eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: rekord na pohybel mediom?

Wakacje 2016: rekord na pohybel mediom?

2016-09-13 15:03

Wakacje 2016: rekord na pohybel mediom?

Wakacje © Mariusz Blach - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA przedstawił najświeższą, cotygodniową analizę dotyczącą tegorocznych wyjazdów wakacyjnych poza granice naszego kraju. Pod lupę wzięty został tym razem trzeci tydzień września. Najnowsza porcja informacji wskazuje, że tegoroczne ceny są o około 96 złotych niższe od ubiegłorocznych. Autorzy opracowania zwracają również uwagę na rekordy w turystyce lotniczej i autokarowej. W pierwszym przypadku dotyczą one jednak tylko tanich przewoźników, notowania czarterów są o wiele gorsze.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: Turcja i Egipt wracają do łask?

I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Wzrosty sprzedaży wycieczek kontynuowane


Ostatni tydzień sierpnia był kolejnym, w którym sprzedaż wycieczek w systemie MerlinX wykazała wzrost, tym razem o 9,2 procent, natomiast sprzedaży odgrywających kluczową rolę w branży turystyki wyjazdowej imprez lotniczych o 8,8 procent. Z każdym tygodniem wzrostów sprzedaży w systemach rezerwacyjnych rośnie stopień pewności, że tegoroczna turystyka wyjazdowa Polaków zarówno w segmencie lotniczym jak i autokarowym ustanowi nowe historyczne rekordy wszechczasów. Sytuację taką wspierają też niemal całkowicie wypełnione rejsy samolotów tanich linii wylatujących np. na Wyspy Kanaryjskie, czy Korfu, które w tym roku powiększyły programy przelotów na kierunkach turystycznych. Szykuje się więc rekord jako rezultat całkowicie odwrotny do często przedstawianej przez media opinii o przewidywanym również rekordowym, ale odwrocie Polaków od turystyki wyjazdowej, które bazowały na mocno niefortunnych wynikach majowej ankiety przeprowadzonej na zlecenie znanej w turystyce firmy Mondial Assistance.


Dwa obrazy dwóch segmentów turystyki wyjazdowej


Mówiąc o ogólnych rekordach w turystyce wyjazdowej Polaków należy jeszcze raz przypomnieć i pamiętać o dość zdecydowanej rozbieżności w dynamice zmian liczby turystów w obu segmentach turystyki lotniczej, a mianowicie w czarterach oraz w wyjazdach organizowanych w oparciu o oferty tanich przewoźników. Obecny rozwój sytuacji pozwala przypuszczać, że ten pierwszy segment wykaże jednak w skali całego roku niewielki spadek podczas gdy drugi cieszyć się będzie 35-procentowym lub nawet większym wzrostem. Taka różnica w dynamice rozwoju biznesu jest sytuacją, która powinna mocno zastanowić, a nawet zaniepokoić biura podróży.

Niepokój jest tym bardziej uzasadniony, że większość z przyczyn, które hamowały wzrost w branży w roku 2016 może utrzymywać się także w roku 2017. Powinien on być wprawdzie generalnie zdecydowanie korzystniejszy niż obecny, ale może się okazać, że głównym beneficjentem wzrostu liczby turystycznych wyjazdów Polaków, podobnie jak to stało się w tym sezonie, ponownie, a nawet w zbliżonej do tegorocznej skali zostaną tanie linie.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest oczywiście wiele, a część z nich ma charakter zewnętrzny i całkowicie niezależny, jak np. duży wzrost zagrożenia terroryzmem na niektórych kierunkach ważnych dla turystycznych wyjazdów, ale część wewnętrzny i taki, na który można jednak próbować wywierać pewien wpływ.

W tym miejscu należałoby jednak jeszcze przypomnieć i podkreślić, że usługi z wyższej półki, jakimi są w naszym kraju zagraniczne wypoczynkowe wyjazdy turystyczne, należą do takich, na które popyt jest najbardziej wrażliwy na bieżący poziom nastrojów konsumenckich. Wrażliwość ta jest zdecydowanie większa niż popytu na towary w dużym stopniu niezbędne lub nawet tylko pożądane w życiu codziennym o artykułach żywnościowych już nie wspominając.

Korelacja pomiędzy wskaźnikami konsumenckimi, a popytem na zagraniczne wycieczki jest bardzo silna i już wielokrotnie empirycznie sprawdzona w historii nie tylko polskiej turystyki wyjazdowej.

Dwa typy klientów – dwie koniunktury w turystycznym biznesie


W obecnym materiale tygodniowym chcielibyśmy zwrócić uwagę na dość fundamentalną przyczynę dużego biznesowego powodzenia tanich linii, jaką jest bardziej korzystna w obecnej sytuacji społeczno-politycznej struktura klientów LCC wobec struktury osób tradycyjnie wyjeżdżających z biurami podróży.

Rzecz w tym, że klientami LCC są w dużym stopniu osoby młodsze (i często mniej majętne) wśród których nastroje konsumenckie są obecnie szczególnie korzystne i które wykazują jeszcze tendencje do dalszego powiększania przewagi nad wskaźnikami nastrojów dla grup osób starszych wiekowo. Nie ma w tym nic szczególnie dziwnego, ponieważ płace w tej grupie wiekowej rosną bardzo szybko, redukowany jest problem „śmieciówek” na rzecz bardziej trwałych form zatrudnienia, a bezrobocie wśród osób młodszych spada w tak znaczącym tempie, że przestaje być już zasadniczym źródłem niepokoju tego pokolenia. Na dodatek młode rodziny stają się głównym beneficjentem programu 500+.

Istotny wpływ ma też sytuacja powstania w polskiej przestrzeni medialnej mody na przesadne krytykowanie rzeczywistości, które uderza w nastroje głównie starszych grup wiekowych, a także w mieszkańców dużych ośrodków miejskich, o czym była już kilkakrotnie mowa w innych materiałach. W odróżnieniu od osób starszych i w wieku dojrzałym, osoby młodsze niespecjalnie ekscytują się informacjami podawanymi przez media, a otaczającą je rzeczywistość oceniają znacznie bardziej pragmatycznie poprzez pryzmat doświadczeń osobistych.

Osoby młodsze źródłem poprawy wskaźników optymizmu


W tej sytuacji powstały według badań sondażowych rzadko obserwowane wcześniej różnice wskaźników optymizmu konsumenckiego w tych grupach wiekowych (jeszcze silniejsze występują między populacjami wielkomiejską i tzw. Polski B), co zaczęło mieć dość istotne przełożenie na zasadniczą rozbieżność turystycznej koniunktury w branży turystycznej oraz w LCC.

Co ciekawe od jesieni 2015 roku najgorzej zaczęły postrzegać rzeczywistość osoby w wieku dojrzałym (40-54 lata), podczas gdy wcześniej było regułą, że najsłabsze wskaźniki nastrojów charakteryzowały osoby starsze. Fenomen ten można próbować wyjaśnić w ten sposób, że osoby w wieku 55+ posiadają już dorosłe i pracujące dzieci, których optymizm przenosi się częściowo na rodziców (np. podczas spotkań rodzinnych). Osoby w wieku 40-54 takich doświadczeń jeszcze nie doznają i dlatego utkwiły w obszarze niższych nastrojów konsumenckich.

Poniżej przedstawiamy wykres zmian odchylenia dla wskaźników nastrojów konsumenckich dla zagregowanych grup wiekowych do 39 roku życia oraz dla osób powyżej 40-stki od ogólnej średniej takich nastrojów w okresie prowadzenia sprzedaży imprez turystycznych dla wyjazdów w obecnym sezonie, czyli od października 2015 do sierpnia 2016. Dane pochodzą z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą TNS Polska.

fot. mat. prasowe

Odchylenie wskaźnika optymizmu konsumenckiego

Na wykresie widać generalną tendencję do zwiększania przewagi w nastrojach osób młodszych nad starszymi.


Na wykresie widać generalną tendencję do zwiększania przewagi w nastrojach osób młodszych nad starszymi, która wzrosła z 4 punktów na początku okresu sprzedaży do średnio 8,3 punktów w okresie wakacji. Bardzo znamienne jest też to, że skokowo największa różnica wystąpiła w maju (11,1 punktów), czyli w okresie obaw wywołanych zaostrzeniem rywalizacji politycznej, w tym marszem KOD-u (07 maja), w którym według mediów udział wzięło ćwierć miliona ludzi. Młodsze pokolenie zupełnie inaczej przyjęło w kontekście nastrojów konsumenckich tę sytuację niż pokolenie starsze, co obok efektu EURO 2016 miało znaczny wpływ na mocne przyhamowanie sprzedaży wycieczek w biurach podróży. W dużo mniejszym stopniu ucierpiała sprzedaż w LCC, w których wystąpił w zasadzie jedynie „goły” efekt EURO 2016.

Osoby starsze i dojrzałe pod naciskiem przekazu z mediów


Kolejny wykres przedstawia 3-miesięczny ważony (waga „najświeższego” miesiąca jest podwójna) wskaźnik nastrojów w mediach w zakresie popytu konsumpcyjnego. Taki wykres naszym zdaniem lepiej oddaje ewolucję nastrojów niż bardziej rozchwiany wykres bazujący jedynie na danych z pojedynczego miesiąca. Takie badania powstają poprzez sprawdzanie za pomocą monitoringu Newspoint częstotliwości występowania zdefiniowanych określeń zjawisk gospodarczych w ok. 35 tys. subdomenach polskich portali.

fot. mat. prasowe

3-miesięczny ważony wskaźnik nastrojów w mediach w obszarze popytu konsumpcyjnego

Od czerwca br. nastroje konsumenckie uległy widocznej poprawie.


Z charakteru badania wynika, że odzwierciedla ono wpływ mediów na świadome i podświadome odczucia osób, które je odbierają i w związku z tym pozostają pod ich wpływem. Stad wynika ogólny wniosek, że obrazują one możliwe zachowania przede wszystkim klientów biur podróży, a w mniejszym stopniu klientów LCC. Taką tezę potwierdza dość wysoki stopień korelacji powyższego wykresu z generalnym przebiegiem raportowanych wyników sprzedaży w systemie rezerwacyjnym MerlinX, choć nie są one całkiem reprezentatywne z powodów, o których była już wielokrotnie mowa.

Przebieg popytu na przeloty z LCC rządzi się nieco innymi prawami, choć jest w pewnym stopniu powiązany z popytem na produkty biur podroży, a związek ten pomaga częściowo zrozumieć wahania popytu na produkty branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Do tych kwestii powrócimy w kolejnych materiałach.

II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez


1. W tym materiale porównania bazują na cenach dla okresu 19-25 września 2016 roku zebranych w dniu 9 września. Ponieważ imprezy z wylotami w tym terminie są już de facto imprezami typu last minute, (10-16 dni przed datą rozpoczęcia imprezy) to większa niż zwykle zmienność cen w tym okresie zaczyna już mieć dość znaczący wpływ na adekwatność pomiaru. Kolejną sprawą istotną w tej kwestii jest to, że badanie cen obejmuje już okres posezonowy co powoduje, że ich ogólny poziom jest generalnie sporo niższy niż w sierpniu, ale nadal odnoszony jest on do tego samego okresu sprzed roku, a zatem porównywalność cen zostaje zachowana.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 19-25 września, średnie ceny spadły aż o 155 złotych. Największe spadki odnotowano na Lanzarote - o 417 złotych oraz na greckich wyspach Korfu i Rodos – o 409 i 374 złotych. Skala wzrostów cen wycieczek nie była tak duża, a najistotniejsze z nich wystąpiły na Cyprze – o 255 złotych oraz w Portugalii i Tunezji – o 64 i 51 złotych.

Zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.

fot. mat. prasowe

Ceny na lato 2016 vs ceny sprzed 7 dni

Największa obniżka względem minionego tygodnia objęła Bułgarię.


2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku ( również na trzeci tydzień września) wskazuje, że po raz pierwszy od połowy lipca spadły one poniżej poziomu ubiegłorocznego i były od niego niższe o 96 złotych. Sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu ilustruje załączona mapka.

fot. mat. prasowe

Zmiany średnich cen vs poprzedni rok

Największe obniżki względem minionego roku odnotowała Portugalia.


Spośród dużych kierunków jedynym kierunkiem, który wykazuje jeszcze zwyżkę cen rok do roku pozostaje teraz Grecja droższa średnio niż przed rokiem o symbolicznie 1 złoty, a zdecydowanie największy średni wzrost cen wykazują dość tanie przed rokiem Kos i Rodos – o 186 i 89 złotych, a największą przecenę Korfu – o 182 złote.

Pozostałe duże kierunki są teraz tańsze niż przed rokiem, a najmniejsza przecenę wykazuje Egipt, gdzie średnie ceny spadły poniżej ubiegłorocznych o 52 złote. Na kształtowanie się cen pewien wpływ wywarła marcowa 13-procentowa dewaluacja egipskiego funta, po której przebywały one przez dłuższy na tym kierunku poniżej poziomów ubiegłorocznych, a przed dewaluacją były zwykle wyższe o kilkadziesiąt złotych. Przypominamy ten przypadek, gdyż w ostatnim okresie coraz bardziej prawdopodobna staje się kolejna dewaluacja egipskiej waluty, która powinna otworzyć możliwości obniżek cen i doprowadzić do ponownego wzrostu konkurencyjności Egiptu jako celu wyjazdów turystycznych. Obecnie wyraźnie droższa niż przed rokiem jest Marsa Alam – o 167 złotych, a sporo tańszy jest Synaj - o średnio 194 złote.
Kierunkiem o nieco większej przecenie są teraz Kanary, gdzie średnie ceny przebywały poniżej zeszłorocznych o 77 złotych. Z tamtejszych wysp nadal zdecydowanie najwyższe zwyżki wykazuje Gran Canaria – o średnio 194 złote, a najgłębsze spadki cen wobec ubiegłego sezonu występują na Lanzarote i na Teneryfie – o 258 i 167 złotych.

Kolejną pozycję w zestawieniu najbardziej przecenionych kierunków wobec cen z zeszłego sezonu zajmuje Turcja. Kierunek był w badanym okresie tańszy niż przed rokiem o średnio 126 złotych, ale w okresie ostatnich siedmiu miesięcy dla wyjazdów we wrześniu i w sierpniu był wyraźnie tańszy. W maju i czerwcu sprzedaż Turcji zaczęła wykazywać pewne symptomy poprawy, ale zamach na lotnisku w Stambule w dniu 28 czerwca zaszkodził odradzającemu się popytowi (zwłaszcza w Niemczech). Tak jak pisaliśmy już wcześniej paradoksalnie na poprawę postrzegania Turcji pod kątem bezpieczeństwa (począwszy od sierpnia), może jednak wpływać nowa sytuacja powstała nieudanym puczu wojskowym z nocy 15/16 lipca. Całkiem możliwe, że prowadzi ona do wyższego stopnia kontroli przez władze sytuacji wewnętrznej w kraju, w związku z czym spada poczucie zagrożenia zdarzeniami terrorystycznymi w rejonach turystycznych. Podobną rolę może pełnić też przywrócenie czarterowego ruchu turystycznego Rosjan do Turcji. Dane o sprzedaży Turcji za sierpień w Polsce wskazują na pewną poprawę, a dane o sprzedaży tego kierunku w Niemczech powinniśmy poznać już za tydzień.

W omawianym okresie największą przecenę wobec ubiegłego sezonu wykazała Bułgaria, która była tańsza o średnio 276 złotych.

Na mniejszych kierunkach ceny są generalnie niższe niż przed rokiem, a największą przecenę odnotowuje Portugalia – o średnio 637 złotych, mniejsze są zniżki na Cyprze – o 160 złotych, a jeszcze mniejsze na Majorce, w Tunezji i w Maroku – odpowiednio o 73, 61 i 28 złotych.

3. Z powodu mniejszej adekwatności cen obecnych ofert na okres trzeciej dekady września (czyli de facto już ofert last minute) pominiemy w tym zestawieniu szersze porównanie cen w poszczególnych biurach, ponieważ obecnie mniej dokładnie niż zwykle odzwierciedlałoby ono rzeczywistą sytuację w tym zakresie.

Warto jedynie zaznaczyć, że biurem z poziomem cen zdecydowanie niższym niż w ubiegłym sezonie pozostaje – podobnie jak przez większość tego sezonu - biuro TUI, przeceny zbliżone do średniego spadku cen w branży wykazują oferty biur Itaka, Neckermann i Wezyr, nieco mniejsze biura Grecos, a droższe są oferty biur Exim Tours oraz Sun & Fun.

Warte zaznaczenia:


  • średni poziom cen wycieczek znalazł się poniżej poziomu ubiegłorocznego pomimo faktu, że kurs euro wzrósł w tym czasie o około 3 procent, a amerykańskiego dolara o około 3,5 procent. Bez wpływu innych efektów powinno się to przełożyć na wzrost średniej ceny imprez o 60-70 złotych. Ceny jednak nie wzrosły z kilku powodów, a jednym z nich jest ujawniające się od kilkunastu dni przesunięcie się relacji pomiędzy popytem a podażą na wyjazdy z biurami podroży na niekorzyść tego pierwszego. Należy zauważyć, że ceny przelotów w LCC są na jeszcze na wyższych poziomach niż przed rokiem (patrz niżej), choć i w nich zaznacza się osłabienie bieżących tendencji cenowych.
  • zwraca uwagę bardzo znaczny spadek cen wyjazdów do Bułgarii. Komentując tę sytuację należy zaznaczyć, że w badanym okresie jedynym biurem, które posiadało jeszcze ten kierunek w swojej ofercie było TUI Poland, a jak wynika z wielu poprzednich materiałów skala przecen wobec ubiegłego roku jest w tym biurze szczególnie duża.
  • zwraca uwagę znaczący wzrost cen na wyspie Kos i spadek na Korfu. Sytuacja taka ma dwie przyczyny. Pierwszą jest wpływ LCC, których nowa w tym roku oferta na Korfu nadal jest realizowana bez zmian i praktycznie w całości, pomimo ogólnie zmniejszającego się późnym latem popytu na ten kierunek. W tej sytuacji spadek popytu muszą wziąć na siebie organizatorzy, co powoduje presję na spadek cen. Odwrotna sytuacja jest na Kos, gdzie Ryanair wycofał się z lotów na tym kierunku z dniem 11 września, co poprawiło relacje podaży do popytu na korzyść tego ostatniego.

Drugą przyczyną jest generalna zasada, zgodnie z którą duże wzrosty cen na danym kierunku najczęściej ujemnie oddziałują na dynamikę zmian cen w roku następnym i odwrotnie. Ceny na Korfu w roku 2015 znacząco wzrosły, a na wyspie Kos spadły i dlatego w tym roku wykazują one odwrotne tendencje dostosowawcze. Podobnie duże wzrosty w zeszłym sezonie na Majorce, Teneryfie i w Hurghadzie sprzyjają spadkom cen w tym sezonie, a z kolei słabe tendencje cenowe na Gran Canarii i w Marsa Alam w 2015 roku sprzyjają tegorocznym wzrostom cen na tych kierunkach.

III. Inne istotne kwestie w turystyce wyjazdowej


1. Ceny rejsów na kierunkach turystycznych w liniach Ryanair z wylotami w okresie 19-25 września w ostatnim tygodniu dość istotnie spadły, a mianowicie o średnio 135 złotych do 1183 złotych, co jednak jest nadal bardzo wysokim poziomem. W minimalnie większym stopniu spadły ceny przelotów na Wyspy Kanaryjskie, czyli o 140 złotych do 1271 złotych, a w mniejszym na pozostałych kierunkach, gdzie spadły o 131 złotych do poziomu 1117 złotych. W tygodniu najbardziej staniały rejsy z Warszawy na Majorkę – o 530 złotych, a zdrożały z Krakowa na Maltę – o 215 złotych.

Dla odmiany średnie ceny przelotów w liniach Wizzair w tym samym okresie zanotowały wzrost o 51 złotych do 1218 złotych. W największym stopniu zwyżkowały ceny przelotów z Warszawy do Lizbony – o 190 złotych, a zniżkowały z Warszawy na Cypr – o 70 złotych.
2. W relacji z cenami przelotów sprzed roku w ostatnim tygodniu były one na kierunkach turystycznych w liniach Ryanair wyższe o średnio 78 złotych. Większy wzrost wykazały ceny przelotów na Wyspy Kanaryjskie – o 170 złotych, a mniejszy na pozostałych kierunkach – o średnio 47 złotych. Największe zwyżki wykazały ceny rejsów z Warszawy na Sycylie i Fuerteventurę – o 415 i 400 złotych, a zwyżki z Krakowa na Cypr – o 354 złote.

Ceny w liniach Wizzair również były wyższe niż przed rokiem – o średnio 126 złotych, a największa różnica in plus wystąpiła na połączeniu z Krakowa na Maltę, czyli 540 złotych, a in minus na rejsie z Warszawy na Sycylię – 140 złotych.

3. W tanich liniach lotniczych nadal utrzymują się bardzo duże wskaźniki wypełnienia miejsc w samolotach na kierunkach turystycznych . Ceny przelotów stały się w tej chwili wprawdzie nieco niższe niż przed tygodniem (Ryanair), ale były wyższe niż w analogicznej sytuacji przed rokiem, pomimo znacznie niższych teraz cen paliwa lotniczego. Biorąc pod uwagę spadek jego ceny i jednocześnie lepsze wypełnienie maszyn, oznacza to, że LCC realizują obecnie znacznie wyższe niż w ubiegłym sezonie marże na przelotach w regiony turystyczne, co może stanowić istotną zachętę do zwiększenia siatki rejsów w kolejnym sezonie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • kkowalka / 2016-09-14 08:43:56

    Nie dziwię się, że ludzie tak chętnie wyjeżdżają na zagraniczne wakacje. Jest teraz o wiele więcej możliwości i człowiek sam może sobie pozwolić na zorganizowanie urlopu. Do tej jest jeszcze mnóstwo promocji zwłaszcza na bilety lotnicze czy autokarowe. A noclegi można łatwo zarezerwować i to w dobrej cenie czy to na bookingu czy bookaparcie czy innych stronach. To z pewnością zachęca jeszcze bardziej na chociażby krótki wyjazd ;) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: