eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 01/2016

Europa: wydarzenia tygodnia 01/2016

2016-01-09 15:52

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 51/2015

  • Szwajcarski Bank Narodowy (SNB) poinformował, że w bilansie za rok 2015 liczy się ze stratą ok. 23 mld franków. To skutek spadku wartości swych rezerw w walutach obcych.
  • Według Markit Economics indeks PMI composite w strefie euro wyniósł w grudniu 54,3 pkt. (wobec 54,2 pkt. w poprzednim miesiącu). Indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze usług strefy euro, wyniósł w grudniu 54,2 pkt. (wobec 54,2 pkt. w poprzednim miesiącu). Indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze przemysłowym strefy euro, wyniósł w grudniu 53,2 pkt. (wobec 52,8 pkt. W poprzednim miesiącu).
  • Według Markit Economics indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze usług Niemiec wyniósł w grudniu 56,0 pkt. (wobec 55,6 pkt. W końcu poprzedniego miesiąca). Indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze usług Francji wyniósł w grudniu 49,8 pkt. (wobec 51,0 pkt. na koniec poprzedniego miesiąca).
  • W grudniu PMI dla rosyjskiego i węgierskiego przemysłu spadł poniżej 50 pkt. , natomiast w Czechach i w Turcji wzrósł.
  • Rosja poinformowała, że całkowicie wstrzymała tranzyt towarów przewożonych przez jej terytorium z Ukrainy. Równocześnie okazało się, że ukraiński prąd nie płynie na Krym. Ukraina poinformowała, że przyczyną jest wygaśnięcie kontraktu na dostawy energii na Krym.
  • Irlandia zapomniała o trudnych, kryzysowych latach i szacuje, że deficyt budżetowy na 2015 rok zmniejszy się do 1,5 procent produktu krajowego brutto, a zrównoważenie budżetu nastąpi rok przed wyznaczonym na 2017 rok terminem.
  • Demonstracje w stolicy Grecji, protestują przeciwko rządowym planom dotyczącym reformy systemu emerytalnego. Rząd już wcześniej ostrzegał, że bez wprowadzenia zmian, systemowi świadczeń emerytalnych grozi załamanie. Planuje on sześć głównych funduszy emerytalnych połączyć w jeden, a przyszłe świadczenia mają być zredukowane o ok. 30 proc. Oznacza to, że najniższa emerytura ma wynosić 384 euro miesięcznie, a najwyższa 2,3 tys. euro.
  • Wg federalnego urzędu pracy stopa bezrobocia w Niemczech w grudniu (po uwzględnieniu czynników sezonowych) wyniosła 6,3 proc. (podobnie jak w poprzednim miesiącu).
  • Według urzędu statystycznego listopadowa produkcja w Niemczech spadła o 0,3 proc. m/m (w poprzednim miesiącu wzrosła o 0,5 proc. m/m).
  • Sekretariat Wspólnoty Energetycznej (jej członkiem jest Ukraina) skierował do Komisji Europejskiej skargę ukraińskiej spółki paliwowej Naftohaz na planowaną przez Rosję budowę gazociągu Nord Stream 2. Ukraina uzasadnia to naruszeniem norm obowiązujących z UE.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

POLSKI RYNEK PRZEWOZÓW LOTNICZYCH ROŚNIE W DWUCYFROWYM TEMPIE. W STOSUNKU DO ZACHODU WCIĄŻ JEST JEDNAK DALEKO W TYLE

Polska pod względem rozwoju rynku lotniczego nadal znajduje się daleko za europejską czołówką – statystyczny Niemiec lata trzykrotnie częściej niż Polak. W III kwartale 2015 roku polskie lotniska odprawiły ponad 9,8 mln pasażerów (wzrost o 11 proc. rdr). W całym roku liczba podróżnych przekroczyła 30 milionów.

– Rynek przewozów lotniczych w Polsce jest nadal rynkiem dość młodym i jeszcze dynamicznie się rozwijającym. Współczynnik lotności Polaków w tej chwili nie przekracza 1. Czesi podróżują prawie dwukrotnie więcej niż Polacy, nie mówiąc o krajach UE, gdzie współczynnik ten wynosi 2–3 – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych Enter Air. – Ten wskaźnik to liczba podróży w danym roku w danym państwie przeliczona na liczbę mieszkańców. To oznacza, że prawie 40 mln podróży było wykonanych z polskiego rynku.

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w okresie I–III kwartału 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 23,7 mln pasażerów (wzrost o 13 proc. rdr). W całym roku odprawionych mogło zostać ponad 30 mln osób. Rekordowe wyniki w obsłudze pasażerów zanotowały m.in. lotniska we Wrocławiu (11 proc. wzrostu), w Krakowie (14 proc.) czy w Rzeszowie (o 7,3 proc.). Lotnisko Chopina w Warszawie przekroczyło granicę 11 mln pasażerów ( w 2014 roku 10,5 mln).

Przedstawiciele rynku oczekują, że liczba osób korzystających z transportu lotniczego będzie w najbliższym czasie dynamicznie rosnąć. W perspektywie kilku lat możliwe jest przewiezienie nawet 50–70 mln pasażerów rocznie.

– W segmencie, w którym operuje Enter Air, czyli w segmencie podróży turystycznych, szybciej przybywa podróżujących niż na rynku wszystkich przewozów lotniczych. To pewnie wynika z tego, że Polacy coraz chętniej podróżują i chcą poznawać nowe kraje – zauważa Kobielski.

Przewoźnicy czarterowi – jak wynika z danych ULC – w III kwartale odnotowali 13-proc. wzrost ruchu. Enter Air obsłużył największą liczbę pasażerów, ale największe wzrosty ilościowe odnotowali Small Planet Airlines oraz Travel Service. Przedstawiciel spółki Enter Air uważa, że obecność konkurencji to pozytywny czynnik, który stymuluje rynek przewozów lotniczych.

– Życzymy dobrze naszym konkurentom, bo jeśli oni będą dobrze funkcjonować, to nie będzie ryzyka powstania nowej linii lotniczej. W ciągu ostatnich 5 lat powstały 4 linie lotnicze i wszystkie 4 upadły. W związku z tym fakt istnienia zdrowej konkurencji jest gwarantem bezpieczeństwa, że ci, którzy już na rynku są, będą funkcjonowali w oparciu o zasady biznesu – mówi Andrzej Kobielski.

Jak dodaje Kobielski, głównym czynnikiem kształtującym polski rynek przewozów lotniczych w dalszym ciągu pozostaje cena.

– Na nasze przychody największy wpływ ma zasobność portfeli Polaków i ich skłonność do wydawania pieniędzy na potrzeby inne niż te podstawowe. Co ciekawe, w Polsce na liście priorytetów podróże lotnicze czy zagraniczne wakacje znalazły się na trzecim miejscu. W Europie jest to zwykle piąte lub szóste miejsce – wyjaśnia.

Na funkcjonowanie branży wpływ ma także kondycja touroperatorów. Jak wyjaśnia Andrzej Kobielski, ten rynek jest w miarę ustabilizowany.

– Czołówka graczy, czyli Itaka, TUI i Rainbow Tours, będzie trzymać miejsca liderów i raczej rosnąć strukturalnie niż przez akwizycje. Na rynku lotniczym nie spodziewamy się fuzji. One mogą mieć miejsce na rynkach zagranicznych – uważa przedstawiciel Enter Air.

Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych Enter Air

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: