eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Polskie strony internetowe nie chcą .pl?

Polskie strony internetowe nie chcą .pl?

2018-02-08 10:33

Polskie strony internetowe nie chcą .pl?

Domeny © niroworld - Fotolia.com

Krajowe domeny cieszą się wśród przedstawicieli europejskiego biznesu niesłabnącą popularnością. Z raportu CENTR - organizacji zrzeszającej głównie europejskie rejestry domen krajowych - wynika jednak, że tendencja ta nie dotyczy Polski. Podczas gdy liczba domen .de, .it, .fr oraz .ru wyraźnie rośnie, strony z końcówką .pl notują spadki.
Czym spowodowana jest spadająca liczba rejestracji domen .pl? Częściowo może być to pokłosie kondycji światowego rynku domen. Charakteryzuje go bowiem dość słaba dynamika wzrostu, czego dowodzi m.in. spadek popularności, tak niegdyś rozchwytywanego, rozszerzenia .eu. Weryfikacji ulega również pozycja domen nietypowych. Te wraz ze swoim pojawieniem wywołują na rynku spore zainteresowanie, ale z czasem ich popularność słabnie, a one same nie mają właściwie co liczyć na odnowienia, tym samym notując spadki w rankingach. Dobrym przykładem mogą tu być domeny z rozszerzeniem „.xyz”, o których dziś niektórzy już zupełnie zapomnieli, a jeszcze niedawno były one najpopularniejszym rozszerzeniem wśród nowych domen tzw. ngTLD.

Przepełniony rynek .pl


Przed siedmioma laty nad Wisłą zanotowano dwumilionowy adres internetowy, co uplasowało nas w ścisłej europejskiej czołówce. Wyprzedzali nas jedynie Włosi z wynikiem lepszym o zaledwie 100 tysięcy adresów. Dostawcy usług hostingowych optymistycznie patrzyli w przyszłość i w walce o klienta prześcigali się w propozycjach atrakcyjnych pakietów łączonych. Rynek domen nad Wisłą napędzały oferty usług serwerowych, gdzie własny adres WWW w pakiecie otrzymywało się za 0 zł. To miało motywować przedsiębiorców, aby próbowali swoich sił w sieci i sprawdzili możliwości, jakie daje posiadanie własnej witryny z końcówką „.pl”.

fot. niroworld - Fotolia.com

Domeny

Polskie strony WWW coraz rzadziej z polską domeną.


Błyskawiczny wzrost rejestracji polskich domen nie utrzymał się jednak na dłużej, a rynek wyrównał do europejskiej średniej. Efektem polityki firm hostingowych były nadmiarowe rejestracje, nierzadko sięgające kilkudziesięciu domen pod jeden biznes. Po czasie klienci decydowali się na odchudzenie portfolio domen, a współczynnik odnowień dla wielu dostawców usług hostingowych był niezadowalający.
Spadek liczby domen „.pl” nie zawsze oznacza, że dostawca usług hostingowych traci klienta. Firmy wybierają spośród wielu rozszerzeń, które niekiedy lepiej oddają charakter ich działalności. Wyzwaniem, przed którym stoi rynek, jest odpowiednie dostosowanie oferty tak, aby spełnić oczekiwania biznesu. W OVH odnotowaliśmy wzrost o 7.000 domen z rozszerzeniem .pl kwartał do kwartału m.in. dzięki kompleksowości naszej oferty, ale także temu, że doceniliśmy potencjał takich końcówek jak „.net” czy „.shop” i zaproponowaliśmy korzystną ofertę na strony z różnymi rozszerzeniem – mówi Robert Paszkiewicz, Dyrektor Sprzedaży w OVH.

Znajdź nas na Facebooku


Spadek liczby nowych rejestracji domen z rozszerzeniem „.pl” wynika również z silnej konkurencji w postaci mediów społecznościowych. Kawiarnie, kluby czy mniejsze firmy często decydują się na założenie strony – wizytówki na Facebooku czy TripAdvisorze, która pełni rolę strony WWW. Nie jest to skomplikowane, a w przypadku wielu portali, także darmowe.

Media społecznościowe oferują szybki i bezpośredni kontakt z klientem. Łatwo za ich pośrednictwem doprecyzować adresatów działań, stworzyć grupę zamkniętą czy dedykowane wydarzenie. Założenie profilu w social mediach jest łatwe. Wysiłek wiąże się z regularnym, rzetelnym i ciekawym prowadzeniem konta oraz z jego odpowiednim zabezpieczeniem przed cyberzagrożeniami. Musimy także pamiętać, że budowanie wizerunku musi uwzględniać odpowiednią prezentację firmy i jej miejsce w sieci. Stąd nie dla każdego jedynym lub najlepszym rozwiązaniem będą social media.

W najbliższym czasie nie zanosi się na to, aby polski rynek przekroczył magiczną granicę 3 milionów domen „.pl”. Specjaliści z OVH przewidują, że kolejne lata postawią przed branżą hostingową wiele wyzwań. Dostawcy usług będą musieli elastycznie reagować na zmieniające się preferencje klientów i bacznie obserwować rynek domen funkcjonalnych.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Więcej na ten temat: strony internetowe, domeny, firmowa strona www

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.