eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie sklepy internetowe zamknięte na obcokrajowców?

Polskie sklepy internetowe zamknięte na obcokrajowców?

2016-04-26 00:40

Polskie sklepy internetowe zamknięte na obcokrajowców?

Polskie e-sklepy nie są gotowe na internacjonalizację © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Niespełna 15% polskich sklepów internetowych posiada obcojęzyczną wersję swojej strony, a zaledwie 6% zdecydowało się skorzystać z zagranicznej domeny - wynika z badania zrealizowanego przez Sociomantic Labs. Takie statystyki to dobitny dowód na to, że rodzimy e-commerce nie całkiem jeszcze jest gotowy na ekspansję zagraniczną. Jak przygotować się do internacjonalizacji biznesu i dlaczego warto to zrobić?

Przeczytaj także: Polskie sklepy internetowe nieprzygotowane na handel zagraniczny?

Skala zagranicznych zakupów jest już ogromna. Potwierdzają to dane Forrester, z których wynika, że aż 84 proc. internautów na świecie dokonuje zakupów u e-przedsiębiorców spoza swojego kraju. Trend ten widoczny jest również w Polsce - statystyki Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce Polska potwierdzają, że już 45 proc. Polaków minimum raz zakupiło towar w zagranicznym sklepie internetowym. Szacuje się, że wartość europejskiego handlu transgranicznego do 2018 roku przekroczy 40 mld euro. Okazuje się jednak, że pomimo wielu działań UE oraz instytucji stymulujących rozwój e-commerce, e-sklepy ciągle traktują zagraniczną ekspansję nieco po macoszemu. Potwierdzają to również ostatnie badania z kwietnia br., przeprowadzone w polskich e-sklepach przez Praktycy.com na zlecenie Sociomantic Labs.

E-sklepy zamknięte na zagranicznych klientów?


Mniej niż 15 proc. badanych polskich sklepów internetowych posiada przetłumaczoną witrynę na co najmniej jeden język obcy. 54,5 proc. z nich poprzestało tylko na jednej wersji językowej serwisu. Niemal wszystkie firmy, które dokonały tłumaczenia, wybrały język angielski. Spośród 45,5 proc. sklepów internetowych, które zdecydowało się na więcej wersji językowych witryny, poza angielskim, wybierało również język niemiecki – 22,7 proc. badanych, francuski – 22,7 proc. lub rosyjski – 13,6 proc.

Brak otwarcia na ekspansję zagraniczną, odzwierciedla również bardzo niski odsetek sklepów internetowych posiadających swoje witryny na zagranicznych domenach – z tego rozwiązania korzysta zaledwie 6 proc. badanych e-biznesów. Jeżeli już e-sklep decyduje się na takie rozwiązanie, to najchętniej wybiera domenę „.eu” – 56 proc. oraz „.com” – 44 proc. – wynika z badania Sociomantic Labs. Zdaniem ekspertów, sklepy internetowe, które zdecydują się na ekspansję na zewnętrzne rynki, mogą zawalczyć o olbrzymie grono odbiorców, dysponujących dużą siłą nabywczą.

fot. mat. prasowe

Odsetek sklepów, które przetłumaczyły swoje witryny

Na tłumaczenie witryny internetowej zdecydowało się dotychczas niespełna 15% sklepów.


Ekspansja na rynki zagraniczne w praktyce


Pierwszym krokiem jest gruntowna analiza – kim są klienci, do kogo sklep internetowy chce dotrzeć i który rynek może okazać się najlepszy pod kątem oferowanych produktów? Nie warto decydować się na ekspansję np. na rynek niemiecki tylko ze względu na bliskie położenie i sprawną logistykę. Po przeprowadzeniu analiz może okazać się, że decyzja o wejściu na rynek e-commerce któregoś z południowo-wschodnich sąsiadów np. Rumunię czy Węgry, będzie dla sklepu biznesowym strzałem w dziesiątkę.

fot. mat. prasowe

Języki, na które przetłumaczono witryny polskich e-sklepów

O ile tłumaczenie strony na język angielski jest standardem, o tyle z innymi językami jest już o wiele gorzej.


Bariera językowa jest kolejnym utrudnieniem blokującym zagraniczną ekspansję. Dlatego kolejnym krokiem podejmowanym przez sklepy internetowe jest często próba dotarcia do rodaków mieszkających w innych państwach. Już na tym etapie sklepy internetowe mogą odnotować wzrost zysków, który zachęci je do dalszego rozwoju platform e-commerce pod kątem klientów spoza Polski. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Sociomantic Labs, jedynie 6,6 proc. sklepów internetowych umożliwia konsumentom transakcje zakupowe w innej walucie niż w polskich złotych. Najczęściej proponowanymi opcjonalnie walutami są dolary, euro oraz funty. Zdarza się, że taką możliwość proponują nawet te firmy, które nie przetłumaczyły swoich witryn na inne wersje językowe.

Trzecim krokiem ekspansji zagranicznej jest przetłumaczenie witryny na inne wersje językowe, wykupienie domen regionalnych np. „.de” czy”.co.uk” pod kątem klientów docelowych oraz dostosowanie możliwości płatniczych w walutach lokalnych. Eksperci Sociomantic podkreślają, że nie trzeba od razu tłumaczyć serwisu na 10 języków. Wystarczy jedna – najlepiej angielska wersja strony. Dysponując już przetłumaczoną witryną postawioną na regionalnej domenie oraz dostosowanymi metodami płatności pod kątem zagranicznych konsumentów, sklep internetowy może przejść do ostatniego etapu, czyli rozpoczęcia działań promocyjnych.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Ekspansja sklepu on-line

    Adam12 / 2017-01-24 12:13:05

    Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2017-01-24 12:13:48)

    Długo zwlekałem z rozszerzeniem swojej działalności internetowej na rynki zagraniczne, dlatego rozumiem obawy właścicieli sklepów on-line. Często rozkręcenie biznesu w Polsce jest problematyczne i trwa jakiś czas, dlatego ludzie boją się rynku zagranicznego, zwłaszcza jeśli go nie znają. Bardzo zależało mi rozwoju mojej firmy i ekspansji, dlatego zdecydowałem się zrobić to z pomocą profesjonalnej firmy. Wybrałem Nowe Kolory za poleceniem znajomego i nie żałuję. Dzięki ich fachowym usługom dzisiaj z sukcesami prowadzę sklep w Polsce, Niemczech i Czechach. Warto inwestować w rozwój firmy, ponieważ niesie to za sobą ogromne korzyści i buduje markę. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: