eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Już połowa Polaków kupuje w zagranicznych sklepach internetowych

Już połowa Polaków kupuje w zagranicznych sklepach internetowych

2019-09-30 10:35

Już połowa Polaków kupuje w zagranicznych sklepach internetowych

Zakupy online © william_potter - Fotolia.com

Handel internetowy nie może narzekać na brak popularności. Wśród klientów widać rosnące zaufanie tak do krajowego, jak i zagranicznego e-commerce. Zagraniczne zakupy przez internet robi już połowa polskich internautów, ale okazuje się, że kupuje w nich nieco inaczej niż u rodzimych e-sprzedawców. Jak? Odpowiedzi na to pytanie udziela opracowany przez Autopay Research raport "Jak kupujemy w zagranicznych sklepach".

Przeczytaj także: Zakupy za granicą? Tak, ale raczej nie w Polsce

Do dokonywania zakupów w zagranicznych sklepach internetowych przyznaje się już ponad połowa internautów (54 proc.), a co dziesiąty przedstawiciel tej grupy przyznaje nawet, że robi je bardzo często. Co interesujące, z oferty zagranicznego e-commerce znacznie częściej korzystają osoby młodsze (tj. do 45. roku życia) niż starsi konsumenci.

Gdzie "jeździmy" na zagraniczne zakupy online? Palma pierwszeństwa należy tu do Chin (58 proc.). Na kolejnych pozycjach plasują się Niemcy (34 proc.), Wielka Brytania (29 proc.) oraz Stany Zjednoczone (21 proc.).

Co trzeci z respondentów miał okazję dokonać zakupu w serwisie, w którym uiścił płatność w obcej walucie lub też cena towaru prezentowana była w obcej walucie (nawet jeśli później została przeliczona na złotówki). Jest to wzrost o 19 punktów proc. w porównaniu do 2016 r., kiedy po raz pierwszy Blue Media zapytało o to polskich internautów.

Przede wszystkim bezpiecznie


Podstawową różnicą między kupowaniem w sieci u polskich i zagranicznych sprzedawców są płatności za zakupy online. W rodzimych sklepach online najchętniej płacimy za zamówienie przy odbiorze (na poczcie lub u kuriera) lub samodzielnie wykonując przelew na konto sklepu. Trzecie miejsce zajmują szybkie płatności elektroniczne obsługiwane przez operatorów płatności, takich jak Blue Media. Za to wśród kupujących za granicą to właśnie one są najpopularniejszą metodą płatności. Wybiera je aż 42 proc. respondentów, zaś następną w zestawieniu kartę płatniczą - 39 proc.

fot. william_potter - Fotolia.com

Zakupy online

Połowa Polaków kupuje w zagranicznych sklepach internetowych.


- Rozbieżność preferencji kupujących w sieci pokazuje, że bardzo istotną kwestią pozostaje bezpieczeństwo zakupów online. Na własnym podwórku mniej obawiamy się oszustów. Wierzymy, że państwowe instytucje rozpinają ochronny parasol nad polskim internetem, więc nie boimy przesłać pieniędzy zwykłym przelewem na konto. Nieuczciwego sprzedawcę z Chin trudniej złapać, dlatego przy zagranicznych transakcjach preferujemy metody, które zawierają mechanizmy zabezpieczające klienta, jak systemy płatności online i karty kredytowe - zauważa Bartłomiej Gast, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Blue Media.

Jednocześnie cztery na dziesięć badanych osób deklaruje, że kupowaliby częściej w sklepach zagranicznych, gdyby te oferowały więcej opcji płatności, np. polski BLIK.

Za granicą liczy się oferta, w Polsce wygoda


Do zrobienia zakupów online - zarówno w polskich jak i zagranicznych sklepach internetowych - najbardziej skłaniają atrakcyjne ceny produktów. Jednak motywacje wymieniane w dalszej kolejności są już różne.

W przypadku polskich sklepów ważna jest wygoda, wiarygodność sprzedawcy i możliwość łatwego dokonania zwrotu zakupionych towarów. Z kolei kupujący za granicą poza ceną (73 proc.) zwracają uwagę na szeroką ofertę (49 proc.) i dostępność produktów, których nie da się kupić w Polsce (47 proc.).
- Pierwsza faza zakupów rzeczywiście wygląda identycznie w polskim i zagranicznym sklepie, ale sytuacja komplikuje się, gdy przychodzi do dostarczenia paczki. Pomijanym często czynnikiem w branży e-commerce jest logistyka. Klienci lubią mieć do wyboru kilka możliwości dostawy. Jednym zależy, by dostać przesyłkę szybko, inni nie chcą przepłacać za kuriera, z którym trudno czasem się zgrać. W sklepach zagranicznych liczba dostępnych opcji jest zwykle ograniczona, a klienci muszą się dostosować, dlatego wciąż główną motywacją do kupowania w nich są ceny lub produkty trudno dostępne w Polsce - ocenia Dominik Cisoń, ekspert Shoper.

Raport “Jak kupujemy w zagranicznych sklepach 2019” jest częścią większego badania Autopay Research “Innowacje finansowe 2019”, zrealizowanego metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: