eYouGuide: cyfrowe prawa konsumentów UE
2009-05-29 11:05
Przeczytaj także: KE: jednolite prawa konsumentów w UE?
Według badań Eurobarometru 48,5% gospodarstw domowych w UE ma zainstalowane szerokopasmowe łącze internetowe, jednak brak zaufania do sieci powstrzymuje wielu konsumentów przed dokonywaniem transakcji online. Tylko 12% europejskich internautów uznaje transakcje w sieci za bezpieczne, 39% ma duże wątpliwości co do ich bezpieczeństwa, a 42% nie zdecydowałoby się na transakcję online. Aż 65% użytkowników Internetu w UE nie wie, gdzie można znaleźć informacje i porady dotyczące zakupów transgranicznych w UE. Dla jednej trzeciej konsumentów cena lub jakość mogłaby być zachętą do dokonania zakupów w sieci w inny państwie, ale tylko 7% faktycznie decyduje się takie transakcje.„Jeśli chcemy, aby konsumenci swobodnie dokonywali zakupów i korzystali z możliwości oferowanych przez komunikację cyfrową, musimy dać im pewność w zakresie ochrony ich praw. Oznacza to ustanowienie i wprowadzenie w życie jasno określonych praw konsumenta, spełniających wysokie standardy obowiązujące na tradycyjnym rynku”, powiedziała Meglena Kuneva, komisarz UE ds. ochrony konsumentów podczas oficjalnej prezentacji eYouGuide.
Do stworzenia przewodnika wezwał Parlament Europejski w 2007 r. Na stronie eYouGuide można znaleźć informacje na temat praw konsumentów w stosunku do dostawców usług połączeń szerokopasmowych, zakupów internetowych, pobierania muzyki z sieci, ochrony danych osobowych w Internecie oraz na portalach społecznościowych. Korzystając z Internetu europejski konsument ma prawo do:
- uzyskania przed dokonaniem zakupu jasnych informacji o cenach i warunkach sprzedaży;
- decydowania o tym, czy i w jaki sposób będą przetwarzane jego dane osobowe;
- wysyłki zakupów w ciągu 30 dni od ich dokonania;
- możliwości wycofania się z umowy w ciągu 7 dni roboczych od zakupu, jeśli konsument zmieni zdanie;
- przynajmniej 2-letniej gwarancji na zakupione produkty;
- ochrony przed nieuczciwymi sprzedawcami, nieuczciwymi klauzulami w umowach oraz nieuczciwymi praktykami handlowymi.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
-
Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy
-
Nieudane zakupy online w zagranicznym sklepie? Zobacz, co zrobić
-
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
-
Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?
-
Wigilijne zakupy spożywcze online? Sprawdź, jakie masz prawa
-
Zakupy online za granicą: jak rozwiązać spór?
-
Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
-
Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online