eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Automotive: na samochody elektryczne jeszcze za wcześnie?

Automotive: na samochody elektryczne jeszcze za wcześnie?

2017-02-16 12:29

Automotive:  na samochody elektryczne jeszcze za wcześnie?

Samochód elektryczny © Tomasz Zajda - Fotolia.com

Wprawdzie branża automotive wierzy w możliwości, jakie dają jej nowe technologie, ale jednocześnie powątpiewa, aby na przestrzeni najbliższych pięciu lat napędy alternatywne zdołały wyprzeć tradycyjne. Zdaniem CRS Polska ta powściągliwość prognoz to rezultat świadomości tego, z jak wielką rewolucją musi łączyć się ta zmiana.
Wiarę w możliwości nowych technologii zgłasza już co piąty przedstawiciel branży automotive - wynika z MotoBarometru Exact Systems. Okazuje się jednak, że zaledwie 14% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że w ciągu nadchodzących pięciu lat tradycyjne napędy zostaną wyparte przez alternatywne.
- Należy pamiętać, że napędy alternatywne, w tym te przede wszystkim elektryczne, są w swojej konstrukcji znacznie prostsze i mniej złożone niż tradycyjne silniki spalinowe. Nie stosuje się w nich m.in. systemów chłodzenia czy tradycyjnych skrzyni biegów. To właśnie powoduje, że przejście z rynku tradycyjnych pojazdów do rynku innowacyjnego wymagałoby zmiany technologii produkcji na całym świecie. Efektem tego są takie konsekwencje jak znaczne ograniczenie ilości części czy dostosowanie rodzaju produkcji – mówi Marzena Jurkiewicz, Prezes Zarządu CRS Polska.

Milion elektrycznych samochodów w Polsce?


Popyt na samochody napędzane alternatywnymi paliwami rośnie. Z danych udostępnionych przez ACEA wynika, że przedostatnim kwartale minionego roku samochody elektryczne sprzedawały się o 1/4 lepiej niż rok wcześniej. Największymi ich zwolennikami okazali się Hiszpanie, Niemcy i Brytyjczycy Wzrost sięgały odpowiednio 45 proc., 34 proc. i 30 proc. W Polsce samochody z napędem alternatywnym to tylko promil rynku. Być może zmieni to rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności, który zakłada, że do 2025 roku będzie nas mijać około miliona samochodów elektrycznych.

fot. Tomasz Zajda - Fotolia.com

Samochód elektryczny

Branża automotive wierzy w możliwości, jakie dają jej nowe technologie, ale jednocześnie wątpi, aby na przestrzeni najbliższych pięciu lat napędy alternatywne zdołały wyprzeć tradycyjne.


Nowoczesna technologia tak, ale to pieśń przyszłości


Branża automotive regularnie informuje o innowacyjnych rozwiązaniach, które zamierzają wykorzystywać, albo o nowych modelach samochodów z napędem alternatywnym. Między innymi w styczniu tego roku Ford ogłosił, że już za trzy lata na rynek europejski trafi hybrydowy van Transit Custom w wersji plug-in oraz w pełni elektryczny SUV o zwiększonym zasięgu (przynajmniej 480 km) oferowany na całym świecie. Natomiast japońska marka Nissan w swoich najnowszych konstrukcjach będzie wykorzystywała technologię Seamless Autonomous Mobility, opracowaną przez inżynierów NASA. W związku z tym, że informacje o innowacjach napływają z każdej strony, już co piąty przedstawiciel motoryzacji w Polsce widzi największą szansę na rozwój branży w nowoczesnych technologiach – wynika z MotoBarometru przygotowanego przez Exact Systems. W Niemczech, czyli kraju będącym jednym z gigantów automotive, taką opinię wyraża już co drugi przedsiębiorca. Warto jednak pamiętać, że nowoczesne technologie to z jednej strony szansa, ale z drugiej strony wyzwanie, któremu cała branża będzie musiała stawić czoła. W związku z tym, że m.in. samochody elektryczne to zupełnie nowa technologia i zdecydowanie mniej części, zmieni się cały łańcuch dostaw. Od firm zajmujących się surowcami po dostawców pierwszego rzędu, którzy dostarczają bezpośrednio do OEM.
- Implementacja nowoczesnych technologii to jedna z największych rewolucji, jaka czeka automotive. Jednak scenariusz zapowiadający jej wprowadzenie w ciągu najbliższych kilku lat wydaje się zbyt optymistyczny. W tym momencie nasza branża nie wytrzymałaby takiej zmiany, stąd zakładamy, że będzie ona rozłożona na dziesięciolecia. Widać to chociażby po zamówieniach naszych klientów na kontrolę jakości części motoryzacyjnych, które nie wskazują na to, by w branży miało się coś drastycznie zmienić – podsumowuje Marzena Jurkiewicz.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Produkcja w Polsce I 2017

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.