eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ekspansja zagraniczna? Nie bądź analogowy, postaw na innowacje

Ekspansja zagraniczna? Nie bądź analogowy, postaw na innowacje

2016-10-11 10:50

Ekspansja zagraniczna? Nie bądź analogowy, postaw na innowacje

Polskie firmy ruszają na zagraniczne rynki © beeboys - Fotolia.com

Małe i średnie przedsiębiorstwa chcą podbijać zagraniczne rynki. Taką deklarację złożyła niemal połowa respondentów badania Ipsos MORI "Nowoczesne IT w MŚP 2016". Co ciekawe, ekspansja zagraniczna kusi nas w większym stopniu niż Niemców czy Czechów. Firmy, które ją planują, powinny zwrócić uwagę na pewną prawidłowość - statystyki prowadzone przez Konfederację Lewiatan dowodzą, że przedsiębiorstwa będące za pan brat z nowoczesnymi technologiami aż czterokrotnie częściej decydują się na działalność poza krajowym rynkiem.

Przeczytaj także: Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych

Polski sektor MŚP coraz śmielej poczyna sobie na zagranicznych rynkach. 4 na 10 kierowników poddanych badaniu Ipsos MORI deklaruje, że ich firmy rozglądają się za możliwościami, które mogą dawać im rynki zagraniczne. To całkiem niezły wynik, zwłaszcza jeśli porównać je z rezultatami osiągniętymi w Niemczech czy we Francji. Również nasi południowi sąsiedzi mniej skłonni są podbijać obce rynki - w najbliższym roku zleceń poza rodzimym rynkiem ma zamiar poszukiwać co trzecia czeska firma.

Polacy nie dość, że chcą rozwijać swą działalność, to jeszcze zdają się mieć świadomość, jak ważną w tym rolę odgrywają innowacje i nowe technologie. Wystarczy spojrzeć na statystyki wyłaniające się z badania zrealizowanego przez Lewiatan - aż 78% polskich przedsiębiorstw uważa, że inwestycje w innowacje są koniecznością, jeżeli firma chce skutecznie konkurować na krajowym rynku, a 2/3 nie wyobraża sobie, jak można się bez nich obyć, chcąc sprostać wymaganiom stawianym przez zagranicznych klientów.

Chmura pomaga w ekspansji


„Technologie informatyczne praktycznie znoszą bariery wejścia na nowe rynki w tym zagraniczne lub branżowe. Kiedyś rozpoczęcie sprzedaży produktów czy usług wymagało skomplikowanych technologii i kosztownych inwestycji. Dzisiaj dzięki usługom w chmurze takim jak O365, Azure czy CRM Online oraz rozwiązaniom partnerów Microsoft można wystartować z ofertą nawet w kilka dni. Już teraz mamy wiele polskich firm, których przychody nawet w 90% pochodzą z rynków zagranicznych i są realizowane dzięki usługom chmurowym, które działają skutecznie w każdym miejscu na świecie” – przekonuje Tomasz Dorf, z polskiego oddziału Microsoft, odpowiedzialny za segment MŚP.

Potwierdzeniem tego zjawiska jest firma LEDIN należąca do grona pionierów na rynku oświetlenia LED w Polsce. Prowadzi sprzedaż swoich produktów za pomocą sklepu internetowego oraz sieci hurtowni. Nieprzerwanie spółka rozwija swoją sieć kontaktów handlowych poza granicami Polski. Już teraz produkty firmy LEDIN dostępne są we Francji, Holandii, Niemczech oraz na Słowacji. Sprawna komunikacja z klientem, także zagranicznym, jest kluczowa w działalności firmy.
„Niezawodna poczta korporacyjna, komunikator Skype i OneDrive to podstawowe narzędzia w naszej codziennej pracy. Dzięki takim narzędziom jesteśmy gotowi na dalszy rozwój firmy i zapewnienie naszym klientom usług na jeszcze wyższym poziomie”- przyznaje Przemysław Kowalczyk, właściciel firmy LEDIN.

fot. beeboys - Fotolia.com

Polskie firmy ruszają na zagraniczne rynki

Przedsiębiorstwa korzystające z nowych technologii czterokrotnie częściej decydują się na ekspansję zagraniczną niż te, które nie wprowadziły dotychczas żadnych nowoczesnych rozwiązań.


Cyfrowe chętniej wyruszają w podróż


Badania Konfederacji Lewiatan wskazują, że przedsiębiorstwa korzystające z nowych technologii czterokrotnie częściej decydują się na ekspansję zagraniczną niż te, które nie wprowadziły dotychczas żadnych nowoczesnych rozwiązań.
„Firmy inwestujące w ICT i umiejętnie wykorzystujące narzędzia informatyczne są obecne częściej na rynkach zagranicznych niż firmy analogowe, bo dzięki nowym technologiom mają łatwy i relatywnie tani dostęp do tych rynków. Co więcej, to często klienci i potencjalni partnerzy biznesowi sami ich znajdują – bo firma ma stronę internetową, bo strona ta jest w wersji angielskiej, bo firma jest obecna na portalach społecznościowych i skutecznie wykorzystuje technologie cyfrowe do swojego rozwoju. Wszystko wskazuje też na to, że firmy cyfrowe będą coraz częściej wychodzić poza rynek polski. Internet globalizuje biznes i sprawia, że dobra, należycie zaprezentowana i pozycjonowana oferta polskiej firmy może być atrakcyjna i łatwa do znalezienia dla klientów z rynków zagranicznych”- mówi dr Małgorzata Starczewska- Krzysztoszek, ekonomistka główna Lewiatana

Największą barierą pozostają finanse i biurokracja


Pracownicy MŚP uważają, że jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoją ich firmy jest pozyskanie nowych klientów i konkurencja, wskazane odpowiednio przez 42% i 37% respondentów. Niestabilność ekonomiczna (30%), kontakt z obecnymi klientami (24%) i dostęp do kapitału (19%) pozostają jednymi z częściej identyfikowanych problemów, z jakimi mają do czynienia małe i średnie przedsiębiorstwa.

Według firmowych decydentów sytuacja finansowa i biurokracja to jedne z większych barier ograniczających wzrost sektora. Kierownicy uważają właśnie, że największym wyzwaniem w najbliższym roku jest niepewność finansowa, ten pogląd podziela prawie dwie trzecie decydentów (57%). Taki sam odsetek obawia się problemów związanych z regulacjami prawnymi. Finansowanie jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na rozwój firm. Praktycznie co drugi menedżer (43%) przyznaje, że dostęp do kapitału inwestycyjnego jest wyzwaniem, przed jakim stoi ich firma w najbliższym roku. Taki sam odsetek (43%) uważa, że zadaniem dla firm jest zwiększenie konkurencyjności.

Informacje o badaniu
Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2016” przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft objęło 6200 pracowników MŚP (w tym 500 pracowników w Polsce) w następujących krajach: Francja, Niemcy, Dania, Wielka Brytania, Włochy, Grecja, Węgry, Rumunia, Polska, Czechy, Ukraina, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Portugalia, Szwajcaria, Norwegia, Słowenia, Finlandia. Firmy biorące udział w badaniu zatrudniają do 250 pracowników. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2016 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Ekspansja sklepu on-line

    Darria / 2017-01-30 10:56:24

    Ekspansja zagraniczna jest ogromną szansą, zwłaszcza dla sklepów on-line, jednak większość osób kojarzy to przedsięwzięcie z dużymi kosztami i ogromem pracy, a także dużym ryzykiem. Na własnym przykładzie wiem, że nie zawsze musi tak być. Ekspansję swojego sklepu planowałem bardzo długo, jednak cały czas coś mnie powstrzymywało - brak znajomości rynku, niewystarczająca znajomość języków itd. W końcu zdecydowałem się przeprowadzić ekspansję z pomocą profesjonalistów. Skorzystałem z usług firmy Nowe Kolory, dzięki której ekspansja przebiegła sprawnie, a dotychczasowe przeszkody które mnie hamowały przestały dla mnie istnieć. Warto inwestować w ekspansję, ponieważ niesie ona za sobą wielkie korzyści. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: