eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › 3 mity dotyczące cyberbezpieczeństwa w MŚP

3 mity dotyczące cyberbezpieczeństwa w MŚP

2020-05-16 00:55

3 mity dotyczące cyberbezpieczeństwa w MŚP

Jak wygląda cyberbezpieczeństwo w MŚP? © Melpomene - Fotolia.com

W minionym roku rodzimy sektor MŚP tworzyło blisko 2,1 mln podmiotów, które zatrudniały prawie 10 mln osób. Nie jest zatem żadną przesadą stwierdzenie, że małe i średnie firmy to trzon polskiej gospodarki. Nie inaczej zresztą jest w innych krajach. Wybuch pandemii sprawił, że firmy te musiały zacząć się mierzyć z zupełnie nowymi wyzwaniami, w tym z wdrożeniem na bardzo szeroką skalę rozwiązań pracy zdalnej. Ten swoistego rodzaju test z home office pokazał przy okazji, jak przedstawia się podejście MŚP do kwestii cyberbezpieczeństwa.
Zrealizowane na potrzeby raportu „Big Security in a Small Business World” badanie Cisco wzięło po lupę 500 reprezentantów sektora MŚP z wszystkich zakątków naszego globu. To, co udało się ustalić, można podsumować jednym zdaniem: podejście MŚP do kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem zupełnie wymyka się stereotypom. Wyniki badania zaskoczyć mogą tych, którzy do tej pory sądzili np., że mniejsze firmy nie testują swoich planów cyberbezpieczeństwa, czy borykają się z innymi zagrożeniami niż większe organizacje.

Mit 1: sektor MŚP boryka się z innymi zagrożeniami cyberbezpieczeństwa niż większe firmy


Eksperci Cisco porównali rodzaje cyberataków, których doświadczały firmy z sektora MŚP oraz duże przedsiębiorstwa w ciągu ostatniego roku. Sprawdzili również jakie czasy przestojów spowodowanych atakami zanotowały przedsiębiorstwa.

W ubiegłym roku 24% małych i średnich przedsiębiorstw musiało stawić czoła przestojom trwającym ponad osiem godzin z powodu najpoważniejszego naruszenia bezpieczeństwa, w stosunku do 31% większych organizacji. Co ciekawe, aż 75% firm z sektora MŚP doświadczyło przestojów krótszych niż 8 godzin (68% w przypadku większych firm).

Zarówno przedstawiciele sektora MŚP, jak i ich koledzy z większych przedsiębiorstw zgodnie przyznali, że najwięcej szkody (przestoje dłuższe niż 24 godziny) powodują ataki oparte o ransomware. Co ciekawe, w przypadku mniejszych organizacji dość nisko uplasowały się ataki typu DDoS (miejsce 9 na liście 10 najbardziej destrukcyjnych typów ataków), ale zajmują one wysokie (3 na 10) miejsce w przypadku organizacji zatrudniających ponad 10 000 pracowników. Z drugiej strony, małe organizacje częściej niż duże padają ofiarą phishingu.

Cyberprzestępcy, którzy dystrybuują złośliwe oprogramowanie typu „wiper” mają szczególny cel, jakim jest zniszczenie danych lub zakłócenie pracy systemów. Zarówno dla małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych firm posiadających więcej niż 10.000 pracowników, złośliwe oprogramowanie tego typu powodowało w ostatnim roku przestoje w pracy trwające od 17 do 24 godzin.

fot. Melpomene - Fotolia.com

Jak wygląda cyberbezpieczeństwo w MŚP?

Mały i średni biznes przygotowany jest na cyberataki tak samo, jak duże firmy.


Jednym z głównych problemów, z którymi borykały się firmy sektora MŚP było wykradanie danych dostępowych, co tylko w ciągu ostatniego roku powodowało średnio 17-24 godzinne przestoje.
„W odróżnieniu od złośliwego oprogramowania, którego celem jest wykradzenie lub zaszyfrowanie danych oraz żądanie okupu za ponownie uzyskanie dostępu do nich (ransomware), za atakami typu wiper nie zawsze stoi motywacja finansowa. Czasami chodzi o sparaliżowanie bieżącej działalności firmy. Dla przedsiębiorstw jest to często najgorszy rodzaj ataku, ponieważ szanse na odzyskanie danych są znacznie mniejsze” – podsumowuje Mateusz Pastewski z Cisco.

Mit 2: osoby na kierowniczych stanowiskach w MŚP nie traktują poważnie bezpieczeństwa i prywatności danych


Odpowiedzi uczestników badania odpowiadających w firmach za kwestie IT potwierdzają, że to twierdzenie jest dalekie od prawdy, przytaczając trzy główne argumenty: poufność danych, edukacja oraz poparcie zarządu.
90% osób podejmujących decyzje w kwestiach IT w małych i średnich przedsiębiorstwach przyznaje, że znają programy ochrony danych osobowych, które są realizowane w ich organizacjach. Co ciekawe, w przypadku dużych firm, ten odsetek jest wyższy jedynie o jeden procent.

To samo dotyczy kwestii świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Sektor MŚP nie pozostaje w tyle za dużymi firmami jeżeli myślimy o poziomie wiedzy dotyczącej cyberryzyk. Prowadzenie obowiązkowych, regularnych działań edukacyjnych na tym polu potwierdza 84% respondentów badania Cisco. Takiej samej odpowiedzi udzieliło tylko 4% więcej reprezentantów większych firm. 87% kadry kierowniczej w małych i średnich przedsiębiorstwach zgadza się z faktem, że bezpieczeństwo ma wysoki priorytet w ich organizacji. Na tym polu pozostają oni jedynie odrobinę w tyle za dużymi organizacjami (90%).

Bazując na wynikach badania Cisco, można stwierdzić, że małe i średnie przedsiębiorstwa mogą pochwalić się wysoką kulturą organizacyjną skupioną wokół bezpieczeństwa i prywatności danych. Ponad dwie trzecie respondentów ze wszystkich branży, którzy wzięli udział w badaniu stwierdziło, że kierownictwo w ich organizacjach nadało bezpieczeństwu wysoki priorytet.

Mit 3: mniejsze firmy nie testują swoich planów cyberbezpieczeństwa


Mogłoby się wydawać, że mali i średni nie mają czasu i środków na testowanie swoich środowisk cyberbezpieczeństwa. Według danych z raportu Cisco, tylko jeden procent firm MŚP nigdy nie testuje swoich planów bezpieczeństwa cyfrowego, a 4% przyznaje, że robi to rzadko. 12% firm realizuje takie działania regularnie co dwa lata, natomiast ponad jedna trzecia (36%) wykonuje testy roczne. Największy odsetek, bo aż 45% firm potwierdza cykliczne testy co 6 miesięcy.
Raport pokazuje również, że im więcej dostawców, z których rozwiązań korzystali ankietowani w małych i średnich firmach, tym dłużej trwały przestoje spowodowane naruszeniami bezpieczeństwa. Czas ten wahał się od średnio czterech godzin w przypadku jednego dostawcy do średnio ponad 17 godzin w przypadku ponad 50 dostawców. Dane te istotnie pokazują, że trend konsolidacji dostawców technologii cyberbezpieczeństwa ma znaczenie i przekłada się na utrzymanie jego wysokiego poziomu.

Wyzwanie: cyberbezpieczeństwo pracowników zdalnych


Biorąc pod uwagę nową rzeczywistość, małe i średnie firmy potrzebują strategii zabezpieczającej pracowników i urządzenia znajdujące się poza ich siedzibą, a jednocześnie zapewniającej elastyczność i szybkość reakcji, z których firmy te są znane. Raport Cisco zawiera rekomendacje dotyczące pokonywania tych wyzwań w kontekście tego, co wiemy o bezpieczeństwie MŚP:
  • Po pierwsze, opanuj podstawy – łatanie luk w zabezpieczeniach, szkolenie pracowników, wdrażanie strategii zerowego zaufania z uwierzytelnianiem wieloskładnikowym oraz zabezpieczanie sieci, punktów końcowych, chmury i aplikacji.
  • Po drugie, zrównoważ bezpieczeństwo z użytecznością. Pracownicy nie powinni musieć czytać w myślach specjalistów od bezpieczeństwa. Mają własne zadania do wykonania. Udostępnij takie zabezpieczenia, aby były bezproblemowe w ich pracy.
  • Po trzecie, współpracuj z dostawcami zabezpieczeń, którzy pomagają uprościć infrastrukturę bezpieczeństwa, zamiast ją komplikować. Z danych Cisco wynika, że istnieje korelacja pomiędzy krótszym czasem przestoju spowodowanym naruszeniami, a liczbą wykorzystywanych dostawców rozwiązań bezpieczeństwa – im jest ich mniej i im bardziej są strategiczni, tym przestoje są krótsze.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: