eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firma windykacyjna niczym przyjaciel?

Firma windykacyjna niczym przyjaciel?

2019-09-06 12:30

Firma windykacyjna niczym przyjaciel?

Postrzeganie windykacji zmienia się © wojost11 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Windykacja należności to temat, który do niedawna wzbudzał wiele kontrowersji. Dziś, po ponad ćwierć wieku od powstania pierwszych firm windykacyjnych, jest ich już o wiele mniej. Z badania zrealizowanego przez SW Research dla Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że Polacy, którym zdarzyło się mieć kontakt z firmą windykacyjną, oceniają go jako zdecydowanie dobry, dobry lub neutralny. Takiej odpowiedzi udzieliło 73 proc. badanych. Najwyraźniej zatem windykacja wreszcie zaczęła się opierać na dialogu i poszukiwaniu jak najlepszych dla obu stron rozwiązań.

Przeczytaj także: Nadchodzi windykator idealny?

Windykacja należności bywa kojarzona negatywnie. I nie ma w tym nic zaskakującego, ponieważ już samo posiadanie zadłużenia jest mało komfortowe i stresujące, a zmagania wiążące się z jego spłatą kosztują często niemało nerwów. Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, która wraz ze zrzeszonymi w niej reprezentantami branży zarządzania wierzytelnościami realizuje kampanię edukacyjną „Windykacja? Jasna Sprawa!”, postanowiła zapytać Polaków o ich dotychczasowe doświadczenia z firmami windykacyjnymi. Okazuje się, że nie są one złe. Spośród 48,7 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali, że zdarzyło się im mieć kontakt z firmą windykacyjną, ponad 5 proc. oceniło go zdecydowanie dobrze, 21,5 proc. raczej dobrze, a 45,8 proc. uznało, że był on neutralny.
- Ten wynik pokazuje, że widmo groźnego windykatora powoli odchodzi w niepamięć, a sama windykacja postrzegana jest coraz częściej w sposób neutralny. To rezultat działań firm windykacyjnych, które na przestrzeni ostatnich lat zapewniły nową jakość obsługi osób zadłużonych. Instytucje zrzeszone w KPF wypracowały Zasady Dobrych Praktyk w zakresie zarządzania wierzytelnościami, których przestrzegają w codziennej pracy. Dokument określa między innymi jak powinien wyglądać profesjonalny proces windykacyjny, jak powinna przebiegać komunikacja z zadłużonym konsumentem, jakie informacje powinny znaleźć się w wezwaniu do zapłaty. Zależy nam na tym, by jak największa liczba firm windykacyjnych przestrzegała norm etycznych – mówi Andrzej Roter, Prezes Zarządu Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych.

Z badania wynika również, że jest grupa osób, które oceniły swoje doświadczenia w kontakcie z firmami windykacyjnymi jako zdecydowanie złe (9,3 proc.) lub raczej złe (17,5 proc.). Dla branży może być to sygnał, że są jeszcze obszary, które wymagają dopracowania. Aby Zasady Dobrych Praktyk mogły skutecznie działać, potrzebne jest bowiem ich skuteczne egzekwowanie oraz ciągłe dostosowywanie do zmieniających się warunków rynkowych. Niezbędna jest także edukacja konsumentów, którzy muszą znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie i jakie nadużycia mogą zgłosić.

fot. mat. prasowe

Kontakty z firmą windykacyjną

Windykacja postrzegana jest coraz częściej w sposób neutralny.


Konsumenci często obawiają się kontaktu z windykatorem. Niesłusznie.


Polacy przyznają, że gdy dzwoni windykator, nie zawsze wiedzą, jak się zachować. W wielu przypadkach unikają jakiejkolwiek rozmowy i nie stawiają pytań o powód kontaktu. Co trzeci uczestnik badania KPF działa intuicyjnie, gdy zadzwoni do niego doradca z firmy zarządzającej wierzytelnościami. Wiedzę na temat tego, jak się zachować w przypadku kontaktu ze strony firmy windykacyjnej badani czerpią również z portali finansowych czy edukacyjnych (29,5 proc.), od rodziny i znajomych (23,2 proc.) lub z gazet, radia i telewizji (22,6 proc.).
- Jeżeli co trzeci Polak działa intuicyjnie, a co piąty uzyskuje informacje, co zrobić, gdy dzwoni firma windykacyjna od rodziny i znajomych, to możemy wysnuć wniosek, że ponad połowa rodaków ma niepełną wiedzę na ten temat. Nie wie, w jaki sposób rozmawiać z firmą windykacyjną i czy podejmować taką rozmowę. Tymczasem warto ustalić, jaki jest powód kontaktu, w jaki sposób zadłużenie trafiło do firmy windykacyjnej, o jakich należnościach mowa, jakie odsetki już naliczono. Zdarza się bowiem, że ktoś ukradł naszą „tożsamość” lub dokumenty i zaciągnął na nas kredyt, a to może skutkować powstaniem zadłużenia. Bywa, że zapomnieliśmy o uregulowaniu mandatu, a później zmieniliśmy adres zamieszkania i firma windykacyjna wysyłała do nas wezwania pod niewłaściwy adres. Takich przypadków może być wiele i każdorazowo warto je wyjaśniać. Celem firm windykacyjnych jest porozumienie się z konsumentem i ustalenie takich warunków spłaty, które będą dogodne dla konsumenta. Kierowanie spraw na drogę sądową jest ostatecznością, a wszystko zależy od dobrej woli osoby zadłużonej – podsumowuje Andrzej Roter z KPF.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: