eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy to dobry moment na handel z Niemcami?

Czy to dobry moment na handel z Niemcami?

2018-01-18 11:08

Czy to dobry moment na handel z Niemcami?

Czy to dobry moment na handel z Niemcami? © stadtratte - Fotolia.com

Wprawdzie niemieckie firmy nie utyskują ani na rodzimą gospodarkę, ani też na rysujące się przed nimi możliwości rozwoju, to jednak nie oznacza, że nie dostrzegają żadnych problemów tamtejszego rynku. Ich obawy wzbudzają przede wszystkim deficyty kadrowe - już niemal 3 na 4 przedsiębiorców zza Odry jako największą barierę przedsiębiorczości wskazuje brak pracowników o określonych kwalifikacjach. Co więcej, nie przewidują oni również, aby nadchodzące miesiące przyniosły w tej kwestii poprawę.
Niedobór pracowników nie jest jedyną z barier, na jaką wskazują niemieccy respondenci badania Global Business Monitor. Okazuje się również, że przeszkodą w działalności jest również utrzymanie płynności finansowej oraz terminowe otrzymywanie należności, na które wskazuje połowa badanych. Warto przy tym podkreślić, że Niemcy, zaraz po Stanach Zjednoczonych, cieszą się najkrótszym czasem (26 dni) oczekiwania na płatności.

Aktualna sytuacja na rynku


W 2017 roku w Niemczech wstępna estymacja wzrostu PKB wyniosła 1,7%, szacuje się, że w roku 2018 osiągnie 2%. Wzrost gospodarczy przekłada się na wyjątkowo pozytywne nastroje rynkowe. Zarówno eksport, jak i import radziły sobie w ostatnim czasie nieźle. W I kwartale 2017 roku odnotowano wzrost eksportu na poziomie 6,6% (w czerwcu jednak zaliczył on spadek, i to największy od dwóch lat), a importu – o 5,6%. Warto wspomnieć, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw generuje u naszych zachodnich sąsiadów, aż jedną trzecią przychodów z eksportu – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Niemiecki sektor MSP słynie ze swej silnej pozycji. Dowodem na nią są chociażby wskaźniki zatrudnienia - okazuje się, że na ten segment rynku przypada 61% wszystkich miejsc pracy. Innymi, istotnymi wskaźnikami gospodarczymi jest również minimalny poziom bezrobocia, który nie przekracza obecnie 4% oraz pokaźne wzrosty odnotowywane przez budownictwo (4%), produkcję (3,8%) i usługi biznesowe (2,6%).

fot. stadtratte - Fotolia.com

Czy to dobry moment na handel z Niemcami?

Niemieccy przedsiębiorcy są pozytywnie nastawieni do stanu rodzimej gospodarki, jak i wzrostu możliwości rozwoju dla własnych firm.


Nastroje przedsiębiorców


Respondenci badania Global Business Monitor w 2017 roku, podobnie jak w ankietach z 2016 roku, pozytywnie ocenili zarówno krajową ekonomię, jak i perspektywy wzrostu ich własnych firm. W porównaniu z ubiegłym rokiem z 73% do 81% wzrosła liczba przedsiębiorców oceniających stan niemieckiej ekonomii jako dobry. Jednak tylko niespełna jedna czwarta badanych prognozuje poprawę sytuacji w następnych 12 miesiącach, 68% uważa, że pozostanie ona bez zmian.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że badanie było prowadzone jeszcze przed wrześniowymi wyborami do Bundestagu, być może więc stąd wynikają tak ostrożne oceny - dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Obecny rynek MŚP


Również sektor małych i średnich przedsiębiorstw radzi sobie całkiem dobrze i jest pełen optymizmu. 65% badanych firm wskazuje na wzrost wyników sprzedaży w ciągu ostatniego roku. Więcej MŚP patrzy też w przyszłość z nadzieją – procent przedsiębiorców spodziewających się poprawy wyników sprzedaży wzrósł z 7% do rekordowego poziomu 64%.

Blisko jedna piąta respondentów wymienia rozwój nowych produktów i usług wśród największych okazji do rozwoju. Na drugim miejscu (14%) jest wchodzenie na nowe segmenty rynku. Jeśli chodzi o inwestycje, najbardziej popularne obszary to szkolenia i rozwój personelu (71%), IT i technologie (69%) oraz rekrutacja nowych pracowników (67%).
Sytuacja gospodarcza u naszego zachodniego sąsiada sprzyja nawiązywaniu kontaktów biznesowych i wchodzeniu z usługami na tamtejszy rynek. Być może warto więc rozważyć ten kierunek ekspansji. Handel z Niemcami może okazać się strzałem w dziesiątkę, zwłaszcza że ofert współpracy handlowej nie brakuje, a faktoring eksportowy pomaga zweryfikować wiarygodność potencjalnych kontrahentów – wskazuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: