eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nadchodzi windykator idealny?

Nadchodzi windykator idealny?

2018-01-19 10:17

Nadchodzi windykator idealny?

Jaki powinien być windykator? © Alexander Raths - Fotolia.com

Windykator. Niegdyś wielu z nas kojarzył się on z nieprzyjemnym drabem, który bez zbędnych konwenansów staje przed drzwiami naszego domu i groźbą zmusza do uregulowania należności. Ten obraz pracownika windykacji najwyraźniej jednak odchodzi do lamusa. Na to wskazują przynajmniej wyniki badania, które Ipsos zrealizował na zlecenie firmy Wonga. Co dziesiąty jego respondent stwierdził bowiem, że windykator to człowiek stanowczy, ale kompetentny, uprzejmy i gotowy wypracować jak najlepsze rozwiązanie problemu. Większość Polaków uważa również, że powinien on posiadać kompetencje miękkie, w tym umiejętność komunikacji i prowadzenia negocjacji.

Windykator idealny


Jakimi cechami powinien charakteryzować się windykator? Połowa przebadanych przez Ipsos uważa, że jest to przede wszystkim umiejętność rozmowy, dla 40% kluczowe są zdolności negocjacyjne. Trzeba przyznać, że istotne są obie kompetencje, ponieważ to właśnie dzięki nim maksymalizują się szanse na kompromisowe rozwiązanie problemu.
– Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania pomiędzy obiema stronami, a także dbania o dobrą reputację na rynku od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą – mówi Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska. – Warto zauważyć, że główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm zmiana podejścia dłużników do windykatorów jest niezwykle trudna – dodaje.

Ankietowani - zupełnie zresztą słusznie - wspominają również o odporności na stres. Na ten aspekt pracy windykatora wskazała ponad 1/3 badanych. Podobna grupa twierdzi, że pracownik windykacji powinien legitymować się rzetelną wiedzą na tematy finansowe.

fot. Alexander Raths - Fotolia.com

Jaki powinien być windykator?

Połowa przebadanych przez Ipsos uważa, że powinien umieć rozmawiać, dla 40% kluczowe są zdolności negocjacyjne.


– Nasze badania pokazują, że w oczach polskiego społeczeństwa jest to zawód, który powinna wykonywać kompetentna osoba, znająca wysokie standardy pracy i szanująca innych. Wiele firm stawia właśnie na te aspekty przy rekrutacji swoich pracowników. Świadczenie wysokiej jakości usług windykacyjnych to także nasz priorytet – podkreśla Zbigniew Ćwikliński z Wonga Polska. – W Wonga stosujemy tzw. miękką windykację. Do każdego klienta zalegającego ze spłatą, podchodzimy w sposób indywidualny i staramy się znaleźć rozstrzygnięcie korzystne dla obu stron. Zależy nam na rozmowie z naszymi klientami, a także wspólnym i polubownym rozwiązaniu ich problemów z zadłużeniem – dodaje.

Jako cechy profesjonalnego pracownika windykacji Polacy wymieniają również konsekwencję, która pozwoli doprowadzić sprawę do końca (26 proc.), empatię (22 proc.) oraz stanowczość (22 proc.). Tylko 5 proc. respondentów wskazało, że dobrze widziana jest surowość oraz bycie niemiłym.
– Co pocieszające, powoli negatywny portret ustępuje miejsca pozytywnemu postrzeganiu tego zawodu. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i już przy wyborze firmy, od której chcą uzyskać finansowanie, zwracają uwagę na to, w jaki sposób będzie prowadzona ewentualna windykacja. Szukają podmiotów, które cechują zachowania proklienckie i przyjazna obsługa klienta, gdzie pracują kompetentni i fachowi konsultanci – zauważa Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.