczów z udziałem Polaków stanowili 35%, a bez udziału naszej reprezentacji - 30%.

fot. mat. prasowe

Wpływy reklamowe przy okazji piłkarskich MŚ i ME w okresie 1998-2008

Wpływy reklamowe przy okazji piłkarskich MŚ i ME w okresie 1998-2008

W latach 1998 - 2008 wpływy z reklam (spoty i plansze sponsorskie, dane cennikowe bez uwzględnienia rabatów), wyemitowanych przez TVP1, TVP2 i Polsat przy okazji telewizyjnych MŚ i ME w piłce nożnej, wyniosły 271,8 mln PLN. Największe wpływy te trzy stacje uzyskały z transmisji turnieju MŚ w Niemczech – 81,4 mln PLN oraz ME w Austrii/Szwajcarii - 62,8 mln PLN. W analizowanym okresie najwięcej spośród stacji zarobił Polsat (129,6 mln PLN), następnie TVP1 (75,5 mln PLN) oraz TVP2 (66,7 mln PLN).

Przy okazji transmisji z piłkarskich mistrzostw najwięcej na reklamę wydał sektor napoje i alkohole (49,5 mln PLN), telekomunikacja (38,3 mln PLN) oraz motoryzacja (29,2 mln PLN). Natomiast wśród reklamodawców pierwsze trzy pozycje zajmuje Polska Telefonia Cyfrowa (21,6 mln PLN), MasterCard Europe (10,6 mln PLN) oraz Grupa Żywiec (9,8 mln PLN).

„Mundial i Euro, dwa najważniejsze piłkarskie wydarzenia, to każdorazowo bardzo duże przedsięwzięcia telewizyjne, przyciągające miliony widzów na całym świecie. W historii pomiaru telemetrycznego TNS OBOP mecze piłkarskich mistrzostw należą do programów o rekordowej widowni, dzięki czemu generują dla stacji telewizyjnych milionowe wpływy z reklam. Do tej pory wśród mundiali największe wpływy przyniósł polskim stacjom turniej rozegrany w 2006 roku w Niemczech” - komentuje Krzysztof Guzowski, Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.

Z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej TNS OBOP uruchomił specjalny serwis mundialowy na Twitterze http://twitter.com/TVLUPA, na którym w trakcie mistrzostw, od poniedziałku do piątku, pojawiać się będą wyniki oglądalności mundialowych meczów.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3266 osób powyżej 4. roku życia.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: