eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kultura i branża kreatywna - silni gracze na światowym rynku gospodarczym

Kultura i branża kreatywna - silni gracze na światowym rynku gospodarczym

2016-01-01 00:40

Kultura i branża kreatywna - silni gracze na światowym rynku gospodarczym

Teatr © aerogondo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W 2013 roku branża kreatywna zapewniała miejsca pracy 29,5 mln osób i wygenerowała przychody przewyższające 2 biliony USD, co jest wartością wyższą niż PKB Indii (1,9 bln USD). Dlatego też nie można w żadnym wypadku bagatelizować jej znaczenia dla globalnej gospodarki UE. Największy udział w przychodach miały trzy obszary: telewizja, sztuki wizualne (teatr, balety, koncerty etc.) oraz gazety i magazyny. To niektóre z wniosków płynących z opracowanego przez EY raportu „Kulturalne czasy”.

Przeczytaj także: Kultura i sztuka uzdrowią gospodarkę UE?

Jak już wspomniano we wstępie, w sektorze kulturalno-kreatywnym zatrudnienie znajduje już 29,5 mln ludzi, co oznacza, że pracuje tam 1% wszystkich aktywnych zawodowo. W przeważającej mierze są to osoby młode, przedsiębiorcze i legitymujące się gruntownym wykształceniem. Najwięcej miejsc pracy generują sztuki wizualne, działalność wydawnicza, a także branża muzyczna. O znaczeniu sektora dla zatrudnienia młodych mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY.
- W Europie w branży kreatywnej i kulturalnej pracuje więcej osób w wieku 15-29 (19,1% wszystkich zatrudnionych w branży) niż w jakimkolwiek innym sektorze. Podobnie jest w Europie Środkowo-Wschodniej. Kultura i sektory kreatywne wspierają także zatrudnianie kobiet, a także przyczyniają się do tworzenia małych firm – podkreśla.

Wschód kołem zamachowym


Za największą, bo aż 1/3, część przychodów odpowiedzialny jest region Azji i Pacyfiku. To w dużej mierze zasługa skali terytorialnej i ekonomicznej, ale również obecności w tym regionie prawdziwych gigantów branży kulturalno-kreatywnej. Można tu wymienić chociażby chiński holding medialny Tencent z rocznymi przychodami na poziomie 20 mld USD czyi japońską gazetę Yomiuri Shimbun ukazującą się w 10 mln egzemplarzy dziennie.

Drugie miejsce zajmuje Europa. Na Starym Kontynencie przychody z kultury i sektora kreatywnego wyniosły w 2013 roku 709 mld USD. To blisko 1/3 globalnego wyniku. W sumie, w tych branżach powstało 7,7 mln miejsc pracy. Europa jest tradycyjnie zagłębiem dobrze prosperujących instytucji sztuki, które mają mocne zakorzenienie w historii. Jednocześnie rodzą się tutaj nowe trendy, które rozprzestrzeniają się na cały świat. Przykładowo, Wielka Brytania jest liderem w obszarze sztuki współczesnej. 7 z 10 najczęściej odwiedzanych muzeów na świecie znajduje się w Europie. Podobnie jak 30 spośród 69 miejsc należących do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, wśród których jest także Kraków. W Polsce coraz większego znaczenia nabiera branża filmowa.
- Rośnie zainteresowanie polskim kinem, zarówno na szczeblu międzynarodowym jak i lokalnym. Rok 2014 obfitował w wyjątkowe sukcesy. Paweł Pawlikowski zdobył Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego za „Idę”. Z kolei Małgorzata Szumowska dostała Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię za obraz "Body/Ciało" na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Obserwujemy także znaczący wzrost jeśli chodzi o liczbę sprzedanych biletów na polskie filmy. W 2014 sprzedano ponad 11 milionów sztuk, podczas gdy 10 lat wcześniej zaledwie 700 tysięcy – mówi Andrzej Wajda, reżyser filmowy i teatralny, laureat Oscara za całokształt działalności filmowej.

fot. mat. prasowe

Przychody w mld USD

Najwięcej wygenerowały trzy obszary: telewizja, sztuki wizualne (teatr, balety, koncerty etc.) oraz gazety i magazyny.


Trzecie miejsce pod względem przychodów zajęły Stany Zjednoczone z dominującą branżą telewizyjną. Ameryka Łacińska, Afryka i Środkowy Wschód znajdują się w końcówce stawki, ale ich potencjał i szanse na rozwój systematycznie rosną. Przykładowo, w Nigerii bardzo prężnie rozwija się filmowy. W tamtejszym Nollywood pracę znalazło 300 tysięcy osób.

fot. mat. prasowe

Zatrudnienie w tysiącach

Sztuki wizualne, muzyka i książki to dziedziny generujące największe zatrudnienie w branży


Cyfrowa rewolucja


Kultura i branża kreatywna są lokomotywą dla e-gospodarki. Sprzedaż cyfrowych dóbr kultury w 2013 roku wyniosła 66 mld USD. Przychody z gier mobilnych i online wyniosły 33,8 mld USD. Drugie miejsce zajęły wydania cyfrowe filmów, muzyka i książki. Zmiana formy analogowej na cyfrową najbardziej powszechna jest w branży muzycznej, gdzie aż 45% stanowią utwory kupione w sieci.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: