eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XI 2017

Koniunktura konsumencka XI 2017

2017-11-23 13:01

Koniunktura konsumencka XI 2017

Konsumenci w dobrych nastrojach © Robert Kneschke - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polscy konsumenci w znacznie lepszych nastrojach. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w listopadzie poprawiły się wszystkie wskaźniki obrazujące przyszłe i obecne nastroje konsumenckie.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2017

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,4.

W porównaniu do listopada 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,8 p. proc.

Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,4 p. proc.) a w dalszej kolejności obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,0 p. proc.). Niższa niż przed miesiącem wartość wystąpiła dla wskaźnika obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,6 p. proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,4.

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 8,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 4,3 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,4 p. proc.)

Obniżyła się natomiast ocena dotycząca możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 0,8 p. proc.).

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: